Onderzoekend en ontwerpend leren krijgt steeds meer aandacht in het secundair onderwijs – en terecht: het bereidt leerlingen voor op een wereld die vraagt om kritisch denken, creativiteit en relevante oplossingen. Maar hoe maak je onderzoek écht tastbaar en relevant? En hoe stimuleer je een onderzoekende houding die verder reikt dan het klaslokaal?
Tijdens deze studiedag maak je de vertaalslag van theorie naar inspirerende en haalbare vormen van onderzoekend en probleemoplossend leren, gebaseerd op praktijkvoorbeelden uit het hoger onderwijs.
Je krijgt concrete inzichten, praktische handvaten en inspirerende voorbeelden waarmee je meteen aan de slag kunt in je klas. Want onderzoek hoeft niet abstract of moeilijk te zijn – het kan juist boeiend, betekenisvol en activerend zijn voor élke leerling.
In de workshop Oplossing van vandaag, morgen al achterhaald zoomt men in op een uitgewerkt project dat aansluit bij het leerplandoel 'de leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem of een uitdaging in zorg en ondersteuning door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden': zorg met een stempetje op.
Ze gaan in op de aanpak van het project en daarna gaan de deelnemers actief aan de slag met materiaal om onderzoeks- en ontwerpuitdagingen concreter te maken. Tijdens de workshop Makerskills kan je leren prototypen om ideeën tastbaar te maken, een mooie combo voor wie even wil proeven van het project.