IDGP vzw, de Interdiocesane Dienst voor Gezinspastoraal, biedt een rijk aanbod van werkvormen, impulsen en verhalen die inspireren in zowel de klas als het bredere schoolleven. Of je nu werkt aan een les godsdienst, een bezinningsmoment voorbereidt of zoekt naar manieren om de liturgische kalender in je schoolwerking te integreren, hun materiaal is een waardevolle bron.
De Interdiocesane Dienst voor Gezinspastoraal (IDGP vzw) ondersteunt gezinnen, parochies en scholen bij het vormgeven van hun geloofs- en gezinsleven. Ze ontwikkelen werkvormen, impulsen en inspiratie rond thema’s zoals Bijbelverhalen, liturgische momenten en pastorale zorg. Hun materiaal is geschikt voor diverse settings, waaronder scholen, en richt zich op ontmoeting, verdieping en verbondenheid.
Op symbolenstoet.graagsamen.be vind je een gloednieuw initiatief dat inspeelt op de kracht van symbolen in onze communicatie en geloofsverdieping. Ideaal voor klasgesprekken of vieringen.
Laat je inspireren door hetboekgaatopen.graagsamen.be, waar Bijbelverhalen toegankelijk worden gemaakt. Lees bijvoorbeeld het ervaringsbericht van een godsdienstleraar die er nieuwe energie uit haalde: ervaringsbericht lezen.
Op zoek naar originele werkvormen voor de kerstperiode? kerstfeest.graagsamen.be biedt meer dan 10 ideeën om Kerstmis te vieren, geschikt voor zowel families als klasgroepen.
Met kleurrijkjaar.graagsamen.be krijg je impulsen voor het hele liturgische jaar, die ook in de klas een plek kunnen krijgen. Denk aan activiteiten rond Lichtmis, Pasen en Allerheiligen.
Kolet Janssen hertaalde Bijbelverhalen speciaal voor een jong publiek.
Naast bovenstaande initiatieven biedt IDGP nog tal van andere werkvormen en projecten:
Meer hierover vind je op graagsamen.be.
Het materiaal van IDGP sluit nauw aan bij de visie van katholieke dialoogscholen. Het stimuleert reflectie, geloofsverdieping en verbondenheid, zowel in de klas als op schoolniveau. Door dit te integreren in je werking, versterk je niet alleen de godsdienstlessen, maar geef je ook een bredere pastorale invulling aan je pedagogisch project. Denk hierbij aan: