De evaluatie in maatschappelijke vorming speelt een sleutelrol in de klassenraad in de A-finaliteit. Zorg voor evenwicht, transparantie en sterke onderbouwing.
Hoe maak jij het verschil in de klassenraad? Ontdek onze tips en aandachtpunten in dit nieuwsbericht. Lees het volledige bericht nu en bereid je optimaal voor op een sterke deliberatie!
Zorg ervoor dat je evaluatie aansluit bij de leerplandoelen. Toetsen, opdrachten en observaties moeten een representatief beeld geven van de competenties die leerlingen moeten verwerven.
Toepassing: Bepaal bij elke opdracht of toets welke leerplandoel(en) je wil evalueren.
Gebruik actiewerkwoorden zoals illustreren, beoordelen of argumenteren om je vragen doelgericht te formuleren.
Voorbeeld: Laat leerlingen 3de graad in een les over mensenrechten een actuele situatie analyseren en beoordelen aan de hand van de UVRM. UVRM staat voor de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (Universele Verklaring van de Rechten van de Mens in het Engels: Universal Declaration of Human Rights, afgekort als UDHR).
Deze verklaring werd op 10 december 1948 aangenomen door de Verenigde Naties en bevat 30 artikelen die de fundamentele rechten en vrijheden van alle mensen beschrijven, ongeacht afkomst, nationaliteit, religie, geslacht of overtuiging.
Een goede balans tussen kennis, vaardigheden en attitudes verhoogt de betrouwbaarheid van het eindcijfer en ondersteunt de delibererende klassenraad in haar besluitvorming.
Toepassing:
Voorbeeld: Laat leerlingen een campagne rond duurzaamheid uitwerken en beoordeel zowel het eindproduct als de samenwerking binnen de groep.
Cijfers alleen vertellen niet het hele verhaal. Kwalitatieve effectieve feedback helpt de klassenraad om het groeitraject van de leerling correct in te schatten en vormt een basis voor remediëring of opvolging.
Toepassing:
Voorbeeld: “Sterke argumentatie, maar let op het gebruik van bronnen – volgende keer graag minstens twee betrouwbare referenties.”
Een overzichtelijke en tijdige registratie van evaluatiegegevens in het leerlingvolgsysteem bevordert een vlotte en onderbouwde deliberatie.
Toepassing:
Voorbeeld: “Toont sterke mondelinge vaardigheden, maar scoort zwakker op schriftelijke opdrachten. Extra ondersteuning aanbevolen.”
Een goed onderbouwd oordeel is essentieel voor een transparante deliberatie. Zorg dat je je evaluatie kan staven met concrete voorbeelden.
Toepassing:
Voorbeeld: Neem een portfolio of reflectieverslag mee om de evolutie van een leerling te illustreren.
Werk samen
Een gedeelde visie binnen de vakgroep versterkt de kwaliteit en consistentie van de evaluatie.
Toepassing:
Voorbeeld: Organiseer een vakgroepoverleg om samen de evaluatiecriteria voor een project vast te leggen.