Crossmedia: aan de slag met LPD 21

In deze bijdrage krijg je suggesties om met leerplandoel 21 aan de slag te gaan.

LPD III-Cro-da 21: De leerlingen programmeren crossmediale producties d.m.v. verschillende (front-end) technologieën

sla link op in klembord

Kopieer

1. Begin met de basis: HTML, CSS, en JavaScript

  • Introductie van front-end technologieën: geef leerlingen een basiskennis van HTML (voor structuur), CSS (voor vormgeving), en JavaScript (voor interactiviteit). Dit legt de fundering voor het maken van interactieve websites en andere digitale producties.
  • Praktische oefeningen: laat leerlingen eenvoudige websites bouwen, waarbij ze leren hoe deze drie talen samenwerken. Dit kan in de vorm van individuele opdrachten of in groepjes.

2. Werk aan projecten met gebruik van diverse tools en technologieën

  • Webapplicaties bouwen met front-end frameworks: leerlingen kunnen frameworks zoals React of Vue.js gebruiken om te leren hoe moderne front-end technologieën toegepast worden voor dynamische webapplicaties.
  • Interactiviteit toevoegen: voeg JavaScript-bibliotheken toe, zoals GreenSock (GSAP) voor animaties of Three.js voor 3D-graphics, zodat leerlingen hun projecten aantrekkelijker en interactiever kunnen maken.
  • Responsive design en mobiele optimalisatie: zorg ervoor dat leerlingen ook denken aan gebruikers op verschillende apparaten. Bootstrap of Tailwind CSS kan helpen bij het maken van responsieve lay-outs.

3. Experimenteren met crossmediale integratie

  • API's en data integratie: laat leerlingen kennismaken met API’s en hoe ze externe data kunnen gebruiken, zoals het integreren van sociale media-feeds of gegevens van een externe bron (bijv. weerdata of kaartdata).
  • Koppeling van verschillende media: een project kan bijvoorbeeld een interactieve website bevatten die gekoppeld is aan een mobiele app, waarbij beide dezelfde gegevens gebruiken via een API.

4. Projectmatige Werkvormen

  • Projecten en realistische scenario's: geef leerlingen een project waarin ze een crossmediale productie voor een klant (bijvoorbeeld een fictief bedrijf) moeten ontwikkelen. Bijvoorbeeld een campagne die gebruik maakt van een website, een eenvoudige mobiele app, en social media posts.
  • Scrum of Agile-methoden: werk in teams en gebruik een vereenvoudigde versie van een agile werkmethode om leerlingen te laten ervaren hoe crossmediale producties ook in de praktijk gerealiseerd worden.

6. Toepassing van creatieve tools voor crossmediale effecten

  • Multimediale elementen toevoegen: gebruik tools zoals Adobe XD of Figma voor het ontwerpen van visuele elementen en Adobe After Effects voor animaties die ze in hun producties kunnen verwerken.
  • Interactiviteit en gamification: maak de producties nog aantrekkelijker door spelelementen of interactieve componenten toe te voegen, bijvoorbeeld door quizzen of interactieve storytelling elementen te integreren.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio