Klaar voor een kwaliteitsvolle deliberatie?

De evaluatie in maatschappelijke vorming speelt een sleutelrol in de klassenraad in de A-finaliteit. Zorg voor evenwicht, transparantie en sterke onderbouwing.
Hoe maak jij het verschil in de klassenraad? Ontdek onze tips en aandachtpunten in dit nieuwsbericht. Lees het volledige bericht nu en bereid je optimaal voor op een sterke deliberatie!

Doelgericht evalueren

sla link op in klembord

Kopieer

Zorg ervoor dat je evaluatie aansluit bij de leerplandoelen. Toetsen, opdrachten en observaties moeten een representatief beeld geven van de competenties die leerlingen moeten verwerven.

Toepassing: Bepaal bij elke opdracht of toets welke leerplandoel(en) je wil evalueren.

Gebruik actiewerkwoorden zoals illustreren, beoordelen of argumenteren om je vragen doelgericht te formuleren.

Voorbeeld: Laat leerlingen 3de graad in een les over mensenrechten een actuele situatie analyseren en beoordelen aan de hand van de UVRM. UVRM staat voor de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (Universele Verklaring van de Rechten van de Mens in het Engels: Universal Declaration of Human Rights, afgekort als UDHR).

Deze verklaring werd op 10 december 1948 aangenomen door de Verenigde Naties en bevat 30 artikelen die de fundamentele rechten en vrijheden van alle mensen beschrijven, ongeacht afkomst, nationaliteit, religie, geslacht of overtuiging.

Evenwichtige evaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Een goede balans tussen kennis, vaardigheden en attitudes verhoogt de betrouwbaarheid van het eindcijfer en ondersteunt de delibererende klassenraad in haar besluitvorming.

Toepassing:

  • Combineer schriftelijke toetsen met groepsopdrachten, presentaties en klasgesprekken.
  • Evalueer ook attitudes zoals inzet, samenwerking en kritisch denken.

Voorbeeld: Laat leerlingen een campagne rond duurzaamheid uitwerken en beoordeel zowel het eindproduct als de samenwerking binnen de groep.

Effectieve feedback

sla link op in klembord

Kopieer

Cijfers alleen vertellen niet het hele verhaal. Kwalitatieve effectieve feedback helpt de klassenraad om het groeitraject van de leerling correct in te schatten en vormt een basis voor remediëring of opvolging.

Toepassing:

  • Voeg bij elke evaluatie een korte, gerichte feedbackzin toe.
  • Werk met rubrieken of evaluatieformulieren met duidelijke criteria.

Voorbeeld: “Sterke argumentatie, maar let op het gebruik van bronnen – volgende keer graag minstens twee betrouwbare referenties.”

Heldere documentatie

sla link op in klembord

Kopieer

Een overzichtelijke en tijdige registratie van evaluatiegegevens in het leerlingvolgsysteem bevordert een vlotte en onderbouwde deliberatie.

Toepassing:

  • Registreer cijfers én relevante opmerkingen tijdig.
  • Voeg bij twijfelgevallen extra toelichting toe.

Voorbeeld: “Toont sterke mondelinge vaardigheden, maar scoort zwakker op schriftelijke opdrachten. Extra ondersteuning aanbevolen.”

Onderbouw je oordeel

sla link op in klembord

Kopieer

Een goed onderbouwd oordeel is essentieel voor een transparante deliberatie. Zorg dat je je evaluatie kan staven met concrete voorbeelden.

Toepassing:

  • Verzamel werkstukken of observaties die je oordeel ondersteunen.
  • Bereid je voor op vragen van de klassenraad.

Voorbeeld: Neem een portfolio of reflectieverslag mee om de evolutie van een leerling te illustreren.

Werk samen

Een gedeelde visie binnen de vakgroep versterkt de kwaliteit en consistentie van de evaluatie.

Toepassing:

  • Stem evaluatiecriteria en puntentoekenning af met collega’s.
  • Vraag feedback op je evaluatie-instrumenten.

Voorbeeld: Organiseer een vakgroepoverleg om samen de evaluatiecriteria voor een project vast te leggen.

Vragen of ondersteuning nodig?

sla link op in klembord

Kopieer

Neem gerust contact op met je pedagogisch begeleider.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio