De combinatie van leerplandoel 14 en 15 creëert kansen om betrokken te worden in sociale engagementen. Leerplandoel 14 laat leerlingen initiatieven van sociale engagementen exploreren, terwijl leerplandoel 15 leerlingen actief laat participeren aan een sociale engagement. Het leerplandoel geeft je de ruimte om zelf te bepalen welke sociale engagementen je in de kijker zet en welke vorm de participatie aanneemt.
LPD 14 verwacht dat de leerlingen initiatieven van sociale engagementen exploreren. Exploreren betekent dat we inzetten op het verkennen, bestuderen, onderzoeken, ...
Deze doelzin zet ons ertoe aan om met de leerlingen te werken rond het vakbegrip sociaal engagement.
Initiatieven van sociale engagementen is in het meervoud omschreven in de doelzin. Dit betekent dat we doorheen het jaar minstens op twee initiatieven van sociale engagementen inzetten.
Laat leerlingen engagementskaarten maken om het begrip en (sociale) engagementen te exploreren. Deel kaarten uit die toelaten dat engagementen verzameld worden.
Tip: deze bron biedt wat taal en voorbeelden bij de begrippen formeel, informeel, zichtbaar en niet zichtbaar.
Laat leerlingen nog meer engagementskaarten aanvullen vanuit gegeven bronnen om engagementen en sociale engagementen te leren kennen.
Een thema als (sociale) engagementen biedt mooie kansen om, volgens de visie van de basisoptie, in te zetten op oriëntatie.
LPD 15 verwacht dat de leerlingen actief participeren aan een sociaal engagement. Actief participeren betekent dat leerlingen deelnemen, een bijdrage leveren. Dit houdt niet noodzakelijk in dat leerlingen een engagement moeten bedenken om het dan ook uit te voeren. Wanneer je leerlingen laat participeren aan een reeds bestaand sociaal engagement is dit zeker volgens de verwachting van het leerplandoel.
Uit de engagementskaarten kan zelf een idee komen om een sociaal engagement met (een deel van de) klas op te nemen. Denk maar aan kledij wassen of verzamelen voor de kringloopwinkel, vrijwilligerswerk bij de gemeente (mooimakers), voedselbank, dierenasiel, leesbuddy, peter of meter worden, ...
Om de verwachtingen van actief participeren zichtbaar te maken voor leerlingen, kan je als werkvorm ervoor kiezen om er samen met leerlingen over na te denken. Je kan dit dia via een placemat.