Aanpassing regelgeving stageverplichting vanaf 1 september 2025

ma 25 augustus 2025

Vanaf 1 september 2025 is er een wijziging in de stageverplichting in het gewoon voltijds secundair onderwijs en in de kwalificatiefase in OV3 van het buitengewoon secundair onderwijs.

Gewoon voltijds secundair onderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

Voor het gewoon voltijds secundair onderwijs geldt vanaf 1 september 2025 een verplichting van minstens 18 halve dagen werkplekleren per schooljaar in de derde graad A- en D/A-finaliteit en in de 7de leerjaren.

In het 2de leerjaar van de derde graad (6de jaar) A-finaliteit en in het 7de leerjaar gericht op instroom arbeidsmarkt (na OK3 en na OK4) moet dat werkplekleren reglementair voor minstens 18 halve dagen georganiseerd worden in de vorm van stage.

Werkplekleren wordt gedefinieerd als een breed continuüm van leeractiviteiten die zijn gericht op het verwerven van algemene of beroepsgerichte competenties, waarbij de leerling fysiek aanwezig is op een werkplek buiten de school en de arbeidssituatie de leeromgeving is. Het gaat onder meer om leerlingenstages, observatie-activiteiten, praktijklessen op verplaatsing en externe praktijkopleidingen. Indien voor een studierichting met een stageverplichting, onvoldoende kwaliteitsvolle stageplaatsen beschikbaar zijn, bevelen we scholen aan om na te gaan welke kwaliteitsvolle vormen van werkplekleren zinvol en haalbaar zijn en die keuze goed te motiveren.

Om tot weloverwogen keuzes te komen kun je aan de slag met onze leidraad werkplekleren.

Kwalificatiefase OV3 in het buitengewoon secundair onderwijs

sla link op in klembord

Kopieer

De minimale duur van de verplichte individuele leerlingenstage tijdens de kwalificatiefase in OV3, is vijftien dagen. De klassenraad bepaalt in het kader van het traject op maat voor elke leerling het aantal en de verdeling van deze vijftien dagen individuele leerlingenstage over de jaren van de kwalificatiefase.

Als er geen of onvoldoende stageplaatsen beschikbaar zijn, zet de school maximaal in op observatieactiviteiten in een organisatie of onderneming waarbij de leerling, zonder effectief aan het arbeidsproces deel te nemen, kennismaakt met een beroep of een specifieke werkplek.

De school kan in uitzonderlijke gevallen afwijken van de stageverplichting in de kwalificatiefase. In dat geval is een goed onderbouwde motivering vereist, die minstens de objectieve factoren bevat waarom voldoen aan de stageverplichting niet mogelijk is. De onderwijsinspectie kan die motivering controleren.

Recent verwant nieuws

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?