Het leerplandoel vraagt dat leerlingen aspecten van specifieke regelgeving met een impact op de uitoefening van veiligheidsberoepen analyseren. In deze inspiratiefiche willen we je als leraar handvatten en inspiratie aanbieden om het leerplandoel met voldoende diepgang te realiseren.
De leerlingen analyseren aspecten van specifieke regelgeving met een impact op de uitoefening van veiligheidsberoepen.
Opmerking: je kan leerlingen ook inzichten vanuit andere leerplandoelen, bv. LPD 13, laten inzetten bij het analyseren van specifieke regelgeving.
Wat moet er minimaal aan bod komen (in didactiek en evaluatie):
Je kan in de studierichting defensie en veiligheid aandacht hebben voor verschillende regelgevende kaders waarbinnen veiligheidsberoepen functioneren. Afhankelijk van het organisatiemodel van de school en de plaats van gastdocenten binnen de opleiding, zal je keuzes maken over de realisatie van dit leerplandoel. Onderaan de webpagina vind je een aantal reflectievragen die de vakgroep kan hanteren.
Verbanden zoeken tussen gegeven data en een (eigen besluit trekken).
Deze omschrijving van analyseren vinden we terug in het glossarium van het leerplan. Dit moet je steeds bekijken in relatie tot de inhoud van het leerplandoel. Bij LPD 14 verwachten we dus dat leerlingen verbanden zoeken tussen een aspect van specifieke regelgeving en de impact op de uitoefening van het betreffende veiligheidsberoep.
Analyseren wordt interessant als je de gemaakte analyse zinvol gebruikt en een besluit formuleert. Enkele aandachtspunten bij dat analyseren:
Bij LPD 14 gaat dat iets over een aspect van specifieke regelgeving met een impact op een veiligheidsberoep.
Bij LPD 14 is de bril de info (kennis, inzichten …) over een aspect van specifieke regelgeving (bv. regelgeving over het dragen van bodycams (wet op het politieambt). We gaan vanuit die bril kijken naar wat de regelgeving, bv. in een specifieke situatie (casus, artikel, film, getuigenis …), betekent voor de uitoefening van het veiligheidsberoep (impact), bv. het ambt van politie.
Vervolgens doen we nog iets met de analyse (het ontleden van hierboven)
We analyseren niet zomaar, het heeft een doel. We hebben ervoor gekozen om te werken met twee doelen ter inspiratie:
= iets vaststellen, een verklaring formuleren.
Bij LPD 14 ga je een inschatting maken vanuit de inzichten van de aspecten van bepaalde regelgeving met een de impact op het uitoefenen van een veiligheidsberoep.
= tips aanreiken, aanbevelingen doen ...
Bij LPD 14 ga je advies geven vanuit inzichten over aspecten van bepaalde regelgeving met een impact op het uitoefenen van een veiligheidsberoep.
Kortom, de leerlingen maken een analyse én formuleren een besluit in de vorm van een ALERT of ADVICE.
Hoe kan deze info je inspireren bij didactiek en evaluatie van LPD 14?
Enkele inspiratievragen met als doel om een beargumenteerde inschatting te maken (alert):
Tip: je kan aan de hand van volgende items bepalen of de vraag die je leerlingen stelt, aansluit bij de verwachtingen van het leerplandoel:
Er wordt vanuit een bepaalde bril (inzichten over een aspect van de regelgeving: taken, bevoegdheden, richtlijnen …) gekeken naar de uitoefenen van het beroep of naar het handelen van de beroepsbeoefenaar.Je kan de leerling, bv. vanuit de relevante regelgeving laten concluderen of bv. een klacht tegen de beroepsbeoefenaar terecht is.
Je kan de vraagstelling complexer maken en niet specifiek vermelden vanuit welke regelgeving de leerling de casus moet bekijken, bv.
Je kan de leerling gedragingen, gedachten of emoties van de beroepsbeoefenaarlaten laten verklaren vanuit het spanningsveld tussen rechten, belangen en emoties die ontstaan ten gevolgen van de bepaalde regelgeving (link met LPD 13).
Je kan gedragingen van meerdere personen in de casus verwerken en het gedrag van beide actoren laten verklaren vanuit het spanningsveld tussen verschillende rechten, belangen of waarden. Bv. verklaar het conflict tussen de beroepsbeoefenaar en de burger/betrokkene vanuit het spanningsveld tussen rechten en belangen.
Je kan een situatie laten verklaren vanuit het verschil in regelgevend kader waarbinnen bepaalde veiligheidsberoepen dienen te handelen. Door een casus uit te werken waarin meerdere veiligheidsberoepen optreden kan je leerlingen de casus vanuit meerdere brillen laten analyseren, bv. de wet op de private bewaking en de wet op het ambt van politie …
Een inspiratievraag met als doel advies te geven bij de impact van aspecten van regelgeving (advice):
Merk op dat leerlingen alvorens een advies te kunnen formuleren een analyse moeten maken van de casus en zichzelf vragen moeten stellen als 'handelt de beoefenaar van het veiligheidsberoep volgens de vigerende regelgeving? Of ' stel ik iets vast dat ik zou moeten signaleren en waarom?'
Tip: je kan aan de hand van volgende items bepalen of de vraag die je leerlingen stelt aansluit bij de verwachtingen van het leerplandoel:
Tip: Omdat je leerlingen vraagt om hun te motiveren vanuit inzichten met betrekking tot specifieke regelgeving, vermijd je dat er zomaar tips worden gegeven. Een beargumenteerde inschatting (alert) is nodig om tot een gemotiveerd advies te kunnen komen.
Je kan een advice graag als verdiepende opdracht geven na een alert-vraag bij de casus. Je kan ook inzetten op differentiatie en leerlingende mogelijkheid bieden om te kiezen voor een alert- of een advice-opdracht.
We kunnen niet verwachten dat leerlingen zomaar kunnen analyseren. We zullen hen moeten aanleren wat er wordt verwacht bij de analyse en het formuleren van de conclusie van een analysevraag. Bouw dit op met de leerlingen aan de hand van een leerlijn.
Geef leerlingen voldoende oefenkansen tijdens de les alvorens dit te evalueren via bv. een toets of examen. Laat leerlingen voldoende oefenen met opdrachten van eenzelfde complexiteit, met een gelijkaardige vraagstelling ...
Uitgangspunt: leerlingen moeten aan het einde van de derde graad het leerplandoel in voldoende mate gerealiseerd hebben. Het staat de vakgroep vrij om te bepalen met welke inhouden het doel wordt gerealiseerd. LPD 14 kan vanuit meerdere onderdelen uit de studierichting benaderd en gerealiseerd worden (bewaking, jusititie, politie, brandweer …).
Tip: noteer duidelijk de gemaakte afspraken met betrekking tot het realiseren van het leerplandoel in een verslag.