De ei-lander

Een bijzonder landing vond plaats in basisschool Reuzepas in Oud-Turnhout. Vanuit het raam op de eerste verdieping volgden de leerlingen de landing van hun ei met grote ogen. Nog meer aandacht ging naar het resultaat: was hun ei 'heelhuids' geland of niet? En waarom? Of hoe leerlingen hun eigen ei-lander gingen ontwerpen en testen.

Maak een ei-lander

sla link op in klembord

Kopieer

Dat was de opdracht die de leerlingen van 3 en 4 uit de kangoeroeklas van basisschool Reuzepas kregen. 'De eilander moet zo licht mogelijk zijn en het ei mag niet breken bij de landing.' Met deze twee criteria konden de leerlingen in duo's aan de slag. Ik legde een heleboel experimenteermaterialen en de ongekookte eieren klaar, vertelt juf Tania.

Ontwerpen en uitvoeren

sla link op in klembord

Kopieer

In duo's denken de leerlingen na over de materialen en hun ontwerp. Ze tekenen hun ontwerp uit en gaan aan de slag. Ze bouwen de getekende constructie uit. Vaak merken de leerlingen dan dat hun ontwerp moet bijgestuurd worden. Het bevestigen lukt niet zoals ze hadden gedacht. De constructie wordt te zwaar of raakt uit evenwicht.

Presenteren en bevragen

sla link op in klembord

Kopieer

Als de eilander klaar is, stellen de duo's die aan elkaar voor. Met een paar richtvragen, gaan de leerlingen in gesprek met elkaar: 'Welke ei gaat heelhuids landen? Wat is slim bedacht? Welke eilander weegt het lichtst?' Schatten in grammen is niet zo makkelijk! Dan moet elke eilander op de weegschaal. De weegresultaten worden genoteerd. Verbazing alom.

Tijd voor de landing

sla link op in klembord

Kopieer

Van elk duo staat een leerling boven op de eerste verdieping. De tweede leerlingen volgt de landing met argusogen. Het uur van de waarheid: Welk ei heeft het gered? 
De duo's ontmantelen hun ei en ... Hoera! Of hoe jammer! 
Als meerdere eieren de landing hebben overleefd, is de lichtste eilander de winnaar!

ZiLL-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

In dit experiment komen vele doelen expliciet aan bod. Het experiment duurt een hele namiddag. 

  • IVoc3 Onderzoeksvragen formuleren, naar een antwoord zoeken en bevinden formuleren.
  • IVoz2 Creatief denken en daarbij nieuwe paden durven bewandelen
  • OWte4 Vanuit een behoefte een technische oplossing bedenken voor een probleem. Daarbij de verschillende stappen van het technisch proces doorlopen. 
  • WDlw3  Wiskundige problemen oplossen in betekenisvolle situaties binnen en buiten de klas en de redeneringen daarbij onderbouwen, vergelijken, bijsturen, weergeven en beoordelen.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio