De woordenparaplu

Hoe slaan we de brug tussen taal en techniek? Juf Sofie Van Genechten (3ka) uit Basisschool Berg & Onzea in Heist-op-den-Berg integreerde beide in een doe-het-zelf-zaak in haar 3de kleuterklas.

Integratie van woordenschat in de doe-het-zelf-zaak

sla link op in klembord

Kopieer

Hoekverrijking bij de oudste kleuters : knutselwinkel in het BC Techniek...
De kleuters mogen hun eigen knutselmaterialen komen kopen in de doe-het-zelfzaak...
Ze krijgen een tiental centen om hun materialen te betalen om zo zelf hun eigen robot te kunnen knutselen.

De extra talige input werd gegeven na een inspirerende nascholing rond integratie van woordenschat door Katholiek Onderwijs Vlaanderen, die net voor deze thema-uitwerking op onze planning stond.
De woordenparaplu visualiseert de soorten bouw en -hechtingsmaterialen die in de winkel aanwezig zijn, alleen iets van GLAS staat er niet tussen, wegens gevaar tot stuk vallen...
Het winkelgamma en de bijbehorende afspraken werden klassikaal besproken. Ook het 'gevaar' bij materiaal uit glas kwam ter sprake. De kleuters shoppen per twee zodat ze bij mekaar voldoende spreekkansen kunnen uitlokken.

Ook bij de knutselactiviteit die hierop volgt, komen de termen hout, karton, plastic, touw... veelvuldig aanbod. Dankjewel aan nascholer Katleen voor deze extra inspiratie!

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

TOtn2 Nadenken over de belangrijkste aspecten van het taalsysteem. Daarbij taalbeschouwelijke termen gebruiken.
Betekenissen van woorden en woordgroepen

5-9j Nieuwe woorden en hun betekenissen onderzoeken:
  • de samenhang tussen woorden en de voorwerpen
  • eenvoudige verbanden tussen woordbetekenissen

    OWte1 Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe eenvoudige technische systemen  gemaakt zijn van grondstoffen, ingrediënten, materialen en/of onderdelen
    2.5-7j Waarnemen en vaststellen dat technische systemen die men zelf vaak gebruikt gemaakt zijn van: metaal, steen, hout, glas, papier, textiel of kunststof - ervaren en vaststellen hoe een bereiding wordt gemaakt van ingrediënten en hoe daarbij wordt rekening gehouden met voorkeur, gezondheid, smaak ...

      IVgv1 Zorg dragen voor de eigen mentale, sociale en fysieke gezondheid en veiligheid en die van anderen en daarbij aandacht hebben voor:
      • Veiligheid en eerste hulp

      Meer lezen en weten?

      sla link op in klembord

      Kopieer

      Surf naar Taalontwikkeling Nederlands- Materialenbank – Effectief woordenschatonderwijs https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/taalonderwijs-nederlands/materialenbank/effectief-woordenschatonderwijs

      Deze nascholingen kunnen je ondersteunen om je woordenschatonderwijs te versterken:
      https://pro.katholiekonderwijs.vlaanderen/taalonderwijs-nederlands/professionalisering?q=woordenschat&orderby=relevantie

      ×
      Kijkt als...
      Niveau
      Regio