Een bijzonder landing vond plaats in basisschool Reuzepas in Oud-Turnhout. Vanuit het raam op de eerste verdieping volgden de leerlingen de landing van hun ei met grote ogen. Nog meer aandacht ging naar het resultaat: was hun ei 'heelhuids' geland of niet? En waarom? Of hoe leerlingen hun eigen ei-lander gingen ontwerpen en testen.
Dat was de opdracht die de leerlingen van 3 en 4 uit de kangoeroeklas van basisschool Reuzepas kregen. 'De eilander moet zo licht mogelijk zijn en het ei mag niet breken bij de landing.' Met deze twee criteria konden de leerlingen in duo's aan de slag. Ik legde een heleboel experimenteermaterialen en de ongekookte eieren klaar, vertelt juf Tania.
In duo's denken de leerlingen na over de materialen en hun ontwerp. Ze tekenen hun ontwerp uit en gaan aan de slag. Ze bouwen de getekende constructie uit. Vaak merken de leerlingen dan dat hun ontwerp moet bijgestuurd worden. Het bevestigen lukt niet zoals ze hadden gedacht. De constructie wordt te zwaar of raakt uit evenwicht.
Als de eilander klaar is, stellen de duo's die aan elkaar voor. Met een paar richtvragen, gaan de leerlingen in gesprek met elkaar: 'Welke ei gaat heelhuids landen? Wat is slim bedacht? Welke eilander weegt het lichtst?' Schatten in grammen is niet zo makkelijk! Dan moet elke eilander op de weegschaal. De weegresultaten worden genoteerd. Verbazing alom.
Van elk duo staat een leerling boven op de eerste verdieping. De tweede leerlingen volgt de landing met argusogen. Het uur van de waarheid: Welk ei heeft het gered?
De duo's ontmantelen hun ei en ... Hoera! Of hoe jammer!
Als meerdere eieren de landing hebben overleefd, is de lichtste eilander de winnaar!
In dit experiment komen vele doelen expliciet aan bod. Het experiment duurt een hele namiddag.