Haalbare evaluatiemethodes voor grote groepen

Als leraar van een éénuursvak heb je vaak te maken met veel klassen. Als de klasgroepen dan ook nog groot zijn, is evalueren vaak een uitdaging. Om het haalbaar te houden, delen we graag een aantal methodieken ter inspiratie.

Evaluatie, vragen om in het oog te houden

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Hoe zorg je dat je leerlingen exact weten wat er van hen verwacht wordt?
  2. Hoe ga je doelgericht na wat je leerlingen kennen en kunnen?
  3. Hoe beoordeel en interpreteer je data die je verzamelt?
  4. Hoe geef je feedback die het leren optimaliseert?
  5. Welke vervolgacties onderneem je om het leren te optimaliseren?
    www.proev.be

Idee 1: whiteboard

sla link op in klembord

Kopieer

Materiaal: groot whiteboard met rooster + 2 soorten kaartjes: werkpunt of uitmuntend, bv. duimpjes (magnetisch).
Ga ervan uit dat elke leerling het doel behaalt. Bij leerlingen die het nog niet kunnen, hang je een werkpuntkaartje,
bij leerlingen die excelleren, hang je een talentkaartje. Ze kunnen dit ook zelf doen.
Noteer de klas, het te bereiken doel en trek er een foto van. Thuis gemakkelijk te verwerken.
Kan natuurlijk ook met stevig papier.

Idee 2: klasnummer in rubric leggen

sla link op in klembord

Kopieer

Projecteer een RUBRIC op je bord. Laat de leerlingen een magneet met hun klasnummer op het behaalde niveau hangen. Noteer de klas en trek een foto.
De leerling kan steeds opschuiven (= feedback)

Idee 3: projectie en magneten

sla link op in klembord

Kopieer

Bepaal een criterium.
Projecteer een ROOSTER op je bord (zie schema idee 1) en laat elke leerling een magneet bij hun klasnummer hangen.
Dit kunnen magneten met verschillende soorten smileys of magneten met duimpjes in alle standen zijn.
Dit kunnen echter ook magneten in verschillende kleuren zijn waarbij elke kleur verwijst naar een niveau van een rubric.
 
Schrijf de klas erbij en trek er een foto van.

Idee 4: peerevaluatie groepswerk

sla link op in klembord

Kopieer

Leg evenveel papieren als er groepjes zijn op een rij. (groep1, groep 2, groep 3…)
 
Elke groep komt één voor één een ster leggen op het blad van hun favoriet.
Bekijk hoeveel sterren elke groep heeft gekregen en bespreek met de klas waarom de leerlingen juist daar hun ster gelegd hebben…

Idee 5: gekleurde kaartenset

sla link op in klembord

Kopieer

Elke leerling krijgt een setje kaartjes met vier kleuren.
Projecteer rubrics en geef elk niveau een andere kleur. Laat de leerlingen zichzelf inschalen.
Neem een foto van de klas.
 
In verschillende situaties in te zetten:
-          Zelfevaluatie
-          Peerevaluatie
 
Kan ook met gekleurde enveloppen: groepsnaam erin, nummer leerling …
Bv. zoveel kaarten als er lln zijn

Idee 6: stempels

sla link op in klembord

Kopieer

Ga rond met een stempelset en stempel erop los!
Voorzie criteria en ruimte in je cursus om te kunnen stempelen.

Idee 7: in de hoek

sla link op in klembord

Kopieer

Hang in elke hoek van de klas een niveau van de rubric en laat de leerlingen erbij gaan staan.

Idee 8: algemene feedback i.p.v. individuele feedback

sla link op in klembord

Kopieer

Bij formatieve evaluatie kan je algemene feedback aan de volledige klas geven: je benadrukt zaken die goed of slecht zijn gegaan, veelvoorkomende fouten en misvattingen...Deze strategie kan je combineren met zelf- en/of peerevaluatie. Na de algemene feedback kunnen leerlingen de tijd nemen om te overwegen welke aspecten van die feedback van toepassing zijn op hun persoonlijk werk.

Idee 9: Forms, bookwidgets, skore

sla link op in klembord

Kopieer

Digitaliseer je rubrics en laat leerlingen zichzelf een niveau toekennen. 
 
Tutorial 1      
Tutorial 2

Idee 10: zelfevaluatie en peerevaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Checklist 
Laat leerlingen zelf een checklist doorlopen en afgeven. 
Vragen 
Laat leerlingen antwoorden op vragen zoals:

  • Sterke punten?
  • Zwakke punten?
  • Hoe kan dit resultaat verbeterd worden?
  • Welk cijfer verdien je?
  • Wat neem je mee voor een volgende opdracht?
Rubrics 
Laat leerlingen zichzelf inschalen in rubrics en laat ze uitzoeken hoe ze de opdracht nog sterker kunnen aanpakken.

Idee 11: groepswerk

sla link op in klembord

Kopieer

Tips voor een eerlijke evaluatie:

  • Stel duidelijke verwachtingen op voor de bijdrage van elk groepslid (coöperatief leren).
  • Laat groepsleden elkaar beoordelen op hun bijdrage (anoniem)
  • Overweeg om zowel de individuele bijdrage als het groepsproduct te beoordelen en dit te combineren.
  • Moedig leerlingen aan om openlijk te communiceren over hun inspanningen en eventuele problemen.

Idee 12: 'bingo'-kaart

sla link op in klembord

Kopieer

Idee 13: 3-2-1-ticket

sla link op in klembord

Kopieer

Idee 14: exit tickets

sla link op in klembord

Kopieer

Met een exit ticket krijg je inzicht in hoe leerlingen de les verwerken en speel je de volgende keer meteen in op hun behoeften. Bovendien krijgen ook de leerlingen zelf een betere kijk op hun leerproces (voorbeeld uit Klasse).

Idee 15: dit kan ik

sla link op in klembord

Kopieer

Idee 16: quiz

sla link op in klembord

Kopieer

Via Plickers, Kahoot, Quizlet, AhaDia’s, QuizStud, Gimkit Live, Quizzz, Trivia Marker, ProProfs …
Of gewoon met pen en papier 😉
Een Kahoot geeft je onmiddellijke feedback over het leerproces van de leerlingen. Je kan een Kahoot bij aanvang van het leerproces organiseren (om de beginsituatie te analyseren) maar evengoed tijdens het proces (als feedback) als op het einde om naar de leeruitkomst te kijken.

Idee 17: grote evolutie

sla link op in klembord

Kopieer

Idee 18: darts

sla link op in klembord

Kopieer

Laat de leerlingen via een pion, knop, kopspeld, magneet … inschalen hoe dicht ze bij het beoogd doel zitten. Wie bereikt de ‘bulls eye’?

Idee 19: waslijn

sla link op in klembord

Kopieer

Laat de leerlingen via een wasspeld met naam of klasnummer … inschalen hoe dicht ze bij het beoogde doel zitten. Wie raakt aan expert en kan anderen helpen?

Idee 20: ladder

sla link op in klembord

Kopieer

Laat de leerlingen hun naamkaartje of nummer aan de passende sport van de ladder bevestigen.   
Dit kan je naast een stappenplan aanbrengen. Elke leerling kan een sport hoger tot aan de top.
De leraar houdt de ladder vast 😉.

Idee  21: visuele zelfevaluatie

sla link op in klembord

Kopieer

Idee 22: Padlet

sla link op in klembord

Kopieer

Maak een Padlet aan en verzamel op één plaats alle antwoorden van alle leerlingen.

Extra inspiratie

sla link op in klembord

Kopieer

×
Kijkt als...
Niveau
Regio