In Spelewei heeft elke ruimte wel iets te bieden

In kleuterschool Spelewei te Retie streven we ernaar om alle beschikbare ruimtes optimaal te gebruiken. We hebben drie vestigingen, allemaal gelegen in een zeer groene omgeving. Het is vanzelfsprekend dat we de buitenruimte ten volle benutten. Maar ook binnen in onze gebouwen spelen onze kleuters in de gang, in een halletje, of in een extra ruimte. We bouwen voort op belangrijke waarden zoals 'vertrouwen' en 'verantwoordelijkheid'.

Speels leren: Bouwen op vertrouwen en verantwoordelijkheid in het kleuteronderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

In de wereld van kleuteronderwijs worden bruggen gebouwd op vertrouwen en verantwoordelijkheid, waar de speelruimte een onuitputtelijke bron van leren is. Bij onze kleuterschool nemen we dat heel serieus en streven we ernaar om elke hoek van onze ruimte, binnen en buiten, te benutten.

We hebben iets ontdekt - de 'cirkel van vertrouwen'. Met de foto's en symbolen van onze kleuters in de buitenste cirkel laten we hen weten dat elke plek in onze school een avontuurlijke speelzone is. In de klas, gangen, en zelfs buiten, mogen de kleuters hun creativiteit en nieuwsgierigheid de vrije loop laten. Lukt dat nog niet of voelt het niet fijn? Dan beslissen we samen om meer naar het midden in de cirkel te komen en dichter bij de juf te blijven. Afspraken zijn natuurlijk enorm belangrijk en deze maken we samen tijdens de gouden weken. Belangrijke voorwaarden zijn: jezelf niet in gevaar brengen, anderen geen kwaad berokkenen en respectvol omgaan met materiaal.

Spelen staat centraal in onze aanpak, maar we begrijpen ook dat kinderen soms behoefte hebben aan een plekje voor zichzelf. Daarom moedigen we af en toe individueel spelen aan. Kleuters kunnen hun eigen ruimte kiezen door een matje en een doos met hun favoriete speelgoed te pakken. Het draait allemaal om het empoweren van de kleintjes en hen te helpen hun eigen behoeften te begrijpen.

Dit jaar leggen we extra nadruk op emotieregulatie en executieve functies. We geloven sterk in het aanleren van zelfbewustzijn op jonge leeftijd. Onze kleuters leren hun emoties begrijpen en hun eigen behoeften herkennen - een fundamentele vaardigheid voor het leven. Om dat te realiseren werken we vooral met de woorden ‘pechjes en gelukjes’. We leren aan kinderen dat er heel wat pechjes op een dag kunnen opduiken, maar dat er gelukkig ook heel veel gelukjes zijn. Het is de kunst van de gelukjes te zoeken en ons weerbaar te maken voor pechjes. Dat doen we aan de hand van een handpop ‘Toontje’ die voor heel veel erkenning zorgt. Hij heeft al heel veel meegemaakt en heeft het ook vaak lastig. Dus heb je ergens nog een klein hoekje over? Maak dan zeker een plaatsje om tot rust te komen, om de stressmeter terug te laten zakken.

Het weer laten we ook geen spelbreker zijn in onze werking. Wanneer de regen valt, omarmen we ook de natuur en de frisse lucht. Sommige kleuters kiezen ervoor om buiten te spelen, zelfs in het slechte weer. We hebben voor deze avonturiers regenpakjes voorzien, zodat ze van kop tot teen beschermd zijn en toch kunnen genieten van de buitenlucht in weer en wind.

We bouwen op vertrouwen, verantwoordelijkheid en speels leren elke dag opnieuw in alle ruimtes van onze school en omgeving. Hopelijk heb ik jullie kunnen inspireren door jullie even mee te nemen in het verhaal van Kleuterschool Spelewei!

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

IKwn2: Gewetensvol en verantwoord handelen

• 2.5-12j Begrijpen dat afspraken en regels het welzijn van zichzelf, van anderen, van een groter geheel kunnen bevorderen - waarden en normen kunnen hanteren als bijdrage aan het welzijn van zichzelf, van anderen, van een groter geheel

SEgb3: Zoeken naar mogelijkheden om, in respect voor zichzelf en de ander, aan eigen behoeften en die van anderen tegemoet te komen

• 2.5-12j Opkomen voor eigen behoeften - afwegen in welke mate de eigen behoeften die van anderen respecteren of geweld aan doen - in respect voor zichzelf en anderen handelen

IVzv1: Keuzes willen, durven en kunnen maken door betekenis te geven aan die keuzes en daar de verantwoordelijkheid voor opnemen

• 4-7j Keuzemogelijkheden exploreren en bespreken - zonder hulp een keuze maken uit een groter aanbod - keuze maken gebaseerd op eigen interesses en voorkeuren - bij een keuze blijven - bij het kiezen rekening houden met afspraken en regels - rekening houden met de gevolgen van een keuze - de factoren die een keuze beïnvloeden herkennen - eigen keuzes en die van anderen identificeren - andere keuzes durven maken dan een vriend

×
Kijkt als...
Niveau
Regio