Toelichting bij leerplandoel (LPD) 8 techniek A-stroom

Ben je nog niet helemaal thuis in het leerplan techniek (A-stroom of B-stroom)? Hier vind je extra inspiratie voor de realisatie van leerplandoel 8

Het leerplandoel

sla link op in klembord

Kopieer

LPD 8: De leerlingen leggen het verband tussen constante snelheid, verplaatsing en tijdsduur. Afbakening: Constante snelheid als verhouding.

Dit leerplandoel bevat voor leerlingen enkele abstracte gegevens (zoals snelheid, verplaatsing en tijdsduur). Vandaar dat het goed is om dit thema vanuit verschillende didactische principes te benaderen om ervoor te zorgen dat het onderwerp levendig en begrijpelijker wordt voor leerlingen.

Je kan werken via:

  1. Praktische experimenten;
  2. Visuele hulpmiddelen, zoals grafieken en diagrammen;
  3. Een toepassing uit het dagelijkse leven;
  4. Een interactieve simulatie (software);
  5. Een project;
  6. ...

Grootheden en eenheden

sla link op in klembord

Kopieer


Grootheid

Symbool

Eenheid

Snelheid

m/s

meter per seconde

Verplaatsing

m

meter

Tijdsduur

s

seconde

  • Snelheid (m/s): Dit meet hoe snel een object zich verplaatst over een bepaalde afstand, gemeten in meter per seconde. Formule: Snelheid = Verplaatsing / Tijdsduur.
  • Verplaatsing (m): Dit is de totale afstand die het object heeft afgelegd, gemeten in meter (m).
  • Tijdsduur (s): Dit is de tijd die nodig is om die afstand af te leggen, gemeten in seconden (s).
  • Lengte (Meter - m): Meet de afstand tussen twee punten. Dit wordt gebruikt bij metingen zoals de lengte van een object of afstand.

Enkele voorbeelden uit de klaspraktijk

sla link op in klembord

Kopieer

Praktische experimenten

sla link op in klembord

Kopieer

  • Laat leerlingen experimenten uitvoeren waarbij ze de snelheid van een bewegend object meten. 
  • Voorbeeld: leerlingen laten een speelgoedauto over een bepaalde afstand rijden en meten de tijd. 
    • Zo kunnen ze zelf de snelheid berekenen en het verband tussen snelheid, afstand en tijd vaststellen. 
    • In dit experiment kan je eventueel de auto door de leerlingen laten ontwerpen en bouwen of je kan een bestaand autootje of treintje gebruiken of leerlingen laten rijden met een fiets over een vaste afstand met een constante snelheid
    • Het zelf bedenken, ontwerpen en bouwen van de auto zal het voordeel hebben dat leerlingen bewuster zullen nadenken waarom bepaalde elementen de snelheid of de verplaatsing beïnvloeden, zoals vorm, gewicht, wrijving, constructie, ...

Visuele hulpmiddelen zoals grafieken en diagrammen

sla link op in klembord

Kopieer

  • Via grafieken en diagrammen kunnen de leerlingen de relatie tussen snelheid, afstand en tijd illustreren.
  • Een grafiek waarin de afstand wordt uitgezet tegen de tijd kan helpen om het concept van constante snelheid visueel te maken. 

Toepassing van een voorbeeld uit het dagelijkse leven van de leerling

sla link op in klembord

Kopieer

  • Bespreek voorbeelden uit het dagelijks leven waar constante snelheid een rol speelt, zoals het rijden met een auto op een snelweg. Dit helpt leerlingen om de theorie te koppelen aan situaties die ze kennen. 
  • Je kan in functie van de leefwereld van de leerling de auto vergelijken met het fietsen, waarbij het vertrekken op de fiets veel meer kracht vraagt, moeizamer en trager gaat dan wanneer de fiets eenmaal zijn constante snelheid heeft aangenomen en behouden blijft.

Interactieve simulatie (software)

sla link op in klembord

Kopieer

  • Voorbeeld:  PhET Interactieve Simulaties, Walter Fendt,  ... 
    • Forces and Motion: Deze simulatie laat leerlingen experimenteren met krachten, snelheid en beweging. Ze kunnen de snelheid van een object aanpassen en de resulterende verplaatsing en tijdsduur observeren. Dit helpt hen om de relatie tussen deze variabelen te begrijpen.  
    • Walter Fendt, eenparige versnelde beweging: Deze app laat een auto zien die een constante versnelling ondervindt.

Een project

sla link op in klembord

Kopieer

Je kan samenwerken met collega's uit een ander vak zoals natuurwetenschappen, lichamelijke opvoeding, aardrijkskunde, ... waarbij leerlingen in groepjes werken aan een project. Leerlingen werken een scenario uit waarin constante snelheid een rol speelt. Bijvoorbeeld, het plannen van een fietstocht waarbij ze de afstand en de tijd moeten berekenen om een bepaalde snelheid aan te houden.

Verder verdiepen in het leerplan?

sla link op in klembord

Kopieer

Heb je graag nog wat extra uitleg bij het leerplan, dan kan je terecht op de PRO.-site: techniek A-stroom; techniek B-stroom

×
Kijkt als...
Niveau
Regio