Het leerplan voor de Basisoptie Kunst en Creatie is niet bedoeld om doel per doel af te werken, maar vraagt om het combineren van meerdere leerplandoelen binnen één betekenisvolle, creatieve leersituatie. Deze lesuggestie komt aan deze vraag tegemoet.
Licht en schaduw zijn overal om ons heen, maar vaak kijken we er niet bewust naar. In deze lessuggestie ontdekken leerlingen hoe kunstenaars en fotografen licht gebruiken om sfeer, diepte en betekenis te creëren. Grootmeesters als Caravaggio, Rembrandt en Fan Ho, die elk op hun manier het spel van licht en donker meesterlijk inzetten zorgen voor inspiratie. Daarna gaan leerlingen zelf aan de slag: ze observeren, experimenteren en maken een eigen creatie waarin licht en schaduw centraal staan. Ze laten zich verrassen door wat ze zien — én door wat ze kunnen laten zien met licht.
Na deze les kunnen de leerlingen:
Doel: leerlingen bewust maken van licht en schaduw als beeldend middel.
Doel: leerlingen leren actief waarnemen én experimenteren met materialen en technieken.
2.1 Waarnemingsopdracht – 20 min
(Leerlingenblad 1 bij Downloads )
Differentiatie:
2.2 Experimenteren met materiaal – 20 min
(Leerlingenblad 2 bij Downloads )
Doel: een expressieve beeldende creatie maken met focus op licht en schaduw.
(Leerlingenblad 3 bij Downloads)
Differentiatie:
Doel: reflectie op proces en resultaat.