​​​Diep in de zee

De Omnibus in Tielen nam ‘effectief begrijpend luisteren en lezen’ ter harte. Het verdiepend aan de slag gaan met non-fictie was de uitdaging voor het derde trimester van vorig schooljaar. De kleuters van de tweede en derde kleuterklas gingen diep in de zee op onderzoek uit.

Thema 'Diep in de zee' in de tweede en derde kleuterklas

sla link op in klembord

Kopieer

Werkwijze

sla link op in klembord

Kopieer

Elke dag is er een weetje van de dag. ’s Morgens in het onthaalmoment wordt er een vraag gesteld waar de kleuters in de loop van de dag het antwoord mogen op bedenken, opzoeken, … Op het einde van de dag wordt het antwoord meegegeven. De juf leest de vragen voor uit een boek.

Begeleide activiteit

sla link op in klembord

Kopieer

Vier kleuters gaan samen met de kleuteronderwijzer aan de slag met informatieve boeken over de dolfijn en de walvis. De kleuters mogen het boek doorbladeren. Als zij iets interessants zien mogen ze vragen om het voor te lezen. Tip: hier kun je een voorleespen gebruiken. Je kleeft bij de prenten een kleine sticker. Met de pen kun je de informatie voorlezen en opnemen. Kleuters kunnen bij het kijken in de prentenboeken door de stickers aan te stippen de bijhorende informatie horen. Kleuters die een weetje vinden, mogen dit tekenen op een flap. Aan het einde wisselen de kleuters de verworven info met elkaar uit. Na de pauze delen ze deze info met de groep.

Hoekverrijking

sla link op in klembord

Kopieer

Een watertafel met daarin schelpen, plastic dieren, parels, plastic waterplanten.

Een watertafel waarin de kleuters met een duikbril onder water mogen kijken.

Kleuters knippen en kleven vinnen, een staart, een kop op een CD-schijf om een vis te maken.

Kleuters hengelen naar vissen. De vissen zijn voorzien van getalbeelden. Na afloop van het hengelen worden er evenveel parels als stippen op de vissen in de potten gelegd. Wie heeft de meeste parels? Er wordt gedifferentieerd met één parel minder of één parel meer.

Kleuters tekenen op het krijtbord de golven van de zee. Met een penseel en water worden de golven opnieuw gewist.

Zill-doelen

sla link op in klembord

Kopieer

TOsn1 Een schriftelijke boodschap verwerken
2,5 - 12 Via modeling kennismaken met leesstrategieën:

  • voorspellen
  • visualiseren
  • verbinden met voorkennis over het onderwerp
  • nadenken over woordbetekenissen
  • terugblikken en herlezen
  • begrip controleren
  • vragen bedenken bij de boodschap
  • het leesdoel voor ogen houden
4-6 Ervaren en inzien dat schriftelijke boodschappen kunnen worden bewaard en opnieuw worden opgeroepen
 
MZkm4 Vloeiend schrijven
4-6 Imiteren van lijnen, vormen en geometrische figuren - schrijfpatronen spelenderwijs oefenen (van grote armbewegingen naar beheerste pols- en vingerbewegingen)

Heel speciaal willen we de kleuteronderwijzers Mariëlle, Ils, Imke, Ils, Femke, Hannelore en Ann bedanken voor hun openheid en hun grensverleggende activiteiten. Ook de zorgcrew en de directie verdienen een bijzondere vermelding om dit project te faciliteren.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio