Als leraar van een éénuursvak heb je vaak te maken met veel klassen. Als de klasgroepen dan ook nog groot zijn, is evalueren vaak een uitdaging. Om het haalbaar te houden, delen we graag een aantal methodieken ter inspiratie.
Basisoptie Kunst en creatie - 1ste graad - A-stroom
Gemeenschappelijk funderend leerplan - 2de graad
Gemeenschappelijk funderend leerplan - 3de graad
Gemeenschappelijk funderend leerplan - 1ste graad
Kunstbeschouwing - 2de graad - D-finaliteit
Kunstbeschouwing - 3de graad - D-finaliteit
Esthetica - 3de graad - D-finaliteit
www.proev.be
Materiaal: groot whiteboard met rooster + 2 soorten kaartjes: werkpunt of uitmuntend, bv. duimpjes (magnetisch).
Ga ervan uit dat elke leerling het doel behaalt. Bij leerlingen die het nog niet kunnen, hang je een werkpuntkaartje,
bij leerlingen die excelleren, hang je een talentkaartje. Ze kunnen dit ook zelf doen.
Noteer de klas, het te bereiken doel en trek er een foto van. Thuis gemakkelijk te verwerken.
Kan natuurlijk ook met stevig papier.
Projecteer een RUBRIC op je bord. Laat de leerlingen een magneet met hun klasnummer op het behaalde niveau hangen. Noteer de klas en trek een foto.
De leerling kan steeds opschuiven (= feedback)
Bepaal een criterium.
Projecteer een ROOSTER op je bord (zie schema idee 1) en laat elke leerling een magneet bij hun klasnummer hangen.
Dit kunnen magneten met verschillende soorten smileys of magneten met duimpjes in alle standen zijn.
Dit kunnen echter ook magneten in verschillende kleuren zijn waarbij elke kleur verwijst naar een niveau van een rubric.
Schrijf de klas erbij en trek er een foto van.
Leg evenveel papieren als er groepjes zijn op een rij. (groep1, groep 2, groep 3…)
Elke groep komt één voor één een ster leggen op het blad van hun favoriet.
Bekijk hoeveel sterren elke groep heeft gekregen en bespreek met de klas waarom de leerlingen juist daar hun ster gelegd hebben…
Elke leerling krijgt een setje kaartjes met vier kleuren.
Projecteer rubrics en geef elk niveau een andere kleur. Laat de leerlingen zichzelf inschalen.
Neem een foto van de klas.
In verschillende situaties in te zetten:
- Zelfevaluatie
- Peerevaluatie
Kan ook met gekleurde enveloppen: groepsnaam erin, nummer leerling …
Bv. zoveel kaarten als er lln zijn
Ga rond met een stempelset en stempel erop los!
Voorzie criteria en ruimte in je cursus om te kunnen stempelen.
Hang in elke hoek van de klas een niveau van de rubric en laat de leerlingen erbij gaan staan.
Bij formatieve evaluatie kan je algemene feedback aan de volledige klas geven: je benadrukt zaken die goed of slecht zijn gegaan, veelvoorkomende fouten en misvattingen...Deze strategie kan je combineren met zelf- en/of peerevaluatie. Na de algemene feedback kunnen leerlingen de tijd nemen om te overwegen welke aspecten van die feedback van toepassing zijn op hun persoonlijk werk.
Digitaliseer je rubrics en laat leerlingen zichzelf een niveau toekennen.
Tutorial 1
Tutorial 2
Checklist
Laat leerlingen zelf een checklist doorlopen en afgeven.
Vragen
Laat leerlingen antwoorden op vragen zoals:
Rubrics
Laat leerlingen zichzelf inschalen in rubrics en laat ze uitzoeken hoe ze de opdracht nog sterker kunnen aanpakken.
Tips voor een eerlijke evaluatie:
Met een exit ticket krijg je inzicht in hoe leerlingen de les verwerken en speel je de volgende keer meteen in op hun behoeften. Bovendien krijgen ook de leerlingen zelf een betere kijk op hun leerproces (voorbeeld uit Klasse).
Via Plickers, Kahoot, Quizlet, AhaDia’s, QuizStud, Gimkit Live, Quizzz, Trivia Marker, ProProfs …
Of gewoon met pen en papier 😉
Een Kahoot geeft je onmiddellijke feedback over het leerproces van de leerlingen. Je kan een Kahoot bij aanvang van het leerproces organiseren (om de beginsituatie te analyseren) maar evengoed tijdens het proces (als feedback) als op het einde om naar de leeruitkomst te kijken.
Laat de leerlingen via een pion, knop, kopspeld, magneet … inschalen hoe dicht ze bij het beoogd doel zitten. Wie bereikt de ‘bulls eye’?
Laat de leerlingen via een wasspeld met naam of klasnummer … inschalen hoe dicht ze bij het beoogde doel zitten. Wie raakt aan expert en kan anderen helpen?
Laat de leerlingen hun naamkaartje of nummer aan de passende sport van de ladder bevestigen.
Dit kan je naast een stappenplan aanbrengen. Elke leerling kan een sport hoger tot aan de top.
De leraar houdt de ladder vast 😉.
Maak een Padlet aan en verzamel op één plaats alle antwoorden van alle leerlingen.