Inspiratie bij het vertalen van leerplandoelen Elektriciteit - 2de graad - A-finaliteit, domein STEM

Om de leerplandoelen te vertalen in een uitdagend aanbod kan dit inspiratiedocument ondersteunend zijn.

De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze zelf te vertalen in een uitdagend aanbod voor de leerlingen.

Op deze pagina geven we suggesties om de leerplandoelen te vertalen naar een schooleigen invulling van het curriculum. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplandoel' te behandelen terwijl je in de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' een aantal mogelijkheden krijgt om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.

Zo’n aantrekkelijk en uitdagend aanbod samenstellen uit basisleerinhoud en extra’s, binnen de leefwereld van de jongeren en de context van hun studierichting, is een hele klus. Er wordt gerekend op de professionaliteit van het team van vakleraren om die klus te klaren.

Je kan de ondersteuning op deze pagina gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learningpakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studierichting of om nieuwe leermiddelen uit te werken.

Hieronder wordt een aantal werkwoorden gebruikt die in het glossarium van het leerplan staan verduidelijkt: 

  • Toelichten: beschrijven, uitleggen.
  • Ervaren: beschouwen, meten, ondervinden.

In de leerplannen van de A-finaliteit worden de leerinhouden bij voorkeur aangeboden binnen de vermelde contexten.

  • Contexten II-Ele-a:
    • elektrische installatie: soorten spanningen in een huishoudelijke en niet-huishoudelijke installatie, de elektrische spanning over en stroom door een elektrisch verbruiker in een huishoudelijke en niet-huishoudelijke installatie (lamp (led-verlichting), huishoudelijke toestellen, schakelaars ...)
    • onderhoud van een technisch installatie: soorten spanningen in een technisch installatie, de elektrische spanning over en stroom door een elektrisch verbruiker in een technisch installatie (motor, sensor, pomp, elektro-ventiel ...)
    • sanitaire – verwarmingsinstallatie: soorten spanningen in een sanitaire – verwarmingsinstallatie, de elektrische spanning over en stroom door een elektrisch verbruiker in een sanitaire – verwarmingsinstallatie (pomp, verwarmingsweerstand, thermostaat, elektro-ventiel, warmtepomp ...)
    • voertuigen: soorten spanningen in een elektrisch voertuig (24V-systeem in vrachtwagens versus 12V-systeem in auto), de elektrische spanning over en stroom door een elektrisch verbruiker in een voertuig (ruitenwissermotor, startmotor, aandrijfmotor elektrische fiets, fietsverlichting(led-verlichting) ...), kWh van een batterij (fiets).

Gelijkstroomkringen: de elektrische stroomkring

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen lichten aan de hand van metingen het verband tussen spanning over en stroom door een verbruiker toe

sla link op in klembord

Kopieer

  • Soorten spanningen

Leerplandoel: II-Ele-a LPD 9

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:

  • Elektrische gelijkstroomkring: spanningsbron, verbruiker, gesloten kring.
  • Stroom- en spanningsbron: soorten energiebronnen (elektrische batterij (celbatterij, accu van een voertuig …) voedingsspanning, hernieuwbare energie …).
  • Meten van spanning en stroom.
  • Wet van Ohm: spanning, stroom, weerstand, formule:
    • R = cte: U neemt toe --> I neemt toe;
    • U = cte: R neemt af --> I neemt toe.
  • Gebruik van elektrische apparaten – meten van U en I.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel: 

  • Toelichten van toepassingen. 
  • Berekeningen op de wet van Ohm, omvormen formule.

De leerlingen ervaren de begrippen vermogen en rendement

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: II-Ele-a LPD 10

Aanbevolen vanuit het leerplandoel:

  • Elektrisch vermogen: formule, vormen van energie, verlies door joule-effect.
  • Zonnepaneel direct zonlicht/halfzonlicht – vermogen meten.
  • Begrippen: rendement: toegevoegd en nuttig vermogen, vermogensverlies.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel:

  • Berekenen van vermogen, rendement.
  • Toepassing met het Joule-effect: elektrische verwarming, boiler, lastoestel, slechte contacten. (infraroodmeter), gloeibougie, opwarmen van stroomkabel naar zware elektromotor …
  • Verbruiker: temperatuurafhankelijkheid… toepassing van PTC, NTC …
    De soortelijke weerstand en wet van Pouillet.
  • Elektrische arbeid: formule.
  • Elektrische systemen: omzetting van elektrische energie in mechanische energie, thermische energie (warmte), licht, scheikundige verschijnselen (elektrolyten), magnetische energie …

Overzicht

sla link op in klembord

Kopieer

Hieronder kan je een vergelijkend document terugvinden voor de doelen Elektriciteit in 2de graad D, D/A en A-finaliteit.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio