Elektrodynamica: eenfasige en driefasige wisselspanning en -stroom in de D-finaliteit STEM

De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze te vertalen in een uitdagend aanbod. We geven ter ondersteuning van de vertaling naar een schooleigen invulling van het curriculum een aantal suggesties. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplan' te behandelen. In de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' krijg je een aantal mogelijkheden om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleraar om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhoud aangevuld met extra's.
Je kan de ondersteuning gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learning pakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studieriching of om nieuwe leermiddelen uit te werken.

De leerlingen analyseren karakteristieke eigenschappen van eenfasige en driefasige wisselspanning en wisselstroom.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-InCo-d LPD 38, III-Mec-d LPD 16, III-TWE-d LPD 16

Aanbevolen vanuit het leerplan

  • Glossarium:
    • Analyseren: verbanden zoeken tussen gegeven data en een (eigen) besluit trekken.
  • Aanbevelingen:
    • Karakteristieke eigenschappen: ogenblikkelijke waarde, gemiddelede waarde, top-tot-top-waarde, effectieve waarde, periode, frequentie, faseverschuiving.
    • Verband tussen vectoriële voorstelling en sinusvormige voorstelling, faseverschil, voor- en naijlen.
    • Verband tussen een samenstelling van twee sinusvormige wisselstroomgrootheden en de vectoriële voorstelling van die samenstelling.
    • Hoofdeigenschap van een driefasenspanning.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan

  • Karakteristieke eigenschappen: cirkelfrequentie (hoeksnelheid).
  • Vermogen en arbeidsfactor.
  • Elektromagnetische golven: golflengte, voortplantingssnelheid, frequentie. Zie III-TWE-d LPD 36, III-Mec-d LPD 39, III-InCo-d LPD 45.
  • Complex getal: cartesiaanse vorm, polaire vorm, trigonometrische vorm, exponentiële vorm.
  • Driefasennet: Fase- en lijnspanningen, sterschakeling, driehoekschakeling.

De leerlingen analyseren en kwantificeren het gedrag van gemengde RLC-wisselstroomschakelingen met passieve componenten in functie van frequentieafhankelijkheid, faseverschuiving en impedantie.

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-InCo-d LPD 39; III-Mec-d LPD 17; III-TWE-d LPD 17

Aanbevolen vanuit het leerplan

  • Glossarium:
    • Analyseren: verbanden zoeken tussen gegeven data en een (eigen) besluit trekken.
    • Kwantificeren: beredeneren door gebruik te maken van verbanden, formules, vergelijkingen …
  • Aanbevelingen:
    • Enkelvoudige wisselstroomschakelingen aangesloten op een sinusvormige wisselspanning:
      • Weerstand: faseverloop u en i, vectoriële voorstelling
      • Spoel: faseverloop u en i, inductantie, vectoriële voorstelling
      • Condensator: faseverloop u en i, capacitantie, vectoriële voorstelling
    • Samengestelde wisselstroomschakelingen aangesloten op een sinusvormige wisselspanning: serieschakeling
      • RL: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, impedantie (impedantiedriehoek)
      • RC: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, impedantie (impedantiedriehoek)
      • RLC: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, impedantie (impedantiedriehoek), resonantie
    • Samengestelde wisselstroomschakelingen aangesloten op een sinusvormige wisselspanning: parallelschakeling
      • RL: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, admittantie (admittantiedriehoek)
      • RC: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, admittantie (admittantiedriehoek)
      • RLC: vectoriële voorstelling en berekening van spanningen en stromen, admittantie (admittantiedriehoek)
    • Samengestelde wisselstroomschakelingen aangesloten op een sinusvormige wisselspanning: gemengde schakeling
      • Combinatie van serie- en parallelschakeling met R, L en C
        • Vectoriële voorstellingen en berekening van spanningen en stromen
        • Inductief, capacitief of ohms gedrag van de schakeling

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan

  • Complexe berekeningswijze
  • Metingen op RL, RC en RLC-wisselstroomketens
  • Vermogen, vermogendriehoek en arbeidsafctor (III-InCo-d)

De leerlingen lichten het verband tussen actief, reactief en schijnbaar vermogen toe in wisselstroomketens. 

sla link op in klembord

Kopieer

Leerplandoel: III-Mec-d LPD 18+; III-TWE-d LPD 18+

Aanbevolen vanuit het leerplan

  •  Glossarium:
    • Toelichten: ervaren, meten.
  • Aanbevelingen:
    • Vermogen (actief, reactief en schijnbaar) bij spanning en stroom in fase.
    • Vermogen (actief, reactief en schijnbaar) bij spanning en stroom met onderlinge faseverschijving.
    • Vermogendriehoek: actief, reactief en schijnbaar vermogen.
    • Arbeidsafctor.

Suggesties om verder te gaan dan het leerplan

  • Complexe berekeningswijze.
  • Arbeid bij spanning en stroom in fase.
  • Arbeid bij spanning en stroom met onderlinge faseverschijving.
  • Verbeteren van de arbeidsfactor in een wisselstroomketen.
  • Vermogen (actief, reactief en schijnbaar) en arbeidsfactor in driefasennetten.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio