Dobbelsteenspel in het speelbos

De kleuters van de derde kleuterklas van de Vrije school De Bosstraat in Wilsele spelen een dobbelsteenspel in het speelbos. Ze kunnen er zes opdrachten uitvoeren.

Het dobbelsteenspel

sla link op in klembord

Kopieer

In het speelbos kunnen de kleuters zes opdrachten uitvoeren. Bij elke opdracht ligt een afbeelding die ze ook terugvinden op de dobbelsteen. De kleuters rollen de dobbelsteen, onthouden de afbeelding waarop ze komen en zoeken deze in het speelbos. Op deze plaats voeren ze dan de opdracht uit. Bij elke opdracht staan 1, 2 of 3 kleine rode kegels (= paddenstoelen) die aangeven hoeveel keer ze de opdrachten moeten uitvoeren. Nadien kunnen de kleuters weer met de dobbelsteen rollen. Om het spel moeilijker te maken (differentiëren) kun je telkens twee halve afbeeldingen bevestigen aan de zijdes van de dobbelsteen (bv. een half blad en een halve eekhoorn). De kleuters onthouden beide afbeeldingen en voeren de opdrachten zowel bij de eekhoorn als bij het blad uit, voordat ze opnieuw met de dobbelsteen gaan rollen.

De afbeeldingen in de ruimte en op de dobbelsteen zijn: herfstblad, bosmuis, tak, eekhoorn, dennenappel en slak.

De opdrachten in de ruimte zijn:

  • DENNENAPPEL: dennenappel gooien in een zwierende paraplu
  • TAK: parcours volgen en over takken stappen (zij- en achterwaarts)
  • EEKHOORN: klimmen op het klimrek en herfstblaadjes volgen (naar boven en beneden)
  • BLAD: evenwichtsparcours volgen en herfstblaadjes in een kom meenemen
  • SLAK: onder een tunnel van banken schuiven met een herfstblaadje op de rug
  • BOSMUIS: voorwaarts of achterwaarts kruipen op een hobbelig parcours

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • MZgm6: Kruipen, klauteren of klimmen (en afdalen) op, over en van stabiele en onstabiele vlakken en toestellen
  • MZlb4: Evenwicht behouden of herstellen en gecontroleerde aanpassingen maken
  • MZlb5: Bewegen op en rond de lichaamsassen
  • MZzo1: Gericht en intens waarnemen met de zintuigen
  • MZrt3: Afstanden, bewegingsrichtingen en -banen juist inschatten en de meest efficiënte kiezen
  • IVzv3: Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en zelfstandig functioneren
  • IVzv4: Specifieke strategieën inzetten om vragen, opdrachten, uitdagingen en problemen efficiënt aan te pakken

×
Kijkt als...
Niveau
Regio