Aan de slag met berichtgeving over een actueel thema: voorbeeld spiking

Via het thema spiking vind je in deze lesfiche een illustratie van een mogelijke werkwijze om in de klas, vanuit leerplandoelen 1, 2 en 3 met een actueel thema aan de slag te gaan.

Leerplandoelen

sla link op in klembord

Kopieer

  • LPD 1: De leerlingen illustreren de impact van nieuws op zichzelf en op de samenleving.
  • LPD 2: De leerlingen beoordelen kritisch en aan de hand van criteria berichtgeving over een actuele gebeurtenis vanuit verschillende mediakanalen.
  • LPD 3: De leerlingen beoordelen en beargumenteren geïnformeerd een actuele casus uit een maatschappelijk domein.

Duiding

sla link op in klembord

Kopieer

Via het thema spiking vind je een illustratie van een mogelijke werkwijze om in de klas, vanuit leerplandoelen, met een actueel thema aan de slag te gaan.

Omdat de leerlingen vermoedelijk geen voorkennis hebben over het thema, formuleren we de suggestie om het werken aan LPD 1 en/of LPD 2 in te zetten om kennis over het thema te verwerven. Leerlingen kunnen een casus immers maar beoordelen en beargumenteren als ze over voldoende kennis over het thema beschikken (realisatie van LPD 3).

Voorbeeld spiking: een sociaal-cultureel thema

sla link op in klembord

Kopieer

Aanleiding: in juli 2025 wordt een campagne gelanceerd over de preventie van spiking. Dat volgt op de incidenten in Kortrijk tijdens het voorjaar (eind maart).

Beginsituatie: de leerlingen hebben geen of beperkte inhoudelijke voorkennis over het thema.  

Opzethet werken aan LPD 1 en/of LPD 2 biedt kansen om leerlingen kennis over het thema te laten verwerven in functie van het realiseren van LPD 3. Combinaties van suggesties over LPD 1 en 2 zijn uiteraard mogelijk.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio
Kan ik je helpen?