De leerplannen laten ruimte aan scholen, lerarenteams en leraren om ze te vertalen in een uitdagend aanbod. We geven ter ondersteuning van de vertaling naar een schooleigen invulling van het curriculum een aantal suggesties. Om de vernoemde leerplandoelen te realiseren volstaat het om de items uit de rubriek 'aanbevolen vanuit het leerplan' te behandelen. In de rubriek 'suggesties om verder te gaan dan het leerplandoel' krijg je een aantal mogelijkheden om verder te gaan dan wat minimaal verwacht wordt.
Er wordt gerekend op de professionaliteit van de vakleraar om bewust een contextrijk aanbod te realiseren bestaande uit basisleerinhoud aangevuld met extra's.
Je kan de ondersteuning gebruiken om de bestaande leermiddelen zoals handboeken, e-learning pakketten, cursusmateriaal ... te evalueren en te screenen op bruikbaarheid binnen de studieriching of om nieuwe leermiddelen uit te werken.
De leerlingen analyseren karakteristieke eigenschappen van eenfasige en driefasige wisselspanning en wisselstroom.
Leerplandoel: III-InCo-d LPD 38, III-Mec-d LPD 16, III-TWE-d LPD 16
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen analyseren en kwantificeren het gedrag van gemengde RLC-wisselstroomschakelingen met passieve componenten in functie van frequentieafhankelijkheid, faseverschuiving en impedantie.
Leerplandoel: III-InCo-d LPD 39; III-Mec-d LPD 17; III-TWE-d LPD 17
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan
De leerlingen lichten het verband tussen actief, reactief en schijnbaar vermogen toe in wisselstroomketens.
Leerplandoel: III-Mec-d LPD 18+; III-TWE-d LPD 18+
Aanbevolen vanuit het leerplan
Suggesties om verder te gaan dan het leerplan