Elementen ter inspiratie bij het realiseren van het leerplandoel
LPD 5L De leerlingen voeren productietechnieken uit en leggen het verband met industriële processen in voeding, farmacie of chemie
Je kan toepassingen van enzymwerking aan bod laten komen: toevoeging aan wasmiddelen, bewerking van leder, gebruik van chymosine bij stremming (je kan de link leggen met de wijze waarop die verkregen is: van natuurlijke oorsprong, recombinant aangemaakt…), in voeding bv. toevoegen van enzymen in broodbereidingsmiddelen, om chocoladevulling vloeibaar te maken, om snijlingen van vlees te ‘lijmen’, om vlees-en visproducten te verzachten via marinades…
Je kan toepassingen van fermentatie aan bod laten komen: het fermenteren van groenten (bv. kimchi), van zuivel ( bereiden van kaas, yoghurt), van vlees (droge worst, salami) en de groei van de melkzuurbacteriën volgen via data-logging (pH, temperatuur, suikergehalte); de productie van tofu, de productie van tempeh (je kan de link leggen met GGO-soja). het gebruik van zuurdesem. Je kan biofermentatie aan bod laten komen bv. in bereiden van bacterieel leder, in de productie van kombucha, het bereiden van bio-ethanol (en dit eventueel koppelen aan een workshop in hoger onderwijs of RTC).
Je kan de productie van chocolade vanuit cacaobonen behandelen (samenspel van enzymwerking en chemie) en verschillende beïnvloedende parameters onderzoeken. De productie van bv. Melocake (zachte vulling) kan je aan bod laten komen waarbij je de receptuur kan trachten te optimaliseren.
Je kan het gebruik van zoetstoffen aan bod laten komen: suikers, kunstmatige zoetstoffen en de invloed van het gebruik op de structuur van gebak en op Maillardreacties.
Je kan bij voedselbereiding de houdbaarheidsdatum van de voedingsproducten bepalen en onderzoeken hoe de houdbaarheid kan worden verlengd.
Je kan de efficiëntie bepalen van reinigings-en desinfectiemiddelen zowel in labo- als in praktijkomstandigheden.
Je kan een smaaklabo opzetten voor testen van geur, smaak, mondgevoel en textuur via beschrijvende, vergelijkende of verschiltesten en de leerlingen laten ervaren dat ‘goed’ proeven training vergt.
Je kan de kweek van shii take behandelen en de invloed van verschillende substraten op de groei opvolgen.
Je kan de kweek van meelwormen als eiwitbron bestuderen (dit kan in samenwerking met aardrijkskunde in het kader van een duurzame voetafdruk): je kan de extractie van chitine en de omzetting en toepassing ervan als chitosan aan bod laten komen. Je kan de link leggen met toepassingen in de gezondheidssector.
Je kan de kweek van algen (in fotobioreactoren) aan bod laten komen en de link leggen met hoogwaardige toepassingen in (dieren)voeding, gezondheidszorg … De productie van biodiesel of biogas vanuit methaanvergisting van mariene algen en de link met duurzaamheid kan je behandelen.
Je kan de kweek van planten via ‘in-vitrocultuur’ aan bod laten komen en de invloed van plantenhormonen op de groei bestuderen. Je kan daarbij samenwerken met hogescholen of universiteiten. Je kan de verdere groei van de planten opvolgen en de link leggen met productie in binnenboerderijen of verticale landbouw.
Je kan bij farmaceutische processen volgende aspecten aan bod laten komen
· Galenische bereidingsvormen waaronder poeders, gelules, oplossingen en siropen, suspensies, emulsies, zalven, crèmes, suppo’s omschrijven en van elkaar onderscheiden;
· het onderscheid maken tussen vulstof (hulpstof) en de actieve stof in medicatie gerelateerd aan doelorgaan, spijsvertering, moment van inname …;
· het bereiden van een aantal geneesmiddelenvormen zoals bv. gelatinecapsules waarbij je de link legt met de spijsvertering, reactie met zuur. Je kan de procedure laten uitschrijven in samenhang met het LPD 9L (procedure reproductie);
· het omschrijven en het gebruik toelichten van industriële bereidingsvormen zoals parenteralia, tabletten, aërosolen, transdermale systemen.