Verken samen mogelijke verklaringen voor de sterktes of groeikansen voor de IDP-resultaten of resultaten van Vlaamse toetsen op schoolniveau.
Deze oefening kadert in de reflectiestap van de vijf stappen voor gezamenlijke betekenisgeving.
Deze oefening kan pas starten wanneer je een aantal sterktes en/of groeikansen hebt bepaald rond een bepaald domein. Bovendien is er een nieuwsgierigheid en wil om hier iets mee te doen - om de resultaten te borgen of verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
De hypothesekaarten zijn bedoeld om dialoog aan te moedigen in het zoeken naar verklaringen over goede of tegenvallende resultaten (op de Vlaamse toetsen of de IDP-proeven).
Maak groepen van vier tot vijf personen.
Om de beurt kiest iemand een kaartje en leest de stelling voor.
Ieder denkt individueel kort na of deze stelling een mogelijke verklaring is voor de resultaten op IDP of de Vlaamse toetsen.
Maak dan twee stapels. Op de eerste stapel komen de mogelijke verklaringen relevant voor de school.
Wat er niet toe doet, wat niet relevant is of niet van toepassing is leg je weg op een aparte stapel.
De stapel met overgehouden hypotheses wordt meegenomen naar een volgende stap als we met het team bedenken welke actie we zullen ondernemen.