In het zesde leerjaar op basisschool Sint-Benedictus in Poperinge gingen de leerlingen aan de slag met complimenten.
De leerlingen schreven aan de hand van een schrijfkader mooie zinnen voor elkaar.
De leerlingen waren na een korte herhaling enthousiast om te schrijven.
De meesten begonnen met eenvoudige zinsconstructies, maar hoe meer complimentjes ze schreven, hoe origineler ze werden.
Er groeide zo ook een lijst met nieuwe woorden aan bord (een onverwacht positief effect).
De meeste fouten gebeuren met meervoudsvormen of de plaats van het bijvoeglijke naamwoord, maar iedereen is wel met enkele Franstalige complimenten naar huis, zelfs de leraren.
TOtg4 Mondeling en schriftelijk willen en durven communiceren en het nut daarvan inzien
TOsf3 Een eenvoudige, functionele boodschap in het Frans schrijven door aan te vullen met gegeven woorden of samen te stellen aan de hand van aangereikte bouwstenen.
10-12j Via modeling kennismaken met schrijfstrategieën:
10-12j Inzetten van schrijfstrategieën op initiatief van en met de hulp van de leraar: