De inspiratiefiche biedt inspiratie voor het ontwerpen van een lessenreeks met leerplandoelen 3 en 4 in de focus. Je vindt suggesties om de andere leerplandoelen bij het thema te betrekken.
In het kader van de lessen maatschappelijke vorming (mavo) wordt er in scholen vaak rond dit thema gewerkt. De inspiratiefiche wil suggesties aanreiken om jouw uitgewerkte materiaal te herwerken in functie van het realiseren van leerplandoelen uit leerplan maatschappelijke oriëntatie.
LPD 1 De leerlingen illustreren de impact van het nieuws op zichzelf en de samenleving.
De leerlingen illustreren hoe de inhoud van een bericht hun visie op de woonsituaties van jongwerkenden beïnvloedt.
Je grijpt een bericht uit de actualiteit aan om het thema in te leiden.
Afhankelijk van de insteek waarop je wil inzetten vanuit leerplandoel 3 (LPD 3) (focus) benader je het thema ‘wonen’ vanuit economisch perspectief (bv. huren, kopen of thuis blijven wonen) of sociaal-maatschappelijk perspectief (bv. thuis blijven wonen en bijdragen aan het ‘huishouden’).
Via een onderwijsleergesprek kan je met leerlingen reflecteren over hoe de inhoud van het bericht hen beïnvloedt. Je kan ook in gesprek gaan over de functie van het nieuwsbericht (informerend, opiniërend …).
LPD 3 De leerlingen beoordelen en beargumenteren geïnformeerd een actuele casus uit een maatschappelijk domein.
Afhankelijk van de focus van de casus (lesdoel) kan je samen met leerlingen, bv. vanuit situatieschetsen, een leervraag of leervragen formuleren.
Voorbeelden:
Je laat leerlingen informatie verwerven over het thema. Je kan leerlingen bronnen aanreiken of zelf bronnen laten opzoeken.
Je reikt de leerlingen bv. volgende artikels aan:
Vanuit beide opties kan je leerlingen, bv. in duo, de verschillende bronnen laten beoordelen op vlak van betrouwbaarheid, bruikbaarheid …aan de hand van een rubric.
Via reflectievragen kan je een volgende laag in de beoordeling aanboren en leerlingen de inhoud van de verschillende artikels laten vergelijken. Bij de wenken bij LPD 2 vind je een aantal criteria die leerlingen kunnen hanteren om de artikels of informatie kan laten vergelijken. Je kan je ook baseren op de criteria om reflectievragen aan te reiken.
Je kan de afsluiting linken aan LPD 5 'De leerlingen gaan in dialoog over uitdagingen voor het samenleven in een diverse samenleving.' Je kan hen, bv. via een stellingenspel, in dialoog laten gaan over verschillende situaties voor jongwerkenden. Na het kiezen voor een 'kant' lichten ze hun keuze toe en formuleren ze daartoe argumenten. Via stellingen kan je als leraar ook nieuwe perspectieven binnenbrengen, bv. bijdragen aan het huishouden kan ook zijn 'zelf je kledij strijken' of 'zelf je kamer poetsen' ...
LPD 4 De leerlingen onderzoeken hoe ze als burger aan de samenleving kunnen participeren.
Je kan materiaal gebruiken dat je al ontwikkelde. Zo kan je via een spel of opdrachten (situatieschetsen) antwoorden op de onderzoeksvragen laten formuleren.
Tip: ga na welke spelen of opdrachten leerlingen al uitvoerden in het kader van de doelen financieel-economische vorming in de derde graad.
LPD 6 De leerlingen reflecteren over de wijze waarop zij zich inzetten voor een rechtvaardige, genereuze of duurzame samenleving. Reflectiegesprek: je kan leerlingen laten reflecteren over de wijze waarop ze nu al participeren en hun steentje bijdragen, bv. in het gezin.
LPD 5 De leerlingen gaan in dialoog over uitdagingen voor het samenleven in een diverse samenleving. Je zou er voor kunnen kiezen om ook LPD 5 binnen dit thema in de focus te plaatsen.
Zo kan je bv. al dan niet in samenhang met LPD 3 in dialoog gaan over de uitdaging ‘betaalbaar en duurzaam wonen voor iedereen'? Welke oplossingen en mogelijkheden zijn er? Je kan dit thema vanuit verschillende perspectieven benaderen:
Een downloadbare versie van de inspiratiefiche vind je hieronder.