Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.
De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om deze te vertalen in een uitdagend aanbod. Ter ondersteuning worden leerinhouden als suggestie gegeven bij een selectie van een aantal leerplandoelen. Je kan deze info gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten… te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen een bepaalde studierichting/finaliteit of om nieuwe leermiddelen uit te werken. Dit document is van toepassing op de tweede graad Technologische wetenschappen D-finaliteit.
Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek “Aanbevolen vanuit het leerplan” te behandelen. Je krijgt in de rubriek “Suggestie om verder te gaan dan het leerplandoel“ een aantal mogelijkheden om verder te gaan dan wat minimaal wordt verwacht. Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleerkracht om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhouden aangevuld met extra’s.
Hieronder wordt een aantal werkwoorden gebruikt die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt
De leerlingen stellen krachten vectorieel voor en leggen het verband tussen de verandering van bewegingstoestand van een lichaam en de resulterende kracht.
Dynamische effecten van een resulterende kracht: versnellen, vertragen, van richting veranderen
Verschil massa en gewicht
Leerplandoel: II-TeWe-d LPD 15
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
Leerplandoel: II-TeWe-d LPD 16
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen interpreteren en berekenen eenparig rechtlijnige bewegingen.
Leerplandoel: II-TeWe-d LPD 17
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen verklaren het effect van inwerkende krachten op de bewegingsverandering van een systeem aan de hand van de drie wetten van Newton.
Leerplandoel: II-TeWe-d LPD 18
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Verklaren van effect van een kracht op versnellen en vertragen
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen analyseren en kwantificeren het verband tussen kracht, positie, tijdstip, snelheid en versnelling bij ééndimensionale bewegingen met constante versnelling.
Leerplandoel: II-TeWe-d LPD 19
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
Leerplandoel: II-TeWe-d LPD 20
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen stellen de evenwichtsvergelijking op bij statisch evenwicht in het vlak en voeren berekeningen uit.
Leerplandoel: II-TeWe-d LPD 21
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
De leerlingen berekenen de hoeveelheid arbeid, opgenomen en geleverd vermogen en rendement bij energieomzetting in een technisch systeem.
Leerplandoel: II-TeWe-d LPD 24
De leerlingen stellen kwantitatief de energiebalans van energieomzettingen op aan de hand van de wet van behoud van energie en kwantificeren arbeid en energieomzettingen tussen kinetische, gravitationele en elastische energie.
Leerplandoel: II-TeWe-d LPD 25
Inspiratie voor het vertalen van het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan:
Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Mechanica in 2de graad D-, D/A- en A-finaliteit.