Het woordenmonster

In de Pezelschool, de kleuter-wijkafdeling van Sint-Benedictus in Poperinge, woont een heus woordenmonster in de klas van de oudste kleuters bij juf Ann. Het woordenmonster verzamelt doorheen de week allerlei woorden die de kleuters aanbrengen, met telkens een bepaalde focus.

Ontluikende geletterdheid

sla link op in klembord

Kopieer

Met het woordenmonster wordt in de tweede en derde kleuterklas gewerkt aan ontluikende geletterdheid. De kleuters gaan gedurende de week actief op zoek naar woorden. Die woorden hebben een bepaald kenmerk: woorden met een t vooraan of acheraan, woorden met de of het ervoor, meerlettergrepige woorden...

Op het einde van de week gaan kleuters en juf samen na welke woorden het woordenmonster verslond. Die woorden worden geschreven en besproken. Kleuters ontdekken dat een woord met een eindklank t, verschillend geschreven kan worden. Ze ontdekken twee woorden in één bij voetbal. Op deze manier werkt juf Ann aan de geletterdheid.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • IVoz1: Initiatief nemen. een eigen idee, beweging, project of activiteit enthousiast en volhardend vorm en inhoud geven. 
  • TOsn2: Voldoende vlot kunnen lezen om leeftijdsadequate teksten te begrijpen.
    • 4-6: Letters waarnemen en er zich over verwonderen - letters onderscheiden van andere tekens - een letter herkennen tussen andere letters en in woorden - verschillen en gelijkenissen ontdekken tussen geschreven letters onderling en tussen gescrhreven en gedrukte letters
    • 4-6: Ervaren dat letters corresponderen met klanken - enkele letters kunnen verklanken - ervaren en inzein dat er conventies bestaan bij geschreven taal
    • 6-12: Gebruik maken van de betekenis van een woord of van de context van een woord om een woord te ontsleutelen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio