Leerfiches: leren, hoe doe je dat? Concrete voorbeelden basisoptie Economie en organisatie.

Leren gebeurt nooit op een geïsoleerde wijze: je leert maar leren door iets te leren. Het is van belang dat leren leren binnen een vak wordt geïntegreerd met aandacht voor het individuele leer- en groeiproces van de leerling. Behalve het vakspecifieke aspect is het belangrijk om over vakken heen gelijkgericht te werken. Denken we bijvoorbeeld aan meer generieke vaardigheden zoals oriënteren of plannen, structureren, verklaren, controleren en bijsturen. Ten slotte is het waardevol om leerlingen leer- en keuzestrategieën aan te leren die hen soms uit hun comfortzone halen. Inzetten op leerstrategieën is een middel om het leren van leerlingen te versterken. Meer info over leren leren in het secundair onderwijs vind je hier. Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden uitgewerkt aan de hand van enkele leerplandoelen.

Integratie van leerstrategieën in het leerproces

sla link op in klembord

Kopieer

Aanleren, inoefenen en expliciteren van leerstrategieën tijdens de les bevordert de zelfredzaamheid van de leerlingen.

Ontdek de 'Leerfiches: leren, hoe doe je dat? Op school, thuis en op de werkplek'! Ga naar de waaier leerfiches.

Deze leerfiches helpen je specifiek om:

  • kennis over leerstrategieën te vergroten bij leerlingen en bij leraren​;
  • leerstrategieën in te zetten in de les​;
  • expliciet uit te leggen waarom je een bepaalde strategie inzet in de les;​
  • leerlingen aan te leren hoe ze zelf aan de slag kunnen gaan met leerstrategieën​;
  • leerlingen aan te moedigen om leerstrategieën te gebruiken bij het verwerken van leerstof.

Laat je inspireren door enkele concrete voorbeelden uitgewerkt voor de basisoptie Economie en organisatie

sla link op in klembord

Kopieer

We maken ook telkens de link met ‘effectieve didactiek’.

Rubriek “Oriënteren en plannen”

sla link op in klembord

Kopieer

Welke leerstrategie? Toets jezelf voor je cursus opengaat.

sla link op in klembord

Kopieer

Doelgroep

sla link op in klembord

Kopieer

Basisoptie A-stroom Economie en organisatie (LPD 6)
Basisoptie B-stroom Economie en organisatie (LPD 4)

Leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen illustreren aan de hand van een eenvoudige bedrijfskolom welke weg goederen en diensten afleggen vooraleer ze bij de consument komen.

Concreet voorbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens de vorige lessen maakten de leerlingen kennis met de weg die goederen of diensten afleggen aan de hand van een eenvoudige bedrijfskolom. Bij de start van de volgende toon je de schakels van een eenvoudige bedrijfskolom. De leerlingen gaan aan de slag om de schakels in een logische volgorde te leggen en lichten de verschillende begrippen toe. Je kan ook de werkvorm ‘duo-praat’ toepassen: de leerlingen werken per twee en leggen aan mekaar uit.

Link met effectieve didactiek

sla link op in klembord

Kopieer

Beginfase: voorkennis activeren

sla link op in klembord

Kopieer
Ik activeer gerichte en passende voorkennis bij alle leerlingen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Ik begin elke les met een actieve terugblik.
  • Ik zet activerende werkvormen en digitale tools in waarmee ik relevante voorkennis activeer bij alle leerlingen.
  • Ik laat alle leerlingen nadenken over wat ze al weten, ook al weten ze het niet meer.
  • Ik deel met mijn leerlingen waarom ik dit doe, zodat ze meer bereid zijn diep na te denken.

Effect

sla link op in klembord

Kopieer

  • helpt de leerlingen om zich te oriënteren op het leren en het plannen
  • om voorkennis te activeren/op te halen
  • om je leerlingen onmiddellijk actief te betrekken
  • leren van en met elkaar
  • betrokkenheid tonen
  • vergroot veiligheid om te delen
  • op allerlei manieren toepasbaar (vorm en inhoud): boarding of entry-ticket, wisbordje, digitaal via https://kahoot.com/

Rubriek “Structureren”

sla link op in klembord

Kopieer

Welke leerstrategie? Maak een mindmap

sla link op in klembord

Kopieer

Doelgroep

sla link op in klembord

Kopieer

Basisoptie A-stroom Economie en organisatie (LPD 6 en LPD 7)
Basisoptie B-stroom Economie en organisatie (LPD 4 en LPD 5)

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

Basisoptie Economie en organisatie A-stroom:

  • De leerlingen illustreren aan de hand van een eenvoudige bedrijfskolom welke weg goederen en diensten afleggen vooraleer ze bij de consument komen (LPD 6).
  • De leerlingen verklaren de werking van ondernemingen met aandacht voor de bedrijfskolom en de invloed van hun keuzegedrag op de omgeving (LPD7).

