De klassenraad van de lagere school kan bij de beslissing over het getuigschrift basisonderwijs bepalen dat een leerling in het eerste schooljaar gewoon secundair onderwijs extra taallessen moet volgen (maximaal 3 uren). Deze lessen moeten de scholen organiseren bovenop het leerprogramma van het structuuronderdeel waarin de leerling is ingeschreven. Het doel van deze extra taallessen is om zo snel mogelijk een taalachterstand weg te werken. Voor deze leerlingen blijft ook de taalscreening bij de instap in het gewoon voltijds onderwijs verplicht.
Wij hebben in het model schoolreglement 2025-2026 voor het gewoon secundair onderwijs hierover reeds een tekstvoorstel opgenomen (onder meer in verband met de verplichte deelname). De basisscholen kunnen pas vanaf schooljaar 2025-2026 beslissen dat extra taallessen gevolgd moeten worden. Daardoor zullen deze lessen tijdens schooljaar 2025-2026 eerder uitzonderlijk ingericht moeten worden, bijvoorbeeld wanneer een leerling het getuigschrift basisonderwijs vervroegd behaalt. Secundaire scholen mogen deze bepaling dus wel degelijk opnemen in hun schoolreglement voor volgend schooljaar 2025-2026, maar mogen ervan uitgaan dat zij deze lessen volgend schooljaar weinig tot niet zullen moeten organiseren.