Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.
De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze zelf te vertalen in een uitdagend aanbod voor de leerlingen.
Op deze pagina geven we suggesties om de leerplandoelen te vertalen naar een schooleigen invulling van het curriculum. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplandoel' te behandelen terwijl je in de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' een aantal mogelijkheden krijgt om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Zo’n aantrekkelijk en uitdagend aanbod samenstellen uit basisleerinhoud en extra’s, binnen de leefwereld van de jongeren en de context van hun studierichting, is een hele klus. Er wordt gerekend op de professionaliteit van het team van vakleraren om die klus te klaren.
Je kan de ondersteuning op deze pagina gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studierichting of om nieuwe leermiddelen uit te werken.
Hieronder wordt een aantal werkwoorden gebruikt die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt:
Gelijkstroomkringen: de elektrische stroomkring, elektrisch vermogen en Joule-effect
De leerlingen analyseren het verband tussen de spanning over en de stroom door een verbruiker in elektrische gelijkstroomkringen
Leerplandoel: II-Ele-da LPD 22; II-EMT-da LPD 28; II-MeTe-da LPD 42; II-Voe-da LPD 28
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:
De soortelijke weerstand en wet van Pouillet.
De leerlingen berekenen spanning over, stroomsterkte door en het vermogen van een verbruiker
Leerplandoel: II-Ele-da LPD 23; II-EMT-da LPD 29; II-MeTe-da LPD 43; II-Voe-da LPD 29
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:
De leerlingen leggen het Joule-effect uit aan de hand van een toepassing
Leerplandoel: II-Ele-da LPD 24; II-EMT-da LPD 30; II-MeTe-da LPD 44; II-Voe-da LPD 30
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:
Gelijkstroomkringen: serie-, parallel- en gemengde gelijkstroomkringen
De leerlingen analyseren eigenschappen van een serie- en parallelschakeling in een elektrische gelijkstroomkring
Leerplandoel: II-Ele-da LPD 25; II-EMT-da LPD 31; II-Voe-da LPD 31
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:
De leerlingen berekenen grootheden in en realiseren serie-, parallel- en gemengde elektrische schakelingen
Leerplandoel: II-Ele-da LPD 26; II-EMT-da LPD 32; II-MeTe-da LPD 44; II-Voe-da LPD 32
Aanbevolen vanuit het leerplandoel:
Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:
Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Elektriciteit in 2de graad D, D/A en A-finaliteit.