Aan de slag om een doorlopende leerlijn uit te schrijven voor de realisatie van de leerplandoelen van de krachtlijn Mediawijs en digitaal vaardig van eerste graad tot derde graad

Mediawijsheid en digitale vaardigheden zijn onmisbare competenties in de huidige maatschappij. Om leerlingen hier optimaal in te begeleiden, is het essentieel om binnen het onderwijs een samenhangende en doorlopende leerlijn te ontwikkelen die deze vaardigheden stapsgewijs opbouwt van de eerste tot en met de derde graad. Dit document biedt scholen een praktische leidraad om de leerplandoelen van de krachtlijn 'Mediawijs en digitaal vaardig' doelgericht aan te leren, in te oefenen en te evalueren, en benadrukt het belang van overleg en afstemming tussen de verschillende graden en studierichtingen.

Aan de slag om een doorlopende leerlijn uit te schrijven voor de realisatie van de leerplandoelen van de krachtlijn Mediawijs en digitaal vaardig van eerste graad tot derde graad

sla link op in klembord

Kopieer

Linken tussen de graden

sla link op in klembord

Kopieer

De leerplandoelen van de krachtlijn Mediawijs en digitaal vaardig dienen gerealiseerd te worden in een leerlijn over de eerste, tweede en derde graad. (*)

• Leerplandoel 16 wordt aangeleerd, ingeoefend en geëvalueerd in de 1ste en 2de graad. (in de 3de graad wordt ze spontaan toegepast)

• Leerplandoel 17 wordt aangeleerd, ingeoefend en geëvalueerd in de 1ste en 2de graad. In de 3de graad wordt ze enkel nog ingeoefend en geëvalueerd

• Leerplandoel 18 wordt aangeleerd, ingeoefend en geëvalueerd in de 1ste en 2de graad. (in de 3de graad wordt ze spontaan toegepast)

• Leerplandoel 19 wordt aangeleerd, ingeoefend en geëvalueerd in de 1ste en 2de graad. In de 3de graad wordt ze enkel nog ingeoefend en geëvalueerd

• Leerplandoel 20 wordt enkel aangeleerd, ingeoefend en geëvalueerd in de 2de graad.

(*) Indien je deze leerplandoelen realiseert via het leerplan ICTCo, dan zijn de leerplandoelen respectievelijk in bovenstaande volgorde de nummers 4, 5, 1, 6 en 7. Je werkt dan vanuit deze nummering verder in deze toelichting.

Afstemmen van aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

Het is dus zaak om over de graden heen overleg te voeren binnen de school om de leerplandoelen van deze krachtlijn te realiseren. Leerplandoelen 16, 17, 18 en 19 bouwen immers van de eerste graad voort op de tweede graad; leerplandoel 17 en 19 bouwen van de tweede graad voort op de derde graad. Geografisch zitten leerlingen van de drie graden niet altijd op één campus. Er dient dus over de entiteiten heen dienen overlegd te worden, mocht dit in jouw school het geval zijn.

Concreet inzetten in de praktijk

sla link op in klembord

Kopieer

Het document ‘de leerplandoelen van de krachtlijn Mediawijs en digitaal vaardig realiseren in een leerlijn van 1ste tot 3de graad’ geeft je een overzicht van de leerplandoelen met hun bijhorende wenken (zie bijlage 1). Leerplandoelen 16, 17 en 18 zijn identiek voor de 1ste en 2de graad; leerplandoel 17 en 19 zijn identiek voor de drie graden.
Het verschil zit in de afbakening: in de eerste graad gaat het over basisfunctionaliteiten van toepassingen (lees: de leerlingen passen toe in één gekozen softwarepakket); in de tweede en/of derde graad gaat het over courante functionaliteiten van vergelijkbare toepassingen (lees: de leerlingen passen het toe in meerdere softwarepakketten).
Voor elk leerplandoel vind je voor elke graad de respectievelijke wenken.

