Alle leerlingen van de Wegwijzer in Antwerpen krijgen een portie dagelijkse kost. Niet van Jeroen Meus maar wel van de juf. De leraren schotelen er hun leerlingen wiskundige kost voor als start van de dag. Of hoe een rekenroutine zorgt voor wiskundeplezier en leereffect!
Op onze school starten we elke schooldag met ‘dagelijkse kost’, schrijft juf Debbie. De leerlingen komen rustig de klas binnen, laden hun boekentas uit, hangen hun jas weg, geven hun huiswerk aan de juf … Wanneer zij met deze routine klaar zijn starten zijn aan hun dagelijkse kost.
Dagelijkse kost is een aanbod van talige en wiskundige opdrachten die de leerlingen eerder oefenden. De opdrachten zijn steeds basisleerstof en kunnen daarom door de meeste kinderen zelfstandig gemaakt worden.
Wanneer de kinderen klaar zijn met hun dagelijkse kost, kiezen zij een educatief leerrijk materiaal waarmee zij zelfstandig aan de slag gaan. Op die manier kunnen hun klasgenoten ongestoord verder werken aan hun dagelijkse kost. Onze dagelijkse kost duurt 15 minuten en de leerlingen kunnen dit volgen via een timer op het digibord.
We merken dat onze leerlingen door die dagelijkse routine hun basisleerstof als bijvoorbeeld maaltafels steeds beter bezitten.
WDrv4 Handig hoofdrekenen - Parate kennis onderhouden
IVzv3 Doelgericht en efficiënt handelen door taken uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in fucntie van zelfstandig functioneren.
Surf naar Rekenroutines Een doorgaande lijn automatiseren voor je school werkt! - Volgens Bartjens (volgens-bartjens.nl)