In het zesde leerjaar van basisschool Sint-Benedictus in Poperinge gingen de leerlingen aan de slag met Franse complimenten.
De leerlingen schreven via een schrijfkader mooie zinnen voor elkaar en ze waren na een korte herhaling enthousiast om te schrijven. De meesten begonnen met eenvoudige zinsconstructies, maar hoe meer complementen ze schreven, hoe origineler ze werden. Zo groeide er ook een lijst met nieuwe woorden aan het bord, een onverwacht positief effect van het project! We zagen dat de meeste fouten gebeurden met meervoudsvormen of de plaats van het bijvoeglijk naamwoord, maar iedereen is wel met enkele Franstalige complimenten naar huis getrokken. Zelfs de leraren!
TOtg4 Mondeling en schriftelijk willen en durven communiceren en het nut daarvan inzien
TOsf3 Een eenvoudige, functionele boodschap in het Frans schrijven door aan te vullen met gegeven woorden of samen te stellen aan de hand van aangereikte bouwstenen.
10-12j Via modeling kennismaken met schrijfstrategieën:
10-12j Inzetten van schrijfstrategieën op initiatief van en met de hulp van de leraar: