Hieronder vind je een uitgewerkt voorbeeld om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting.'
Hoe kunnen webdesignpraktijken de zichtbaarheid van een website in zoekmachines verbeteren?
LPD 29: De leerlingen analyseren kunstuitingen uit verschillende stromingen, periodes en westerse en niet-westerse samenlevingen.
LPD 16: De leerlingen houden rekening met de usability bij het design van crossmediale producties.
- Oriëntatie op het onderzoeksprobleem:
In deze fase verkennen de leerlingen het onderzoeksprobleem rond webdesignpraktijken en zoekmachineoptimalisatie. Ze onderzoeken hoe verschillende aspecten van webdesign, zoals gebruikerservaring, inhoudsstrategie en technische optimalisatie, kunnen bijdragen aan de zichtbaarheid van een website in zoekmachines.
Bij het verkennen van webdesign is het essentieel dat leerlingen ook oog hebben voor de culturele verschillen tussen westerse en niet-westerse samenlevingen en hoe deze van invloed zijn op de aanpak van webdesign. In westerse samenlevingen, met name in Europa en Noord-Amerika, ligt de nadruk in webdesign vaak op minimalisme, functionaliteit en een intuïtieve gebruikerservaring. Websites zijn vaak strak en overzichtelijk met veel witruimte, waarbij de nadruk ligt op snelle laadtijden, eenvoudige navigatie en responsief design. Dit heeft deels te maken met de hoge verwachtingen van gebruikers, die gewend zijn aan gestroomlijnde, snel reagerende websites die zowel op desktop als mobiele apparaten goed werken. De focus ligt vaak op eenvoud en efficiëntie, wat ook bijdraagt aan een betere zoekmachineoptimalisatie (SEO). In niet-westerse samenlevingen kunnen de esthetische en functionele benaderingen van webdesign echter sterk variëren. In sommige Aziatische landen, zoals China en Japan, is het bijvoorbeeld gebruikelijk om meer informatie op een pagina weer te geven, met een grotere hoeveelheid tekst, beelden en links dan op westerse websites gebruikelijk is. Dit ontwerp kan overkomen als drukker of chaotischer voor een westerse bezoeker, maar sluit aan bij de verwachtingen en voorkeuren van lokale gebruikers die gewend zijn aan gedetailleerde informatievoorziening binnen één enkele pagina. Webdesigners in deze regio's moeten daarbij rekening houden met lokale voorkeuren en gedragspatronen, evenals met andere technische vereisten zoals de integratie van regionale zoekmachines zoals Baidu of Naver in plaats van Google. In andere delen van de wereld, zoals in Afrika en Zuid-Amerika, spelen connectiviteit en technologie een belangrijke rol in de ontwikkeling van webdesign. Hier kunnen websites worden ontworpen om te functioneren op tragere internetverbindingen en oudere apparaten, wat de technische optimalisatie beïnvloedt. Webdesigners in deze regio’s moeten niet alleen esthetische keuzes maken, maar ook rekening houden met technische beperkingen en de toegankelijkheid van de websites voor een breed publiek. Bovendien kan de inhoudsstrategie zich richten op visuele en multimedia-elementen die aansluiten bij de culturele context, bijvoorbeeld door het gebruik van lokale talen, beelden en symbolen. Verder kunnen leerlingen onderzoeken hoe culturele waarden van invloed zijn op het ontwerp van websites. In sommige culturen wordt meer belang gehecht aan hiërarchie en status, wat zich kan vertalen in een meer formele of traditionele lay-out. In andere culturen kan juist creativiteit en speelsheid een grotere rol spelen, wat tot uiting komt in de keuze van kleuren, typografie en visuele elementen. Deze culturele nuances in webdesign hebben niet alleen invloed op de gebruikerservaring, maar ook op hoe zoekmachines deze websites beoordelen, vooral als het gaat om het gebruik van lokale SEO-strategieën en trefwoorden die aansluiten bij het zoekgedrag van specifieke bevolkingsgroepen.
- Hypotheses formuleren:
De leerlingen brainstormen over mogelijke hypotheses met betrekking tot de relatie tussen webdesignpraktijken en zoekmachinezichtbaarheid. Ze kunnen hypotheses opstellen zoals: "Websites met een intuïtieve navigatiestructuur en geoptimaliseerde inhoud zullen hoger scoren in zoekmachineresultaten" of "Technische optimalisaties zoals snelle laadtijden en mobielvriendelijkheid zullen de zichtbaarheid van een website verbeteren".
- Onderzoeksvraag formuleren: Leerlingen leren hoe ze een onderzoeksvraag kunnen formuleren die gericht is op het verkennen van de relatie tussen webdesignpraktijken en zoekmachinezichtbaarheid. Een mogelijke onderzoeksvraag kan zijn: "Hoe kunnen verschillende aspecten van webdesign, zoals gebruikerservaring en technische optimalisatie, de zichtbaarheid van een website in zoekmachines verbeteren, rekening houdend met het verschil tussen westerse en niet-westerse samenlevingen?"
- Welke onderzoeksmethoden bestaan er?
Leerlingen verkennen verschillende onderzoeksmethoden die geschikt zijn voor het onderzoeken van webdesignpraktijken en zoekmachineoptimalisatie. Dit kan onder meer bestaan uit het analyseren van bestaande websites, het uitvoeren van gebruikerstests, en het bestuderen van relevante literatuur en bronnen over zoekmachineoptimalisatie.
- Opstellen van een onderzoeksplan:
Leerlingen formuleren een duidelijk onderzoeksplan waarin ze hun onderzoeksvraag, doelstellingen, methoden en planning beschrijven. Ze kunnen ook nadenken over hoe ze de resultaten van hun onderzoek zullen presenteren, bijvoorbeeld door middel van een rapport, presentatie of prototype van een geoptimaliseerde website.
- Leerlingen verzamelen gegevens volgens hun onderzoeksplan, bijvoorbeeld door websites te analyseren op verschillende aspecten van webdesign en zoekmachineoptimalisatie, zoals laadtijden, metagegevens en inhoudskwaliteit.
- Ze analyseren de gegevens en trekken conclusies over hoe specifieke webdesignpraktijken de zichtbaarheid van een website in zoekmachines kunnen beïnvloeden. Ze kunnen ook aanbevelingen doen voor het verbeteren van de zoekmachineoptimalisatie van een website op basis van hun bevindingen.
- Leerlingen presenteren hun bevindingen en conclusies op een gestructureerde en overtuigende manier, waarbij ze de relevantie van hun onderzoek voor webdesign en zoekmachineoptimalisatie benadrukken.
Na elke fase is er ruimte voor reflectie en feedback, zodat leerlingen hun leerproces kunnen evalueren en verbeteren. Het onderzoeksproces biedt leerlingen de mogelijkheid om hun begrip van webdesignpraktijken en zoekmachineoptimalisatie te verdiepen, terwijl ze tegelijkertijd waardevolle onderzoeksvaardigheden ontwikkelen.