Schooleigen leerlijn
Om het overleg over de graden heen te faciliteren, vind je het document ‘Jullie in te vullen leerlijn van 1ste tot 3de graad in het aanleren, inoefenen en evalueren van de leerplandoelen van de krachtlijn Mediawijs en digitaal vaardig’ (zie bijlage 2).
Dit document vul je samen (betrokken collega’s 1ste gr/2de gr/3de gr) in om de aanpak over de graden heen op elkaar af te stemmen.
Via onderstaande stappen kun je samen met je team de schoolspecifieke leerlijn ontwikkelen.

Voorbereiding

sla link op in klembord

Kopieer

  1. Overleg eerst in elke graad per studierichting apart
    1. Lees met alle betrokken leraren het document ‘De leerplandoelen van de krachtlijn Mediawijs en digitaal vaardig realiseren in een doorlopende leerlijn van 1ste graad tot 3de graad’;
    2. Controleer of elke betrokken leraar de leerplandoelen met inbegrip van de wenken begrijpt;
    3. Neem het document ‘Jullie in te vullen leerlijn van 1ste tot 3de graad in het aanleren, inoefenen en evalueren van de leerplandoelen van de krachtlijn Mediawijs en digitaal vaardig’ ter hand;
    4. Bepaal voor de verschillende leerplandoelen de basisfunctionaliteiten (1ste graad)/courante functionaliteiten (2de graad) en noteer deze in respectieve kolommen;
    5. Bepaal wie deze functionaliteiten aanleert (*);
    6. Bepaal wie deze functionaliteiten inoefent (*);
    7. Bepaal wie deze functionaliteiten evalueert (*);

(*) Noteer er telkens bij in welk leerjaar dit gebeurt. Een spreiding over de graad heen is belangrijk; de leerling moet op het eind van elke graad zijn leerplandoelen behalen.
Het didactisch principe ‘herhaling is de moeder van de didactiek’ is cruciaal om de leerlingen vaardig te maken in deze leerplandoelen.

  1. Breng de resultaten van het overleg 1ste graad, 2de graad en 3de graad per studierichting samen in één document
  2. Overleg met alle betrokkenen van de drie graden samen op basis van de resultaten van de drie graden
    1. Elke graad licht zijn voorbereiding toe
    2. Ga na of de doorlopende leerlijn (aanleren, inoefenen en evalueren) over de graden heen wordt gerealiseerd en stuur inhoudelijk desgewenst bij

Wat heb je nodig?

sla link op in klembord

Kopieer

  • Het document ‘De leerplandoelen van de krachtlijn Mediawijs en digitaal vaardig realiseren in een doorlopende leerlijn van 1ste graad tot 3de graad’ (bijlage 1)
  • Het document ‘Jullie in te vullen leerlijn van 1ste tot 3de graad in het aanleren, inoefenen en evalueren van de leerplandoelen van de krachtlijn Mediawijs en digitaal vaardig’ (bijlage 2)
  • Een planning binnen elke graad van ‘aanleren, inoefenen en evalueren’ van de verschillende leerplandoelen (zie de opsomming hierboven bij ‘linken tussen de graden)

Aan de slag met je beschreven document

sla link op in klembord

Kopieer

Opvolging

  1. Plan een vervolgoverleg na één schooljaar om te kijken of de leerplandoelen worden aangeleerd, ingeoefend en geëvalueerd volgens de afspraken die je gemaakt hebt. Werkt de nieuwe aanpak? Waar moet bijgestuurd worden?
  2. Plan op het einde van elke graad (2de leerjaar/4de leerjaar) een ‘out-in-gesprek’ met de betrokken leraren. Je betrokken leraar/leraren doen een ‘warme overdracht’ van hetgeen ze gerealiseerd hebben in de eerste graad naar de betrokken leraren van het 3de jaar. Hetzelfde overleg plan je voor de leraren van het 4de leerjaar en 5de leerjaar. Leraren van het 3de en 5de leerjaar bouwen zo voort op wat er in respectieve 1ste graad en 2de graad is gerealiseerd.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?