Krachtlijn Geëngageerd en verantwoordelijk: inspiratiefiche LPD 7, 8 en 9+

Het project Case4EU (KU Leuven) wil bijdragen aan de vorming van mondige, actieve, geïnformeerde en kritische EU-burgers. Via een uitgewerkte casus en casusfiche illustreren we hoe je het uitgewerkt materiaal kan hanteren om de leerplandoelen 7, 8 en 9+ in de derde graad te realiseren.

Situeren

sla link op in klembord

Kopieer

In de visie van het project Case4EU kan je lezen dat de auteurs met behulp van EU-casusonderwijs willen bijdragen aan de vorming van EU-burgers. Het project wil inzicht en kritisch nadenken over de EU bevorderen. Het heeft tot doel leerlingen objectieve informatie te verstrekken over hun EU-rechten en verantwoordelijkheden, en over EU-waarden, -doelstellingen en -beginselen. Daarnaast wil het aanzetten tot kritisch burgerschap door leerlingen te laten nadenken over het DNA van de EU en over de vraag hoe de EU er in de toekomst kan uitzien.

De methode waarmee in het materiaal wordt gewerkt, berust op twee pijlers: 

  • De verankering in het EU-rechtde EU-Verdragen en het Handvest van de grondrechten van de EU - ondertekend door alle lidstaten - bieden een objectief kader om de EU-dimensie in de klas te bespreken.
  • De didactische methode van het casusonderwijscase teaching (Case4EU) biedt ruimte om te argumenteren, EU-waarden, -doelstellingen en -beginselen tegen elkaar af te wegen te dialogeren en kritisch te reflecteren.

Via een uitgewerkte casus Casus Teekanne en bijhorende 'casusfiche' illusteren we hoe je het uitgewerkte materiaal kan hanteren om leerplandoelen te realiseren. In deze casus staat het thema van de consumentenbescherming centraal.

Op de website van Case4EU vind je casussen over verschillende thema's. Je kan grasduinen in het didactisch materiaal en zoeken naar een casus die het best aansluit bij de interesse van de leerlingen of bij het profiel van de studierichting. Als leraar vind je achtergrondinformatie voor het bespreken van het thema in de betreffende casus.

Doelen

sla link op in klembord

Kopieer

Deze fiche biedt inspiratie voor het inzetten van didactisch materiaal uit het project Case4EU in functie van leerplandoelen 7, 8 en 9+

Leerplandoelen in focus

  • LPD 7 De leerlingen verwoorden hun eigen standpunt over maatschappelijke thema's vanuit aangereikte informatie.
  • LPD 8 De leerlingen dialogeren geïnformeerd en beargumenteerd over maatschappelijke thema's.

Mogelijke linken met andere leerplandoelen

  • LPD 9+ De leerlingen reflecteren over hun engagement op school en in de samenleving.

Concretiseren: casus Teekanne

sla link op in klembord

Kopieer

Inspiratie instap

sla link op in klembord

Kopieer

De beginfase bestaat uit twee delen. In een eerste fase maken leerlingen kennis of verdiepen ze hun kennis over de rol van de EU en de impact op burgers. In een tweede deel wordt een maatschappelijk thema geïntroduceerd.

Europees burgerschap

sla link op in klembord

Kopieer

Mogelijk (les)doel

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen illustreren de betekenis van EU-burgerschap, de impact van de EU op het dagelijks leven (rechten en plichten) en Europese waarden.

Suggesties

sla link op in klembord

Kopieer

  • Je kan de leerlingen als teaser de clip 'Europees burger, maakt het wat uit?' laten bekijken.
  • Op de homepagina van het project vind je bijkomende werkvormen (Eliminatiespel) of een bijkomende toelichting (Junior College) die je als instap kan inzetten.

Tip: overleg met de leraar Geschiedenis of Mavo of en in welke mate Europees burgerschap al werd behandeld in hun les. Indien dat het geval is, kan je de opdracht aanpassen in functie van het activeren van de noodzakelijke voorkennis.

Thema consumentenbescherming

sla link op in klembord

Kopieer

Mogelijk (les)doel

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerlingen reflecteren en dialogeren over de boodschap en informatie op de verpakking van 'PoKé Bowl'.

Suggesties

sla link op in klembord

Kopieer

In het didactisch luik van de bundel vind je bij lesactiviteiten in de rubriek 'link met de leefwereld' een foto van de verpakking en een situatieschets met enkele reflectievragen die leerlingen aan het denken zetten.

Inspiratie middenfase

sla link op in klembord

Kopieer

Mogelijke (les)doelen

sla link op in klembord

Kopieer

In de lesfiche vind je inspiratie voor mogelijke (les)doelen waarop je kan inzetten zoals: 

  • De leerlingen leggen de EU-regels m.b.t. consumentenbescherming bij etikettering van voedingswaren uit en passen ze toe op producten.
  • De leerlingen ontwikkelen een argumentatie horend bij de rol van een belanghebbende in de casus.
  • De leerlingen reflecteren en dialogeren over de relatie tussen een gezonde levensstijl en etikettering van voedingswaren en over consumentenbescherming.
  • De leerlingen leggen uit hoe je als burger actief kan participeren aan het beleid via drukkingsgroepen, zoals consumentenverenigingen.
  • De leerlingen gebruiken termen gerelateerd aan de casus, aan de EU en aan het juridische veld, bv. over grondrechten en andere EU-rechten ...
  • ...

Suggesties

sla link op in klembord

Kopieer

In de lesfiche vind je meerdere suggesties om met de casus en rond het thema met leerlingen aan de slag te gaan.

Evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Afhankelijk van de gekozen werkvormen of opdrachten, bepaal je de verwachtingen waaraan de opdrachten moeten voldoen, zoals:

  • We luisteren naar elkaar.
  • We respecteren elkaars mening.
  • Ik pas mijn standpunt aan op basis van informatie en dialoog met anderen.
  • ...

Je kan ook kiezen voor vormen van breed evalueren zoals een stellingenspel of een reflectieopdracht die leerlingen de kans bieden om verworven kennis vast te zetten.

Inspiratie afronding

sla link op in klembord

Kopieer

Optie 1

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan de les afsluiten met een individuele check of de leerling bepaalde inhouden heeft begrepen: 

  • via een exit ticket;
  • via een padlet, bv. je vraagt leerlingen voorbeelden van de impact van Europese regelgeving op de burgers of van mogelijke participatievormen binnen het politiek-juridisch domein van de samenleving;
  • via wisbordjes;
  • ...

Optie 2

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan de afsluiting linken aan LPD 9+ 'de leerlingen reflecteren over hun engagement op school en in de samenleving'. Je kan hen bv. via stellingen laten reflecteren over consumentenbescherming en mogelijke engagementen die ze daarbij opnemen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?