Basisoptie Economie en organisatie B-stroom:

  • De leerlingen illustreren aan de hand van een eenvoudige bedrijfskolom welke weg goederen en diensten afleggen vooraleer ze bij de consument komen (LPD 4).
  • De leerlingen situeren ondernemingen en organisaties binnen een bedrijfssector (LPD5).

Concreet voorbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

In dit voorbeeld maken we samen met de leerlingen een mindmap met Canva, zodat ze hiermee later zelf aan de slag kunnen. Een mindmap is een goede keuze als leerstrategie om structuur in complexe leerstof te brengen.

Start met een mindmap omdat die laagdrempelig is én leerlingen visueel dwingt om verbanden te zien. Je kan later uitbreiden met een conceptmap of vergelijkingstabel.
 
Alternatief:


Strategie

Waarom interessant voor deze leerstof

Vorm

Mindmap

Visueel, hiërarchisch, toont verbanden tussen begrippen

Tekening / digitaal (bv. Coggle, Canva)

Tabel of matrix

Ideaal voor vergelijking van bedrijven, sectoren, keuzes

bv. sector vs. type onderneming vs. impact

Post-it clustering

Leerlingen groeperen begrippen op een bord/wand

Actief en samenwerkend leren

Flowchart

Procesmatig denken (bv. hoe een product evolueert + keuzes onderweg)

Visueel + stapsgewijs

Cornell-methode

Structuur op basis van vragen, kernideeën en samenvatting

Voor notities tijdens de les

Conceptmap

Zoals een mindmap, maar met verbindingszinnen tussen begrippen

Diepere denkoefening

Maak een mindmap met Canva

sla link op in klembord

Kopieer

Ga naar https://www.canva.com en kies voor mindmap

Mindmap met Canva.com, basisoptie Economie en organisatie A-stroom

sla link op in klembord

Kopieer

Samen met de leerlingen werd een mindmap opgesteld rond het thema chocolade, dat klassikaal werd besproken. Aan de hand van dit concrete voorbeeld leerden de leerlingen hoe je leerinhouden visueel kunt voorstellen, wat helpt om de leerstof beter te onthouden. Tijdens de les werd uitgelegd hoe ze deze werkvorm zelf kunnen toepassen, onder andere met de gebruiksvriendelijke digitale tool Canva.

mindmap " chocolade"
Mindmap met Canva.com, basisoptie Economie en organisatie B-stroom

sla link op in klembord

Kopieer

Samen met de leerlingen werd een mindmap opgesteld rond de economische sectoren, dat klassikaal werd besproken. Aan de hand van dit concrete voorbeeld leerden de leerlingen hoe je leerinhouden visueel kunt voorstellen, wat helpt om de leerstof beter te onthouden. Tijdens de les werd uitgelegd hoe ze deze werkvorm zelf kunnen toepassen, onder andere met de gebruiksvriendelijke digitale tool Canva.

mindmap " economische sectoren"

Link met effectieve didactiek

sla link op in klembord

Kopieer

Eindfase: evalueer, reflecteer en blik vooruit

sla link op in klembord

Kopieer
Ik evalueer, reflecteer en blik vooruit

sla link op in klembord

Kopieer

  • Ik evalueer het effect van mijn les met behulp van een afsluiter.
  • Ik check met een gerichte opdracht of vraag in hoeverre de leerling de leerinhoud nu begrepen heeft.
  • Ik geef de leerlingen informatie over waar ze nu staan, waar ze naartoe gaan en wat hun volgende stap daarin is (take-up).

Effect

sla link op in klembord

Kopieer

Dit helpt de leerlingen om structuur en samenhang te zien in de leerstof:

  • Door vragen te bedenken over de leerstof word je verplicht meer te doen dan de tekst uitsluitend te lezen.
  • Door leerinhouden actief te verwerken, onthoud je beter.
  • De leerlingen komen tot inzicht in welke mate ze de doelen bereikt hebben.
  • De leerlingen komen tot inzicht welke ondersteuning ze nog nodig hebben.

Rubriek “Verklaren”

sla link op in klembord

Kopieer

Welke leerstrategie? Maak concreet.

sla link op in klembord

Kopieer

Doelgroep

sla link op in klembord

Kopieer

Basisoptie A-stroom Economie en organisatie (LPD 6)

Leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen illustreren aan de hand van een eenvoudige bedrijfskolom welke weg goederen en diensten afleggen vooraleer ze bij de consument komen.

Concreet voorbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Na het klassikaal opstellen en bespreken van de mindmap rond chocolade, gaan de leerlingen actief aan de slag met de leerstof. In duo’s of kleine groepjes leggen ze elkaar de leerinhouden uit aan de hand van de mindmap. Door de leerstof in eigen woorden te verwoorden en uit te leggen aan een medeleerling, verwerken ze de informatie dieper en beklijft de kennis beter.
Deze leerstrategie stimuleert niet alleen het begrip, maar ook de samenwerking en communicatie tussen leerlingen.

