De woordenparaplu

In de 1-2-klas van juf Ilke en juf Sabine in de Pezelschool, de wijkafdeling van Sint-Benedictus in Poperinge, werken de juffen actief rond woordenschat en woordverwerving in de kleuterklas. Na een pedagogische werkdag rond woordenschat gingen ze aan het werk met de woordenparaplu.

Aan de slag!

sla link op in klembord

Kopieer

Met de woordenparaplu wordt de focuswoordenschat binnen het BC niet enkel in de klas gevisualiseerd. De paraplu biedt tevens de mogelijkheid om te werken aan woordsoorten en woorden te categoriseren. Vanuit een brainstorm worden bepaalde woorden geselecteerd, aangevuld met nieuwe, nog ongekende woorden vanuit de leerlingen en de leraren. Die woorden krijgen een plekje aan de woordenparaplu binnen een bepaalde categorie. De categorieën kunnen inhoudelijk, maar ook vormelijk opgedeeld worden: werkwoorden, bijvoeglijke naamwoorden, uitdrukkingen... De paraplu is ook een geheugensteuntje voor de kinderen en de juffen: door de visualisatie ervan komen de woorden veel vaker aan bod. Op het einde van het thema worden de woorden weggehaald van de paraplu, een moment dat aangegrepen wordt om aan reflectie en evaluatie te doen.

ZILL doelen

sla link op in klembord

Kopieer

IVoc1 Nieuwsgierig zijn naar en bereidheid tonen om het nieuwe te ontdekken en erover te leren
• 2.5-12j De wereld aandachtig en met een gerichte interesse tegemoet treden. ....
• 2.5-12j (Aangeboden) kansen om te exploreren en te experimenteren aangrijpen 

TOtn2 Nadenken over de belangrijkste aspecten van het taalsysteem. Daarbij taalbeschouwelijke termen gebruiken
• Betekenissen van woorden en woordgroepen:
2.5-12j Experimenteren met en onderhandelen over woordbetekenissen in functie van (expressief) overbrengen v...
2.5-12j Nieuwe betekenissen van woorden en woordgroepen waarnemen en er zich over verwonderen
5-9j Nieuwe woorden en hun betekenissen onderzoeken:de samenhang tussen woorden en de voorwerpenhandeling...
5-9j Verbanden tussen woordbetekenissen waarnemen en er zich over verwonderen
5-9j Inzetten van woordleerstrategieën op initiatief van en met hulp van de leraar:de betekenis afleiden ...

×
Kijkt als...
Niveau
Regio