Elementen ter inspiratie bij het realiseren van het leerplandoel
LPD 2L De leerlingen leggen principes van biotechnologische en chemische technieken uit
Je kan volgende chemische en biotechnologische technieken aan bod laten komen en waar mogelijk ook uitvoeren:
· chemische technieken waaronder spectroscopie (AAS, AES), massaspectrometrie, chromatografie ( HPLC, gaschromatografie, TLC), volumetrie, elektrochemie (conductometrie, potentiometrie, bepaling van water via Karl Fischer-methode), gravimetrie (asbepaling, vochtbepaling), bepaling van eiwitgehalte en aminozuurfracties, destilleren …;
· biotechnologische technieken: polymerase chain reaction (PCR), DNA-gelelektroforese, DNA-sequencing, DNA-fingerprint, CRISPR-Cas, (therapeutisch) klonen, fermenteren zoals alcoholische fermentatie, melkzuurfermentatie, azijnzuurfermentatie …, extrusietechnieken in voeding. Technieken als recombinant DNA-techniek, polymerase chain reaction (PCR), DNA-fingerprint , CRISPR-Cas kan je met computeranimaties toegankelijk maken;
· principes van immunologische technieken waaronder ELISA, Western Blot (eiwitten), flowcytometrie …
Je kan verschillende detectietechnieken aan bod laten komen waaronder werking van de uv-detector, FID-detector, TCD-detector, …