Link met effectieve didactiek

sla link op in klembord

Kopieer
Middenfase: zelfstandig ontwikkelen

sla link op in klembord

Kopieer
Ik zorg voor doelgerichte oefeningen die aansluiten bij mijn instructie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Ik kies in het begin oefeningen die de leerlingen de kans geven om de aangeboden instructie te oefenen.
  • Naarmate de tijd vordert en ze meer weten en kunnen, geef ik de leerlingen opdrachten met meer variatie om het geleerde in te oefenen.
  • Ik kan hiervoor ook adaptieve tools gebruiken die de moeilijkheidsgraad automatisch aanpassen aan de leerling. 

Effect

sla link op in klembord

Kopieer

  • Helpt de leerlingen om de leerstof diepgaander te begrijpen en met inzicht te verwerken.
  • Door leerstof uit te leggen, word je verplicht de leerstof op te halen uit je geheugen/
  • Door gestructureerd les te geven, structureer je de leerstof in je geheugen waardoor je die nog beter opslaat.
  • De leerlingen denken na wat ze precies willen uitleggen alsook over de volgorde.
  • De leerlingen besteden aandacht aan de verbanden tussen de leerstof.

Rubriek “Controleren en bijsturen”

sla link op in klembord

Kopieer

Welke leerstrategie?  "Herhaal" in combinatie met "Flashcard"

sla link op in klembord

Kopieer

Doelgroep

sla link op in klembord

Kopieer

Basisoptie B-stroom Economie en organisatie (LPD 5).

Leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen situeren ondernemingen en organisaties binnen een bedrijfssector.

Concreet voorbeeld

sla link op in klembord

Kopieer

Tijdens de les maakten de leerlingen zelf flashcards over de vier economische sectoren. Door hiermee actief aan de slag te gaan, verwerken ze de leerstof op een gestructureerde manier. In een eerste fase gebruiken we de flashcards tijdens begeleid inoefenen: leerlingen herhalen de leerstof en testen of ze de begrippen en voorbeelden goed begrijpen (test jezelf).

Vlak voor de toets kunnen ze de flashcards opnieuw bekijken als snelle en doelgerichte herhaling.
Bespreek samen met de leerlingen waarom deze werkvorm nuttig is: herhalen in kleine stukjes helpt om de leerstof beter te onthouden. Moedig hen ook aan om deze strategie zelfstandig te gebruiken, bijvoorbeeld thuis of in andere vakken.

Voorbeelden van flashcards

sla link op in klembord

Kopieer

Samen met de leerlingen werden vier duidelijke flashcards opgesteld over de economische sectoren: de primaire, secundaire, tertiaire en quartaire sector. Deze flashcards helpen om de leerstof op een gestructureerde en actieve manier te verwerken.

Ze zijn eenvoudig over te nemen op papier, in Canva of via digitale tools zoals Quizlet. Zo kunnen de leerlingen zelfstandig herhalen en zichzelf testen, zowel tijdens de les als bij het studeren thuis.

Flashcard 1
Voorzijde:
Primaire sector
Wat doet deze sector?
Achterzijde:
De primaire sector haalt grondstoffen rechtstreeks uit de natuur.
Voorbeelden: landbouw, visserij, mijnbouw, bosbouw.

Flashcard 2
Voorzijde:
Secundaire sector
Wat gebeurt er in deze sector?
Achterzijde:
De secundaire sector verwerkt grondstoffen tot producten.
Voorbeelden: fabrieken, bouwbedrijven, bakkers, textielnijverheid.

Flashcard 3
Voorzijde:
Tertiaire sector
Wat is het doel van deze sector?
Achterzijde:
De tertiaire sector biedt commerciële diensten aan. Ze willen winst maken.
Voorbeelden: winkels, banken, horeca, transportbedrijven.

Flashcard 4
Voorzijde:
Quartaire sector
Hoe verschilt deze van de tertiaire sector?
Achterzijde:
De quartaire sector biedt niet-commerciële diensten aan, vaak zonder winstoogmerk.
Voorbeelden: ziekenhuizen, scholen, OCMW, vzw’s.

Maak een interactief flashcardspel

sla link op in klembord

Kopieer

Interactief flashcardspel met Canva.AI – Herhaal spelenderwijs de leerstof
 
Op een speelse manier de leerstof herhalen? Met Canva.AI maak je interactief flashcardspel dat leerlingen helpt om economische begrippen actief in te oefenen en te onthouden.
Dit digitale spel sluit perfect aan bij de leerstrategie herhaal en is ideaal voor begeleid inoefenen, zelfstandig werk of als herhaling vlak voor een toets.

Met Canva.AI hebben we een interactief flashcardspel  gemaakt dat leerlingen helpt om economische sectoren actief in te oefenen en te onthouden.

Je vindt het voorbeeld hier: Interactief flascardspel: “De 4 Economische Sectoren “

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?