Joepie, onze taaltrajecten hebben effect!

Op basisschool De Puzzel in Hoboken zet iedereen samen (klasjuf, zorgjuf, taaljuf...) de schouders onder het KOALAPLAN. Dit jaar werkten ze rond het prentenboek 'De kleine kerstboom'.

Verloop

sla link op in klembord

Kopieer

Op onze school tikken bijna alle leerlingen aan op de SES-indicatoren. Dit maakt ons GOK-beleid best uitdagend. Op de taalscreening KOALA scoren heel veel kleuters oranje of rood. Dit zorgde de voorbije jaren voor een hele reeks van interventies voor veel verschillende groepjes. De ondersteuning was erg versnipperd, het effect teleurstellend. Ook inspectie zette ons aan om na te denken over de effecten van ons harde werk.

Dit jaar doen we het anders! 
We lieten ons inspireren door de praktijkgids voor effectieve taaltrajecten. De klasjuf kiest een uitdagend BC, selecteert een tof prentenboek,selecteert een aantal focuswoorden en overlegt met de collega's. Het prentenboek wordt tot leven gebracht in de klas, de hoeken, de aangeboden activiteiten... De inrichting van de hoeken wordt samen aangepakt. De taaljuf bouwt de winkel om tot een 'echte' bakker, overal in de klas zijn er accenten en prikkels die verwijzen naar het boek. Het prentenboek wordt aangebracht via de vertelcyclus. De taaljuf doet hetzelfde met kleine groepjes kleuters. Er wordt afgestemd, bijgestuurd, geëvalueerd. Aan het einde van de rit maakt de taaljuf met elk groepje een mindmap. Wat kunnen jullie vertellen over 'De kleine kerstboom'?

We zijn ontzettend trots op ons resultaat en ongelofelijk overtuigd van het effect van onze actie. We gaan verder!

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

TOmn1 Een mondelinge boodschap verwerken

  • Informatie ordenen, verbinden of samenvatten (uit instructies, uiteenzettingen en verhalen uit verschillende media)
  • 4-7j Verwerken van informatie uit eenvoudige verhalen met weinig (audio)visuele ondersteuning en uit verhalen met complexere verhaallijn(en) met veelvisuele ondersteuning door:
    • de bedoelingen en het plan van de personages te ontdekken
    • de verhaallijn(en) te ontdekken en reconstrueren 
  • 4-7j Inzetten van luisterstrategieën op initiatief van en met hulp van de leraar:
    • voorspellen • visualiseren • verbinden met voorkennis over het onderwerp • nadenken over woordbetekenissen • terugblikken • begrip controleren • …

TOmn2 Een mondelinge boodschap overbrengen

  • Persoonlijk verslag uitbrengen (over een beluisterde of gelezen tekst, een beleefd voorval, een behandeld onderwerp)
    • beschrijven van voorwerpen, personen, handelingen, acties, ervaringen, gebeurtenissen
    • antwoorden geven op vragen van betekenis, inhoud, bedoeling, mening
    • vragen stellen om informatie, hulp of medewerking te verkrijgen
    • plannen maken, processen beschrijven, problemen bespreken 
    • verhalen herformuleren of taaluitingen van personages reproduceren
    • fantaseren en filosoferen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio