Afscheidsboodschap Mgr. Bonny

do 25 juni 2026

Na meer dan vijftien jaar geef ik de fakkel door als voorzitter van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Bij mijn afscheid blik ik terug op een periode van grote veranderingen, intense betrokkenheid en vooral veel vertrouwen in de kracht van ons onderwijs.

Wat mij het meest zal bijblijven, is dat Katholiek Onderwijs Vlaanderen veel meer is dan een organisatie. Het is een warme gemeenschap van scholen, besturen, directeurs, leraren, medewerkers en vrijwilligers die elke dag het verschil maken voor kinderen en jongeren. Die rijke verscheidenheid heb ik altijd ervaren als een grote kracht. Ze maakt ons netwerk veerkrachtig, creatief en toekomstgericht.

Tegelijk wil ik u aanmoedigen om onze identiteit blijvend te koesteren als een levende bron van inspiratie. Niet als iets vanzelfsprekends, maar als een opdracht die ons uitnodigt om elke dag opnieuw te bouwen aan kwaliteitsvol, mensgericht en hoopvol onderwijs. Onderwijs dat ruimte schept voor ontmoeting, groei, vernieuwing en engagement.

Ik neem afscheid met een hart vol dankbaarheid. Dankbaar voor de vele ontmoetingen, gesprekken en ervaringen die ik mocht delen met directeurs, leraren, medewerkers, bestuurders en zoveel anderen die zich elke dag inzetten voor kinderen en jongeren. Ik heb in al die jaren gezien hoeveel engagement, zorg en hoop er leeft in onze scholen. Dat heeft mij geraakt en bemoedigd. Diezelfde hoop draag ik vandaag met mij mee. Ik vertrouw erop dat u, samen met velen, verder bouwt aan onderwijs dat jonge mensen niet alleen kennis meegeeft, maar ook vertrouwen, richting en toekomst. Daarvoor wil ik u oprecht danken. En daarvoor blijf ik u, ook vanop enige afstand, alle succes en Gods zegen toewensen.

+ Johan Bonny

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?