Cyberveilig én financieel slim: een spel met impact

Wat hebben een bordspel en je spaargeld met elkaar te maken? Meer dan je denkt!
Met Hacker Hotline 2.0 kruipt de leerling in de huid van een cyberdetective en leert de leerling op een speelse manier hoe zij zichzelf én hun centen beschermen tegen online gevaren.
Van phishing tot fake investeringen: dit spel laat je nadenken over risico’s – net zoals bij sparen en beleggen.

Leerplan I-MaVo-b - leerplandoel 13

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen beoordelen courante betaalmiddelen en courante verkoopkanalen op het vlak van veiligheid, risico’s en kosten.

Onderliggende elementen vanuit het leerplandoel die gekoppeld kunnen worden aan het educatief spel. 
 

  • Veiligheid van betaalmiddelen (bv. cash, bankkaart, prepaid)
  • Risico’s van verkoopkanalen (bv. webshops, tweedehandsplatformen)
  • Fraudegevoeligheid (bv. phishing, oplichting)
  • Kosten (bv. transactiekosten, verborgen kosten)

Concrete koppeling tussen het leerplandoel én het educatief spel. 
 
Het bordspel Hacker Hotline 2.0 van Febelfin sluit perfect aan bij dit leerplandoel: 
 

Aspect LPDKoppeling met het spel
VeiligheidLeerlingen leren hoe ze veilige betaalmethodes herkennen en gebruiken. 
Risico'sHet spel simuleert realistische scenario’s van online fraude (bv. phishing, valse webshops). 
FraudeCentraal thema: cybercriminelen ontmaskeren en leren hoe je jezelf beschermt. 
KostenLeerlingen leren indirect over de gevolgen van onveilige keuzes, zoals geldverlies of identiteitsdiefstal. 

Didactische suggestie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Introductie: Start met een klassengesprek over online shoppen en betaalmiddelen.
  • Spelmoment: Laat leerlingen in groepjes het spel spelen.
  • Reflectie: Laat hen nadien LPD 13 toepassen door:
    • een risicoanalyse te maken van een (fictieve) webshop;
    • een veiligheidschecklist op te stellen voor online betalingen;
    • of een poster te ontwerpen met tips tegen online fraude.

Leerplan III-MaVo-a - leerplandoel 12

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen vergelijken sparen en beleggingsvormen op het vlak van risico en rendement.

Onderliggende elementen vanuit het leerplandoel die gekoppeld kunnen worden aan het educatief spel.  
 

  • Risico en rendement van spaar- en beleggingsvormen
  • Inflatie als beïnvloedende factor
  • Beschikbaarheid van geld op korte vs. lange termijn

Hoewel het spel niet rechtstreeks over sparen en beleggen gaat, biedt het een krachtige opstap naar dit leerplandoel via het thema digitale veiligheid en financieel bewustzijn
 

Aspect LPDKoppeling met het spel
Risico - inschattingSpelers leren risico’s herkennen in digitale contexten (bv. phishing, valse investeringen). Dit vormt een brug naar het inschatten van financiële risico’s bij beleggingen. 
BewustwordingHet spel stimuleert kritisch denken over geldzaken en online veiligheid, wat essentieel is bij het maken van verantwoorde financiële keuzes
Fraude en oplichtingLeerlingen leren hoe malafide beleggingsaanbiedingen eruitzien, wat aansluit bij het leerdoel om risico’s van beleggingen te begrijpen. 
Digitale contextIn een tijd van online banking en beleggen, is cyberveiligheid een cruciale factor bij het kiezen van spaar- of beleggingsvormen. 

Didactische suggestie

sla link op in klembord

Kopieer

  • Vooraf: Bespreek met leerlingen wat ze al weten over sparen, beleggen en risico’s.
  • Spelmoment: Laat hen Hacker Hotline 2.0 spelen in kleine groepjes.
  • Nabespreking:
    • Welke risico’s kwamen aan bod?
    • Hoe zou je deze risico’s linken aan online beleggen of sparen?
    • Wat zijn veilige manieren om met geld om te gaan in een digitale wereld?
  • Verdieping: Gebruik simulaties (bv. via Wikifin) om beleggingsvormen te vergelijken op risico en rendement.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?