Op basisschool De Puzzel in Hoboken zet iedereen samen (klasjuf, zorgjuf, taaljuf...) de schouders onder het KOALAPLAN. Dit jaar werkten ze rond het prentenboek 'De kleine kerstboom'.
Op onze school tikken bijna alle leerlingen aan op de SES-indicatoren. Dit maakt ons GOK-beleid best uitdagend. Op de taalscreening KOALA scoren heel veel kleuters oranje of rood. Dit zorgde de voorbije jaren voor een hele reeks van interventies voor veel verschillende groepjes. De ondersteuning was erg versnipperd, het effect teleurstellend. Ook inspectie zette ons aan om na te denken over de effecten van ons harde werk.
Dit jaar doen we het anders!
We lieten ons inspireren door de praktijkgids voor effectieve taaltrajecten. De klasjuf kiest een uitdagend BC, selecteert een tof prentenboek,selecteert een aantal focuswoorden en overlegt met de collega's. Het prentenboek wordt tot leven gebracht in de klas, de hoeken, de aangeboden activiteiten... De inrichting van de hoeken wordt samen aangepakt. De taaljuf bouwt de winkel om tot een 'echte' bakker, overal in de klas zijn er accenten en prikkels die verwijzen naar het boek. Het prentenboek wordt aangebracht via de vertelcyclus. De taaljuf doet hetzelfde met kleine groepjes kleuters. Er wordt afgestemd, bijgestuurd, geëvalueerd. Aan het einde van de rit maakt de taaljuf met elk groepje een mindmap. Wat kunnen jullie vertellen over 'De kleine kerstboom'?
We zijn ontzettend trots op ons resultaat en ongelofelijk overtuigd van het effect van onze actie. We gaan verder!
TOmn1 Een mondelinge boodschap verwerken
TOmn2 Een mondelinge boodschap overbrengen