Inspiratie bij het vertalen van leerplandoelen Mechanica - 2de graad - A-finaliteit, domein STEM

Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.

De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze zelf te vertalen in een uitdagend aanbod voor de leerlingen.

Op deze pagina geven we suggesties om de leerplandoelen te vertalen naar een schooleigen invulling van het curriculum. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplandoel' te behandelen terwijl je in de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' een aantal mogelijkheden krijgt om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.

Zo’n aantrekkelijk en uitdagend aanbod samenstellen uit basisleerinhoud en extra’s, binnen de leefwereld van de jongeren en de context van hun studierichting, is een hele klus. Er wordt gerekend op de professionaliteit van het team van vakleraren om die klus te klaren.

Je kan de ondersteuning op deze pagina gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studierichting of om nieuwe leermiddelen uit te werken.

Dit document is van toepassing op de tweede graad Mechanica en elektriciteit A-finaliteit.

Hieronder worden een aantal werkwoorden gebruikt die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt 

  • Verklaren: motiveren, uitleggen waarom
  • Toelichten: beschrijven, uitleggen

In de leerplannen van de A-finaliteit worden de leerinhouden bij voorkeur aangeboden binnen de vermelde contexten.

  • Contexten II-Ele-a:
    • elektrische installatie: belang van voldoende aandraaien elektrische contacten, bewegingen met elektromotoren,…
    • onderhoud van een technisch installatie: aandraaien van bouten, ligging kracht t.o.v. zwaartepunt in functie van de stabiliteit van een installatie, tijds-afstand-snelheid opmeten van bewegende installaties
    • sanitaire – verwarmingsinstallatie: aandraaien in functie van lekdichtheid, stromingssnelheden, tijd opwarmen radiator i.f.v. circulatiesnelheid,...
    • Voertuigen: aanhaalmomenten bouten, trekkracht, bewegingen van voertuigen…
  • Contexten voor II-Mech-a:
    • Vormgeving: krachtwerking op beitels, krachtwerking i.f.v. uitsteeklengte beitel, verspaningskrachten, voedingssnelheid, snijsnelheid, … 

De leerlingen meten een kracht en krachtmoment

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: II-Ele-a LPD 11

De leerlingen verklaren aan de hand van een toepassing de begrippen kracht en krachtmoment

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: II-Mec-a  LPD 10

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:  

  • Meten met krachtmeter en momentsleutel
  • Begrippen massa, gewicht, zwaartekracht, krachtmoment
  • Eenheden N en Nm
  • Inwerkende kracht in technische toepassingen: stevige, stabiele constructies
  • Krachtmoment in technische toepassingen: aanhalen schroefverbinding, lekdicht vastdraaien, hefboomwerking

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:   

  • Berekenen van gewicht, zwaartekracht
  • Berekenen van krachtmoment
  • Overbrengingsmechanismen 

De leerlingen leggen in een toepassing het verband tussen rust, beweging, afgelegde weg, snelheid en tijd

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: II-Ele-a LPD 12, II-Mec-a  LPD 11

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:  

  • Toelichten, ervaren, meten
  • Begrippen in een technische toepassing duiden
  • Eenheden voor tijd, afstand, snelheid en toerental
  • Verbanden tussen grootheden: tijd, afstand, (snij)snelheid, toerental, diameter
    • In gelijke tijden grotere afstanden ==> v neemt toe
    • Gelijke afstanden in kortere tijd ==> v neemt toe
    • Gelijk toerental op grotere diameter ==> v neemt toe

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:   

  • Analyseren: recht- en omgekeerd evenredige verbanden
  • Berekenen van snelheden
  • Begrippen rust-beweging, baan, afgelegde weg, snelheid, tijdstip, tijdsduur
  • Aandacht voor grootheden en eenheden
  • Omzetten van samengestelde eenheden (vb.: km/h naar m/s)
  • Eenvoudige grafische voorstelling 

De leerlingen lichten de begrippen vermogen, rendement en wrijving aan de hand van een toepassing toe

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: II-Mec-a  LPD 12

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:  

  • Toelichten, ervaren
  • Begrippen rendement: toegevoegd en nuttig vermogen, vermogensverlies
  • Vermogen als product van snelheid en kracht
  • Vermogensverlies door wrijving, smering om vermogensverlies te verminderen
  • Verbanden tussen grootheden: kracht, (snij)snelheid, vermogen
    • Bij gelijk vermogen: grote kracht met lage snelheid of kleine kracht met hoge snelheid 

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan: 
 

  • Berekenen van vermogen en rendement met aandacht voor grootheden en eenheden
  • Toepassingen mechanisch rendement (fietsen met lekke band, slijtage lagers, smering, …) 

Overzicht

sla link op in klembord

Kopieer

Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Mechanica in 2de graad D, D/A en A-finaliteit.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio