Bou-004 Didactische tips: met leerlingen aan leerdoelen werken

Oververhitting in de woning

Leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

"De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden".
 
Duiding: "De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem" betekent dat leerlingen actief betrokken worden bij het bedenken en creëren van een manier om een specifiek probleem op te lossen. 

Hoe kunnen de leerlingen aan de slag gaan met dit leerplandoel?

sla link op in klembord

Kopieer

De onderstaande ingesproken presentatie ondersteunt de uitgewerkte structuur.

Onderwerp of probleemstelling formuleren

sla link op in klembord

Kopieer

De moderne woningen laten veel daglicht toe. De grote glaspartijen laten bij een ondoordacht ontwerp te veel warmte binnen in de woning. Hoe kan je het probleem van oververhitting verhelpen?

Interdisciplinaire aanpak

sla link op in klembord

Kopieer

- Wetenschappen:
Je kan met de leerlingen het verloop van de stand van de zon doorheen het jaar bespreken.                                       De leerlingen kennen de begrippen azimuth, hoeveelheid warmte, graden Kelvin, soortelijke massa, ....                   De leerlingen bepalen de thermische inertie.

- Technologie:
 Je kan met de leerlingen de voor- en nadelen van binnen- en buitenzonnewering opzoeken.                                       Je kan met de leerlingen de werking van een Canadese put onderzoeken.                                                                   Je kan met de leerlingen nagaan of er een betere glassoort kan gebruikt worden aan de hand van de Ug-waarde.

- Wiskunde:
De leerlingen kunnen met behulp van een rekenblad de koellast berekenen.                                                                De leerlingen berekenen de lengte van de dakoversteek.                                                                                              De leerlingen berekenen de gebouwmassa.

Onderzoek en analyse

sla link op in klembord

Kopieer

 - Ontwerpproces begeleiden 
 
Je kan de leerlingen begeleiden door het ontwerpproces. Dit kan stappen omvatten zoals brainstormen, schetsen, prototypen maken en testen. De leerlingen aanmoedigen om hun ideeën te delen, feedback te geven en te ontvangen werkt motiverend.

- Je kan de leerlingen zelf een oplossing laten bedenken in een kleine groep.

- Je kan de oplossingen klassikaal bespreken en beargumenteren.

- Je kan de leerlingen laten kiezen welke oplossingen verder uitgewerkt worden.

- Evalueren van het leerproces en vaardigheden

Je kan de leerlingen aanmoedigen om te reflecteren op hun leerproces en de vaardigheden die ze hebben ontwikkeld. Dit kan de leerlingen helpen om inzicht te krijgen in hun eigen leerproces en verbeterpunten.

- Evalueren en verbeteren 
 
Je kan de oplossingen klassikaal bespreken op basis van wetenschap, technologie en wiskunde. Je kan de oplossingen verbeteren op basis van de feedback.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio