De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze te vertalen in een uitdagend aanbod. We geven ter ondersteuning van de vertaling naar een schooleigen invulling van het curriculum een aantal suggesties. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplan' te behandelen. In de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplan' krijg je een aantal mogelijkheden om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleraar om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhoud aangevuld met extra's.
Je kan de ondersteuning gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learning pakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studieriching of om nieuwe leermiddelen uit te werken.
De leerlingen analyseren en kwantificeren magnetische krachtwerking en leggen het verband met de eigenschappen van elektrische krachtwerking.
Leerplandoel: III-InCo-d LPD 30, III-Mec-d LPD 8, III-TWE-d LPD 8
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen verklaren toepassingen met permanente magneten, elektromagneten en elektromagnetische inductie in een technisch systeem.
Leerplandoel: III-InCO-d LPD 31, III-Mec-d LPD 9, III-TWE-d LPD 9
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen analyseren en kwantificeren het magnetisch veld en bespreken het veldlijnenpatroon bij een stroomvoerende rechte geleider.
Leerplandoel: III-InCo-d LPD 32, III-Mec-d LPD 10, III-TWE-d LPD 10
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen analyseren en kwantificeren het magnetisch veld en bespreken het veldlijnenpatroon bij een stroomvoerende spoel.
Leerplandoel: III-InCo-d LPD 33, III-Mec-d LPD 11, III-TWE-d LPD 11
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen verklaren het ontstaan van een Lorentzkracht op een bewegende lading in een magnetisch veld.
Leerplandoel: III-InCo-d LPD 34, III-Mec-d LPD 12, III-TWE-d LPD 12
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen analyseren en kwantificeren het ontstaan van een Lorentzkracht op een stroomvoerende rechte geleider in een magnetisch veld.
Leerplandoel: III-InCo-d LPD 35, III-Mec-d LPD 13, III-TWE-d LPD 13
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen analyseren en kwantificeren elektromagnetische inductie aan de hand van de wet van Faraday en de wet van Lenz.
Leerplandoel: III-InCo-d LPD 36, III-Mec-d LPD 14, III-TWE-d LPD 14
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
Leerplandoel: III-InCo-d LPD 37, III-Mec-d LPD 15, III-TWE-d LPD 15
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan