Inspiratie bij het vertalen van leerplandoelen Elektriciteit 2de graad - D/A-finaliteit, domein STEM

Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.

De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze zelf te vertalen in een uitdagend aanbod voor de leerlingen.

Op deze pagina geven we suggesties om de leerplandoelen te vertalen naar een schooleigen invulling van het curriculum. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplandoel' te behandelen terwijl je in de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' een aantal mogelijkheden krijgt om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.

Zo’n aantrekkelijk en uitdagend aanbod samenstellen uit basisleerinhoud en extra’s, binnen de leefwereld van de jongeren en de context van hun studierichting, is een hele klus. Er wordt gerekend op de professionaliteit van het team van vakleraren om die klus te klaren.

Je kan de ondersteuning op deze pagina gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studierichting of om nieuwe leermiddelen uit te werken.

Hieronder wordt een aantal werkwoorden gebruikt die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt: 

  • Analyseren: verbanden zoeken tussen gegeven data en een (eigen) besluit trekken;
  • Uitleggen: beschrijven, toelichten;
  • Berekenen: berekeningen uitvoeren.

Gelijkstroomkringen: de elektrische stroomkring, elektrisch vermogen en Joule-effect

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen analyseren het verband tussen de spanning over en de stroom door een verbruiker in elektrische gelijkstroomkringen

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: II-Ele-da LPD 22; II-EMT-da LPD 28; II-MeTe-da LPD 42; II-Voe-da LPD 28

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:

  • Elektrische gelijkstroomkring: stroom- of spanningsbron, verbruiker, gesloten kring.
  • Stroom- en spanningsbron: soorten energiebronnen (elektrische batterij, voedingspanning, hernieuwbare energie, condensator…) en hun elektrische energie (capaciteit, lading, opslag van …). 
  • Elektrische stroom: energietransport, verplaatsing van lading per tijdseenheid (wet van Faraday), stroomzin …
  • Wet van Ohm: formule, grafische verbanden tussen I, U en R.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:

  • Beredeneren door gebruik te maken van verbanden, formules, vergelijkingen …
  • Elektrische potentiaal en elektrische spanning. 
  • Verbruiker: weerstanden met een lineair of niet-lineair verloop, temperatuurafhankelijkheid… toepassing van PTC, NTC …
    De soortelijke weerstand en wet van Pouillet.
  • Een labo-oefening ter ondersteuning van een weerstand met temperatuurafhankelijkheid, het grafisch verband tussen U, I en R.
  • Gedrag van een condensator en spoel in een gelijkstroomkring.

De leerlingen berekenen spanning over, stroomsterkte door en het vermogen van een verbruiker

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: II-Ele-da LPD 23; II-EMT-da LPD 29; II-MeTe-da LPD 43; II-Voe-da LPD 29

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:

  • Berkeningen uitvoeren.
  • Wet van Ohm: formule, verbanden tussen I, U en R.
  • Elektrisch vermogen: verbanden tussen I, U, R en P

Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:

  • De soortelijke weerstand en wet van Pouillet.
  • Een labo-oefening ter ondersteuning van een weerstand met temperatuurafhankelijkheid, het grafisch verband tussen U, I en R.
  • Gedrag van een condensator en spoel in een gelijkstroomkring.

De leerlingen leggen het Joule-effect uit aan de hand van een toepassing

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: II-Ele-da LPD 24; II-EMT-da LPD 30; II-MeTe-da LPD 44; II-Voe-da LPD 30

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:

  • Toepassingen met het Joule-effect: kwadratisch verband stroom - vermogen.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:

  • Elektrisch vermogen: formule, grafische verbanden tussen I, U, R en P
  • Elektrische systemen: omzetting van elektrische energie in mechanische energie, thermische energie. (warmte), licht, scheikundige verschijnselen (elektrolyten), magnetische energie …
  • Arbeid: formule, elektriciteitsmeter thuis.
  • Behoud van energie: relatie tussen toegevoegde energie, nuttige energie en verlies, rendement (relatie met leerplandoelen energie II-Ele-da LPD 18, II-EMT-da LPD 20, II-Voe-da LPD 20, II-MeTe-da LPD 21).

Gelijkstroomkringen: serie-, parallel- en gemengde gelijkstroomkringen

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen analyseren eigenschappen van een serie- en parallelschakeling in een elektrische gelijkstroomkring

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: II-Ele-da LPD 25; II-EMT-da LPD 31; II-Voe-da LPD 31

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:

  • Verbanden zoeken tussen spanning, stroom en weerstand in een serie- en parallelschakeling.
  • Spanningsverdeling en stroomverloop in de serie- en parallelschakeling.
  • Vervangingsweerstand.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:

  • (On)Belaste spanningsdeler met weerstanden.
  • Weerstand met condensator of spoel in serie, stroom en spanningsverloop.
  • Weerstand met condensator of spoel in parallel, stroom en spanningsverloop.

De leerlingen berekenen grootheden in en realiseren serie-, parallel- en gemengde elektrische schakelingen

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: II-Ele-da LPD 26; II-EMT-da LPD 32; II-MeTe-da LPD 44; II-Voe-da LPD 32

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:

  • Berekeningen uitvoeren
  • Realiseren
  • De gelijkstroomschakelingen met weerstanden.
  • Verschillende stromen, spanningen en vervangingsweerstanden

Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:

  • Gelijkstroomschakelingen met weerstanden, condensatoren en spoelen.
  • Oplossingsmethoden keuze uit wetten van Kirchhoff, Thevenin equivalent, Norton equivalent, superpositiemethode…

Overzicht

sla link op in klembord

Kopieer

Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Elektriciteit in 2de graad D, D/A en A-finaliteit.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio