Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.
De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze te vertalen in een uitdagend aanbod. Ter ondersteuning worden leerinhouden als suggestie gegeven bij een selectie van een aantal leerplandoelen. Je kan deze info gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten… te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen een bepaalde studierichting/finaliteit of om nieuwe leermiddelen uit te werken. Dit document is van toepassing op de tweede graad Elektromechanische technieken, Elektrotechnieken, Mechanische technieken en Voertuigtechnieken D/A-finaliteit.
Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek “Aanbevolen vanuit het leerplan” te behandelen. Je krijgt in de rubriek “Suggestie om verder te gaan dan het leerplandoel“ een aantal mogelijkheden om verder te gaan dan wat minimaal wordt verwacht. Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleerkracht om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhouden aangevuld met extra’s.
Hieronder worden een aantal werkwoorden gebruikt die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 12, II-Ele-da LPD 12, II-MeTe-da LPD 13, II-Voe-da LPD 12
De leerlingen leggen het verband tussen de verandering van bewegingstoestand van een lichaam en de resulterende kracht.
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 13, II- Ele-da LPD 13, II-MeTe-da LPD 14, II-Voe-da LPD 13
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
De leerlingen analyseren en berekenen de verplaatsing bij een eenparig rechtlijnige beweging.
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 15, II-Ele-da LPD 15, II-MeTe-da LPD 16, II-Voe-da LPD 15
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen verklaren het effect van inwerkende krachten op de bewegingsverandering van een systeem aan de hand van de drie wetten van Newton.
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 14, II-Ele-da LPD 14, II-MeTe-da LPD 15, II-Voe-da LPD 14
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen analyseren het verband tussen positie, tijdstip, snelheid en versnelling bij een ééndimensionale beweging met een constante versnelling.
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 16, II-MeTe-da LPD 17, II-Voe-da LPD 16
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 17, II-Ele-da LPD 16, II-MeTe-da LPD 18, II-Voe-da LPD 17
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen stellen de krachten- en krachtenmomentbalans op in functie van statisch evenwicht.
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 18, II-MeTe-da LPD 19, II-Voe-da LPD 18
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 19, II-Ele-da LPD 17, II-MeTe-da LPD 20, II-Voe-da LPD 19
De leerlingen voeren berekeningen uit in verband met vermogen en rendement bij energieomzettingen in systemen.
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 20, II-Ele-da LPD 18, II-MeTe-da LPD 21, II-Voe-da LPD 20
De leerlingen stellen de energiebalans van energieomzettingen op aan de hand van de wet van behoud van energie en berekenen de kinetische, gravitationele en elastische energie van een lichaam in functie van behoud van energie.
Leerplandoel: II-EMT-da LPD 21, II-Ele-da LPD 19, II-MeTe-da LPD 22, II-Voe-da LPD 21
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Mechanica in 2de graad D-, D/A- en A-finaliteit.