Het project Case4EU (KU Leuven) wil bijdragen aan de vorming van mondige, actieve, geïnformeerde en kritische EU-burgers. Via een uitgewerkte casus en casusfiche illustreren we hoe je het uitgewerkt materiaal kan hanteren om de leerplandoelen 7, 8 en 9+ in de derde graad te realiseren.
In de visie van het project Case4EU kan je lezen dat de auteurs met behulp van EU-casusonderwijs willen bijdragen aan de vorming van EU-burgers. Het project wil inzicht en kritisch nadenken over de EU bevorderen. Het heeft tot doel leerlingen objectieve informatie te verstrekken over hun EU-rechten en verantwoordelijkheden, en over EU-waarden, -doelstellingen en -beginselen. Daarnaast wil het aanzetten tot kritisch burgerschap door leerlingen te laten nadenken over het DNA van de EU en over de vraag hoe de EU er in de toekomst kan uitzien.
De methode waarmee in het materiaal wordt gewerkt, berust op twee pijlers:
Via een uitgewerkte casus Casus Teekanne en bijhorende 'casusfiche' illusteren we hoe je het uitgewerkte materiaal kan hanteren om leerplandoelen te realiseren. In deze casus staat het thema van de consumentenbescherming centraal.
Op de website van Case4EU vind je casussen over verschillende thema's. Je kan grasduinen in het didactisch materiaal en zoeken naar een casus die het best aansluit bij de interesse van de leerlingen of bij het profiel van de studierichting. Als leraar vind je achtergrondinformatie voor het bespreken van het thema in de betreffende casus.
Deze fiche biedt inspiratie voor het inzetten van didactisch materiaal uit het project Case4EU in functie van leerplandoelen 7, 8 en 9+
Leerplandoelen in focus
Mogelijke linken met andere leerplandoelen
De beginfase bestaat uit twee delen. In een eerste fase maken leerlingen kennis of verdiepen ze hun kennis over de rol van de EU en de impact op burgers. In een tweede deel wordt een maatschappelijk thema geïntroduceerd.
Tip: overleg met de leraar Geschiedenis of Mavo of en in welke mate Europees burgerschap al werd behandeld in hun les. Indien dat het geval is, kan je de opdracht aanpassen in functie van het activeren van de noodzakelijke voorkennis.
In de lesfiche vind je inspiratie voor mogelijke (les)doelen waarop je kan inzetten zoals:
In de lesfiche vind je meerdere suggesties om met de casus en rond het thema met leerlingen aan de slag te gaan.
Afhankelijk van de gekozen werkvormen of opdrachten, bepaal je de verwachtingen waaraan de opdrachten moeten voldoen, zoals:
Je kan ook kiezen voor vormen van breed evalueren zoals een stellingenspel of een reflectieopdracht die leerlingen de kans bieden om verworven kennis vast te zetten.
Je kan de les afsluiten met een individuele check of de leerling bepaalde inhouden heeft begrepen: