Krachtlijn ‘Mediawijs en digitaal vaardig’: een voorbeeld om te werken rond cyberpesten

De digitale revolutie van de laatste decennia houdt jammer genoeg ook risico's in. Hoe kunnen we onze jongeren preventief wapenen tegen cyberpesten? Laat leerlingen zelf een bewustmakingscampagne creëren. Zo werk je aan verschillende leerplandoelen van het Gemeenschappelijk funderend leerplan.

Situeren

sla link op in klembord

Kopieer

De aanpak van cyberpesten kadert in een tweeledig schoolbeleid:

  • een proactieve educatieve aanpak 
  • een reactieve interventiestrategie
Het beleid is erop gericht leerlingen een veilige en respectvolle digitale leeromgeving te bieden en het gehele schoolteam te voorzien van duidelijke handelingskaders.

Op de PRO.-pagina van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vind je in het vademecum zorg en kansen meer informatie over pesten en de aanpak van pesten op school.

We maken hier een uitdrukkelijke keuze om aan de slag te gaan met Mediawijs. Mediawijs functioneert als een kenniscentrum dat nauw samenwerkt met een netwerk van academici en onderzoekers van diverse Belgische universiteiten, waaronder de Universiteit Antwerpen en de KU Leuven. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat de inhoud van Mediawijs, inclusief de flow, voortdurend wordt getoetst aan de meest recente wetenschappelijke inzichten over mediagebruik, cyberpesten en digitale geletterdheid.

De focus ligt in dit (project-)voorstel op het aanleren van digitale vaardigheden in een functionele context. Specifiek gaat het om de emotionele en psychologische impact van sociale media en de risico's van cyberpesten. Leerlingen leren hoe ze op een respectvolle manier digitaal kunnen omgaan met anderen en hun eigen digitale identiteit kunnen beheren. De aanpak richt zich op de preventie van cyberpesten door middel van een leerling-gecentreerde aanpak.

Wannneer het om een interventiestrategie zou gaan, kan de aanpak concreet worden vormgegeven met de stappen zoals beschreven in het Mediawijs-stappenplan. De school kan hiervoor het protocol hanteren zoals omschreven in de Eerste Hulp Bij Cyberpesten flow. Dit stappenplan biedt (zorg)leerkrachten een duidelijke leidraad om na een melding van een incident over te gaan tot een gepaste interventie, inclusief gesprekken met de betrokkenen, inschatting van de ernst en de nodige nazorg.

De tips hierna zijn een samenvatting van de uitgebreide informatie die je kan vinden op de officiële website van Mediawijs, met name in de sectie die gericht is op cyberpesten: 

  • Tips voor slachtoffers en de rol van de omstander: Deze inzichten zijn gebaseerd op het stappenplan Eerste Hulp Bij Cyberpesten en gerelateerde artikelen op de website van Mediawijs. Hierin wordt expliciet ingegaan op het belang van praten over het incident, het verzamelen van bewijsmateriaal en de cruciale rol van de omstander.
  • Tips voor de dader: Mediawijs biedt ook inzichten over hoe te reageren wanneer een leerling de rol van dader op zich neemt. Deze tips richten zich op het aanmoedigen van reflectie en het nemen van verantwoordelijkheid, en zijn te vinden in de flow en de bijbehorende artikelen, zoals het gesprek met de pester

Leerplandoelen 

sla link op in klembord

Kopieer

Het overkoepelende thema is cyberpesten. Het is een relevant onderwerp, omdat digitale media een sterke invloed hebben op de persoonsvorming van jongeren en zowel kansen als bedreigingen kunnen bieden. Leerlingen worden gestimuleerd om op een respectvolle manier om te gaan met de ethische, sociale en digitale regels die van toepassing zijn.

Het thema sluit mooi ook aan bij de ontwikkelingsschaal BP2 (begeleidingsprincipes) waarin sinds september 2025 ook expliciet melding wordt gemaakt van antipestbeleid: “Het schoolteam gaat positief om met diversiteit. Het realiseert consequent een doeltreffend antipestbeleid en een beleid tegen grensoverschrijdend gedrag.”

Dit initiatief richt zich in eerste instantie op leerlingen in de eerste en tweede graad, omdat zij niet enkel in de pre-puberteit, maar ook in de puberteit kwetsbaar zijn en sterk in contact komen met digitale media. Het is essentieel om hen in deze fase te begeleiden bij hun digitale identiteitsvorming.  

