Elektrodynamica: eenfasige en driefasige wisselspanning en -stroom in de studierichting Elektrotechnieken in de DA-finaliteit STEM

De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze te vertalen in een uitdagend aanbod. We geven ter ondersteuning van de vertaling naar een schooleigen invulling van het curriculum een aantal suggesties. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplan' te behandelen. In de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' krijg je een aantal mogelijkheden om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleraar om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhoud aangevuld met extra's.
Je kan de ondersteuning gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learning pakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studieriching of om nieuwe leermiddelen uit te werken.

De leerlingen analyseren het gedrag van een gemengde wisselstroomkring in een technische toepassing in functie van frequentieafhankelijkheid, faseverschuiving en impedantie.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Ele-da LPD 50

Aanbevolen vanuit het leerplan

  • Glossarium:
    • Analyseren: verbanden zoeken tussen gegeven data en een (eigen) besluit trekken.
  • Aanbevelingen:
    • Enkelvoudige wisselstroomschakelingen aangesloten op een sinusvormige wisselspanning:
      • Weerstand: faseverloop u en i, vectoriële voorstelling;
      • Spoel: faseverloop u en i, inductantie, vectoriële voorstelling;
      • Condensator: faseverloop u en i, capacitantie, vectoriële voorstelling.
    • Samengestelde wisselstroomschakelingen aangesloten op een sinusvormige wisselspanning: gemengde schakeling:
      • Een wisselstroomschakeling met R, L en C:
        • Vectoriële voorstellingen van spanningen en stromen;
        • Inductief, capacitief of ohms gedrag van de schakeling.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan

  • Samengestelde wisselstroomschakelingen aangesloten op een sinusvormige wisselspanning: serieschakeling:
    • RL: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, impedantie (impedantiedriehoek);
    • RC: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, impedantie (impedantiedriehoek);
    • RLC: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, impedantie (impedantiedriehoek), resonantie.
  • Samengestelde wisselstroomschakelingen aangesloten op een sinusvormige wisselspanning: parallelschakeling:
    • RL: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, admittantie (admittantiedriehoek);
    • RC: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, admittantie (admittantiedriehoek);
    • RLC: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, admittantie (admittantiedriehoek).
  • Samengestelde wisselstroomschakelingen aangesloten op een sinusvormige wisselspanning: gemengde schakeling:
    • Combinatie van serie- en parallelschakeling met R, L en C:
      • Vectoriële voorstellingen en berekening van spanningen en stromen;
      • Inductief, capacitief of ohms gedrag van de schakeling.
  • Metingen op RL, RC en RLC-wisselstroomketens.

De leerlingen verklaren het verband tussen een actief, reactief en schijnbaar vermogen.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Ele-da LPD 51

Aanbevolen vanuit het leerplan

  • Glossarium:
    • Verklaren: beargumenteren, motiveren, uitleggen waarom.
  • Aanbevelingen:
    • Vermogendriehoek: relatie actief, reactief en schijnbaar vermogen.
    • Arbeidsfactor.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan

  • Verbeteren van de arbeidsfactor in een wisselstroomketen.
  • Vermogen en arbeidsfactor in een driefasennet.

De leerlingen verklaren het belang van een evenwichtige belasting in een driefasen net.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Ele-da LPD 52

Aanbevolen vanuit het leerplan

  • Glossarium:
    • Verklaren: beargumenteren, motiveren, uitleggen waarom.
  • Aanbevelingen:
    • Evenwichtige belasting (Ohms, inductief, capacitief).
    • Schakeling van verbruikers op een driefasennet:
      • belasting in ster aangesloten;
      • belasting in driehoek aangesloten.
    • Fase- en lijnspanningen, fase- en lijnstromen.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan

  • Onevenwichtige belasting: fase- en lijnspanningen, fase- en lijnstromen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio