In dit voorbeeld van een schoolbreed project staat inclusie centraal. Het project is uitgewerkt voor leerlingen van de derde graad. Bij de uitwerking van het project ligt de focus op leerplandoelen 7, 8 en 10.
Het project biedt een waardevolle kans om met leerlingen in dialoog te gaan over de uitdagingen en mogelijkheden van inclusie in de samenleving.
Suggestie: je kan ook verwijzen naar concrete waarden of pijlers opgenomen in het pedagogisch project van de school. Cf. de wegwijzer 'Gastvrijheid' van het vormingsconcept.
Bij de uitwerking van de workshop/les/project ligt de focus op volgende leerplandoelen:
Suggestie: het project/workshop/... biedt een uitgelezen kans om ook in te gaan op de krachtlijn Uniek en verbonden (zie verder).
VAPH – Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
🔗 www.vaph.be
GRIP vzw – Gelijke Rechten voor Ieder Persoon met een handicap
🔗 www.gripvzw.be
Inclusie Vlaanderen vzw
🔗 www.inclusievlaanderen.be
Unia – Interfederaal Gelijkekansencentrum
🔗 www.unia.be
Klasse / KlasCement (onderwijsspecifiek)
🔗 www.klasse.be
🔗 www.klascement.net
Bij deze stap staan leerplandoelen 7 en 8 centraal:
Bij deze doelstelling is het belangrijk om aandacht te besteden aan het innemen van een eigen standpunt vanuit aangereikte informatie. De informatie kunnen leerlingen halen uit website van het internet, podcasts, inleefparcours, gesprekken met organisaties …
Je kan leerlingen ondersteunen door hen bepaalde strategieën aan te reiken (cfr. ook vakspecifieke doelen) zoals actief luisteren, zich inleven, respectvol en duidelijk uitkomen voor hun mening, een eigen mening onderbouwen.
Hieronder enkele werkvormen als voorbeeld uitgewerkt.
Leerlingen nemen positie in bij stellingen zoals:
Bemerking: belangrijk bij deze werkvorm is dat (cf. LPD 7) leerlingen argumenteren vanuit de aangereikte informatie. Zie voorbereiding uit werkvorm 1/en of 2: waarom kies je die positie?
In dit deel van het project staat leerplandoel 10 in de focus: De leerlingen genereren creatieve ideeën om een probleem op te lossen en bespreken de uitvoerbaarheid ervan aan de hand van criteria.
1. Je kan ervoor kiezen om de leerlingen zelf te laten brainstormen over mogelijke activiteiten die ze inclusief kunnen organiseren: welke activiteit kunnen we organiseren die inclusief is? Waar letten we op?
Suggestie: je kan ervoor kiezen om leerlingen hun idee of het resultaat van opzoekwerk en brainstorm via een posterbeurs voor te stellen.
2. Je kan vertrekken vanuit een bestaand initiatief en leerlingen ideeën laten genereren om het intitiatief inclusief te maken. Bijvoorbeeld, hoe kunnen we deze fuif inclusief maken?
Suggestie: je kan er ook voor kiezen om de toegankelijkheid van bestaande activiteiten op school te onderzoeken en aan te passen, bv. opendeurdag, proclamatie, bezoek van leerlingen uit het 6de leerjaar van de basisschool.
In functie van het realiseren van leerplandoel 10 is het zinvol om criteria op te stellen, bv.
de leerlingen bedenken zelf de criteria op basis van bronnenonderzoek (cf. bronnen bovenaan of bronnen van de organisatie): aan welke criteria moet een goed inclusief evenement voldoen rekening houden met de doelgroep? bv. toegankelijkheid, duidelijke communicatie, aangepaste sociale omgang, hulpmiddelen, enz.
Suggestie: je kan de koppeling maken met de krachtlijn Uniek en verbonden: LPD 6 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen. Bijvoorbeeld wat is respecvolle omgang? Waar let je op in het communiceren of omgaan met personen met een beperking?
3. Je kan werken met casussen (aangepast aan initiatief) en deze bespreken met leerlingen. bv. Hoe zou je reageren in deze situatie?
4. Je kan gericht samenwerken met een sociale organisatie om het initiatief inclusief te maken.
Suggestie: afhankelijk van de studierichting van leerlingen kan je andere accenten leggen en de koppeling maken met richtingspecifieke vakken.
Mogelijke reflectievragen:
Je kan het stellingenspel uit fase 1 herhalen vanuit de vraag of hun positie is gewijzigd na het doorlopen van het project. De leerlingen duiden en beargumenteren hun positiewijziging.
Geïnssipreerd naar een voorbeeld van Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartinstituut Brugge.