  • De leerlingen respecteren ethische, sociale en legale regels bij het gebruiken van digitale technologie. (LPD 19) 
  • De leerlingen ontwikkelen gezondheidsvaardigheden in functie van hun fysiek en mentaal welzijn binnen verschillende thema’s. (LPD 15) 
  • De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen. (LPD 6) 

Aangezien er bij het onderstaande voorstel ook bronnen moeten geraadpleegd worden en er iets gecreëerd moet worden, kunnen ook volgende leerplandoelen in de kijker geplaatst worden: 

  • De leerlingen gebruiken doelgericht functionaliteiten van toepassingen om digitale inhouden te creëren. (LPD 17) 
  • De leerlingen zoeken doelgericht informatie in diverse bronnen. (LPD 21) 
  • De leerlingen beoordelen informatie op betrouwbaarheid, correctheid en bruikbaarheid bij het lezen en luisteren. (LPD 22) 

Concretiseren 

sla link op in klembord

Kopieer

Activiteit: creëren van een bewustmakingscampagne

De leerlingen werken in teams een project uit om een bewustmakingscampagne over cyberpesten te creëren. Dit kan de volgende stappen omvatten: 

  • Onderzoek: Leerlingen zoeken naar informatie over de oorzaken, gevolgen en manieren om cyberpesten tegen te gaan, waarbij ze de betrouwbaarheid van digitale bronnen kritisch beoordelen. Ze kunnen zich daarbij laten inspireren door de tips en inzichten van Mediawijs* en andere erkende bronnen**.  
  • Creatie: Om leeftijdsgenoten te sensibiliseren ontwerpen en produceren ze digitale inhoud, zoals een video, poster of een serie sociale mediaposts. 
  • Publicatie en reflectie: De campagne wordt op een digitaal platform gedeeld met een vooraf vastgestelde doelgroep. De leerlingen reflecteren over de effectiviteit van hun boodschap en de reacties die ze ontvangen. Ze bespreken hierbij de ethische, sociale en juridische regels en de verantwoordelijkheid die ze dragen als makers van digitale inhoud. 

Suggesties voor evalueren

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen kunnen bij het maken van hun bewustmakingscampagne zowel voor het eindproduct als voor het proces geëvalueerd worden. Dat kan door de leraren, maar ook (al dan niet deels) door de medeleerlingen gebeuren. De mogelijkheid bestaat om dat via een gestructureerd klasgesprek te doen waarbij er wordt op toe gezien dat alle leerlingen aan bod komen. Het kan uiteraard ook met een eerder traditionele evaluatiemethode die zoals hieronder wordt weergegeven bijvoorbeeld uitgebreid uiteenvalt in zes delen. Deze methode sluit binnen het globaal evaluatiebeleid van de school best nauw aan bij de evaluaties van andere gelijkaardige (groeps-)opdrachten die de leerlingen moeten maken in het kader van projecten of vakken.

  1. Inhoudelijke kwaliteit beoordeelt of leerlingen correcte, relevante en voldoende uitgebreide informatie geven (30%). Dit zijn eventuele criteria: 
    • De campagne legt duidelijk uit wat cyberpesten is. Is de inhoud volledig en correct? Is de boodschap duidelijk en relevant?
    • Er worden oorzaken, gevolgen en/of voorbeelden correct beschreven.
    • Er worden mogelijke oplossingen of tips aangeboden.
    • De informatie is juist en komt uit betrouwbare bronnen.
    • De doelgroep (medeleerlingen) begrijpt de boodschap. Sluit de inhoud aan bij jongeren van dezelfde leeftijd? 
  2. Brongebruik en informatieverwerking beoordeelt hoe goed leerlingen informatie hebben opgezocht en verwerkt (15%). Dit zijn de criteria hierbij:
    • Gebruik van meerdere bronnen (website, artikel, video...).
    • Bronnen worden vermeld (bijvoorbeeld onderaan poster of in een apart document).
    • De informatie is niet zomaar gekopieerd, maar samengevat in eigen woorden.
    • Leerlingen tonen dat ze begrijpen wat ze gelezen hebben. 
  3. Creativiteit en vormgeving gaat over de manier waarop de campagne de aandacht trekt (20%) en de boodschap overbrengt met als criteria:
    • Originele aanpak (eigen stijl, verrassende invalshoek).
    • Duidelijke lay-out / montage / structuur.
    • Sterk gebruik van beelden, kleuren of audio (bij video).
    • De boodschap blijft centraal en raakt niet verloren in de vormgeving.
  4. Communicatieve impact die beoordeelt of de campagne echt werkt als bewustmakingsinstrument (15%). 4 criteria om dit te meten zouden kunnen zijn:
    • De boodschap is krachtig en overtuigend.
    • De campagne roept emoties op (bijv. empathie, inzicht, nadenken).
    • De toon is gepast: respectvol, niet belerend, niet choquerend.
    • De campagne spreekt jongeren aan op hun leefwereld.
  5. Samenwerking, enkel van toepassing als leerlingen in groep werken (10%). Hier spelen vanzelfsprekend de (schooleigen) criteria bij groepswerk een rol. De leerkracht kan hiervoor ook een korte zelf- en peer-evaluatie laten invullen.
    • Iedereen heeft zichtbaar bijgedragen.
    • Taken werden verdeeld en nagekomen.
    • Er was respect, overleg en probleemoplossend werken.
    • De groep bespreekt eerlijk wat goed ging en wat minder.
  6. Presentatie en bespreking van de resultaten die beoordeelt hoe leerlingen hun werk toelichten (10%). De relevante criteria zijn:
    • Ze leggen uit waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt.
    • Ze kunnen hun bronnen, inhoud en beslissingen verantwoorden.
    • Ze reflecteren: wat vonden ze goed gelukt? wat zouden ze anders doen?
    • Ze luisteren naar vragen en antwoorden correct. 

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?