Inspiratie bij De Warmste Week (GFL)

De Warmste Week van 18 tot 24 december draait dit jaar rond onzichtbare ziektes. In een klas van 20 is de kans groot dat 2 van de leerlingen leven met een ziekte die je niet direct ziet. Zoek je inspiratie om vanuit het pedagogisch project van je school en vanuit krachtlijnen van het Gemeenschappelijk funderend leerplan aandacht te hebben voor De Warmste Week? Lees verder.

Situeren

sla link op in klembord

Kopieer

Kies je er in je school voor om leerlingen vanuit je pedagogisch project een actie te laten uitvoeren in het kader van De Warmste Week? Wil je in voorbereiding op de actie of tijdens de lessen, in een project … werken rond het jaarthema ‘onzichtbare ziektes’?

In dit inspirerend voorbeeld vind je inspiratie om vanuit verschillende krachtlijnen van het Gemeenschappelijk funderend leerplan met het thema aan de slag te gaan.

In het voorbeeld werken we met filmpjes van de VRT (Klaar) over het jaarthema. In de KLAAR – filmpjes vertellen experten en jongeren over onzichtbaar ziek zijn: vijf heldere video's op maat van leerlingen, onmiddellijk inzetbaar in de klas.

In de lessuggesties vind je voor verschillende krachtlijnen een mogelijke insteek om het jaarthema te benaderen. De doelgroep (leerlingengroep) kan bepalen welke insteek (krachtlijn) je voor de les of workshop kiest. Ook combinaties van krachtlijnen en bijhorende suggesties behoren tot de mogelijkheden.

Sommige filmpjes zijn misschien te moeilijk om leerlingen uit de eerste of tweede graad zelfstandig te laten verwerken. Ze kunnen echter jou als leraar wel inspiratie bieden of je gaat er meer begeleid met leerlingen mee aan de slag.

De filmpjes zijn terug te vinden op de website Klaar. Op de website van het Archief voor het onderwijs (Uitgeklaard) vind je een extra filmpje: ‘Yentl leeft met hypermobiliteit’.

De insteek vanuit de krachtlijn ‘Geëngageerd en verantwoordelijk’ biedt suggesties om vanuit een visie op ‘breed evalueren’ het geleerde met betrekking tot het thema van de Warmste Week vanuit de andere krachtlijnen vast te zetten.

Hoe omgaan met leerlingen met een onzichtbare ziekte in de klas?

sla link op in klembord

Kopieer

In de verschillende lessuggesties kiezen we er niet voor om leerlingen zelf aan het woord te laten of hen te laten getuigen. Als je weet dat er leerlingen met een onzichtbare ziekte in de klas zitten, ga je voor de workshop of les best in gesprek met de leerling. Kondig aan dat je over het thema aan de slag gaat en geef aan dat de leerling, als die zich veilig voelt, vrij is om al dan niet zijn/haar verhaal te doen. Spreek af wat de leerling nodig heeft om de eigen ervaring te delen: ga je zelf kiezen wanneer je je verhaal doet? Wil je al dan niet ingeleid worden? …
Na de les ga je best opnieuw in gesprek met de leerling: hoe heb je je gevoeld tijdens de les? Wat heb je nodig? Als de leerling ervoor koos om zijn verhaal niet te doen, spreek dan af wat de opties zijn als de leerling op een bepaald ogenblik toch zijn verhaal wil doen.

Concretiseren: lessuggesties

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?