Zij moeten ook het standaardtraject kunnen volgen, maar het is aan de school om te bepalen hoe het standaardtraject er uit ziet.
Een student kan inschrijven voor een semester of een jaar. Het doorgeven van het te volgen OLOD's zal echter per semester gebeuren. Los van de behaalde OLODs of de intenties van de student is het steeds de klassenraad die toelating geeft om af te wijken van het initiële traject.
De regelgeving voor de graduaatsopleiding Basisverpleegkunde vormt maatwerk. Het is de intentie van de decreetgever dat deze regelgeving afwijkt van de reguliere bepalingen voor secundair en hoger onderwijs. Deze specifieke regelgeving primeert daarom. Indien er tegenspraak is met de regelgeving secundair onderwijs (of hoger onderwijs) dan geldt de regelgeving uit het decreet Basisverpleegkunde, ook als dit een intentie betreft. Het decreet Basisverpleegkunde beschrijft voornamelijk wat er gedaan moet worden en laat ruimte voor hoe iets ingevuld kan worden. In deze gevallen ligt de autonomie voor de invulling bij het samenwerkingsverband. Die invulling kan, maar moet niet, overgenomen worden uit de regelgeving secundair onderwijs (of het hoger onderwijs).
Ja. Belangrijk is dat scholen de studiebelasting van studenten goed opvolgen en een realistisch en haalbaar programma aanreiken tijdens de weken dat er theoretisch en klinisch onderwijs wordt aangeboden. We gaan er dan van uit dat de school de beoogde 3800 uur voor het curriculum realiseert. Eventueel kan dat gecombineerd worden met introductie- en administratieve dagen voor de nieuwe studenten.
Een school moet aan het einde van de opleiding Basisverpleegkunde kunnen aantonen dat elke student die slaagt minstens 1900 stage heeft gelopen.
De regelgeving zegt: “De opleiding start op de eerste lesdag van september of op de eerste lesdag van februari.” Er staat ‘of’, niet ‘en’, wat geen verplichting inhoudt. Wanneer een school ervoor kiest om te starten op 1 februari, dan moet ze ook dan het standaardtraject voor deze studenten voorzien. Het is aan de school om te bepalen hoe ze haar standaardtraject vorm geeft.
Een school heeft bij de opbouw van haar curriculum de vrijheid om volgtijdelijkheid tussen de OLOD's in te bouwen. Ze bewaakt daarbij dat die koppeling echt noodzakelijk is gezien een te strikte volgtijdelijkheid de studieloopbaan van de student sterk kan verlengen. Bovendien kan het ook zorgen voor organisatorische hindernissen.
Neen, elke school werkt een vrijstellingenbeleid uit maar zal vrijstellingen uitreiken op niveau van het OLOD.
Neen. De school wordt gefinancierd voor de OLODs die studenten afleggen.
Ja, door de graduele invoering van de vernieuwde opleiding, ingedeeld in OLOD's, kan de opleiding Basisverpleegkunde volgens het modulair stelsel afgebouwd worden volgens het schema dat je op deze website vindt.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 31 augustus 2001 houdende de organisatie van het schooljaar in het secundair onderwijs is nog steeds van toepassing. Hierin is opgenomen dat per schooljaar maximaal 30 dagen aan evaluatie kunnen worden besteed. De opleiding moet zich zo organiseren dat alle studiepunten en hun evaluatie aan bod komen. Aangezien er een minimum aantal uren voor de opleiding is vastgelegd is het aan de school om daarmee rekening te houden bij de organisatie van het schooljaar. De school kan, indien nodig, ook herevaluaties inrichten. Die beslissing wordt per OLOD genomen.
De regelgeving schrijft voor dat er een klassenraad is. Voor de studiebekrachtiging zal de klassenraad bestaan uit de leraren die betrokken zijn bij de evaluatie van de OLOD's die daarvoor moesten gevolgd worden.De school kiest zelf of ze klassenraden organiseert per OLOD of in zijn totaliteit. De delibererende klassenraden gaan ten vroegst van start op de vijfde laatste lesdag van januari en juni. Zolang stages aan gang zijn, mag de deliberatie voor de betrokken leerlingen niet beëindigd worden. De klassenraad wordt samengesteld volgens de bepalingen van het Besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2022 over de organisatie van het secundair onderwijs, wat leerlingen betreft. De klassenraad neemt een beslissing over het al dan niet behalen van de OLOD’s en bepaalt het resterende traject.
Ja, dat is al zo sinds 2015. Er is niets gewijzigd aan de regelgeving.
Hierbij gelden de principes van redelijkheid. Indien je op voorhand aankondigt hoeveel studenten je voor dat traject moet inschrijven alvorens het kan doorgaan en de kandidaat-student voldoende tijd heeft om nog alternatieven te zoeken, kan je opleidingsvarianten niet laten doorgaan. Dat kan echter nooit tijdens het lopende schooljaar. Een student die een variant van het traject aanvangt, heeft het recht om dit verder te zetten tijdens het lopende schooljaar.
Studenten die op 1 februari 2025 nog starten in de modulaire structuur kunnen, zonder vertraging in hun studieloopbaan, afstuderen in januari 2028. Nadien moet de student de overstap maken naar het OLOD-systeem.
Indien de school geregistreerd wordt door Melding: Lijst van instellingen of werkgevers die vorming en bijscholing aan hulpverleners verstrekken | Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg kan zij een certificaat EHBO uitreiken. Tot op heden gaan we ervan uit dat zij deze competenties beheersen omdat deze in het curriculum worden opgenomen en dat de kennis en handelingen verder reiken dan enkel de competenties EHBO. Al deze handelingen zitten in de bijlage van het KB aangaande de verpleegkundige handelingen.