Stan De Wulf van de Sint-Albertschool in Sint-Jans-Molenbeek ging met zijn leerlingen aan de slag met een theatertekst. Hij had een duidelijk open opdracht: breng de “Open Hart” tekst op je eigen manier rekeninghoudend met tempo, emotie, timing, expressie. Hij herschreef hiervoor de theatertekst “Hartkwijt” van Heiner Müller naar het niveau van de leerlingen en noemde het “Hartstuk”.
We beginnen met enkele opwarmingsoefeningen:
De leraar deelt nu de tekst “Hartstuk” uit. leraar legt uit dat de tekst een eigen bewerking van “Hartkwijt” van Heiner Müller is.
We lezen de tekst een eerste keer. Ook de leerkracht doet mee, brengt de tekst met veel enthousiasme en expressie.
De leerlingen ontdekken dat een theatertekst meer is dan woorden op papier. De verschillende personages reageren op elkaar, tonen emotie. In elke zin licht een andere nadruk, een ander doel. De leerlingen mogen aanduidingen maken in hun tekst.
De leraar geeft hen nu de ruimte om te experimenteren, te proberen. Wat gebeurt er als we de hele tekst erg boos brengen? Hoe klinkt het als we de gehele tekst erg luid brengen? Wat merken de leerlingen op die luisteren? Aan de leerlingen die luisteren wordt gevraagd goed op te letten en mee te volgen in de tekst. Waar zouden zij het anders aanpakken?
De leerlingen krijgen tien minuten de tijd om in groepjes van drie de tekst voor te bereiden. Ze kiezen zelf een personage en mogen uitwerken hoe ze dit brengen, waar ze staan…
De leerlingen brengen in groep hun stukje. De leraar legt vooraf nog even de aandacht op volume; intonatie, tempo, de verschillende emoties. Na elk stukje vraagt de leraar hoe het groepje zelf vond dat het ging. Belangrijk is dat iedereen respect toont door op te letten als een groepje speelt, ze leggen hun eigen tekst even op de grond zodat ze niet storen.
De leraar vraagt aan iedereen wat ze ervan vonden. Ze antwoorden hierop met een “brul” zoals in de tekst. Een luide, enthousiaste brul is positief, een stille ingetogen brul eerder negatief.
Diegenen die de tekst graag willen houden mogen dat, anderen mogen ze teruggeven.
Surf naar muzische vorming.