Oproep tot deelname aan het MICTIVO-onderzoek

wo 23 augustus 2023

Voor de zomervakantie (maart-mei 2023) werden een groot aantal Vlaamse onderwijsinstellingen op willekeurige basis geselecteerd en gecontacteerd om deel te nemen aan het MICTIVO-onderzoek (Monitor voor ICT-integratie in het Vlaams Onderwijs). Maar het aantal deelnemende onderwijsinstellingen blijft voorlopig laag. Het is echter belangrijk voor de representativiteit van het onderzoek dat er voldoende instellingen uit de verschillende niveaus deelnemen.

Kreeg je school een brief/mail van Profacts (uitvoerder van het onderzoek namens het departement Onderwijs en Vorming) met een uitnodiging tot deelname aan MICTIVO? Misschien ben je de uitnodiging uit het oog verloren of misschien was het te druk om deel te nemen nog voor de zomervakantie? Goed nieuws! Nog tot eind oktober 2023 is het mogelijk deel te nemen aan het onderzoek (indien je school werd/wordt geselecteerd) en draag zo een steentje bij aan het onderwijsonderzoek en -beleid in Vlaanderen.

Waarom deelnemen

sla link op in klembord

Kopieer

Door deel te nemen aan het onderzoek, laat je niet alleen de stem van jouw onderwijsinstelling horen, maar vertegenwoordig je ook de stem van vele andere onderwijsinstellingen gelijkaardig aan jouw instelling. Het is immers niet mogelijk om alle onderwijsinstellingen in Vlaanderen te bevragen. Na de oplevering van het onderzoek ontvangt jouw instelling ook een persoonlijk feedback dashboard waarin je je resultaten kan vergelijken met de gemiddelde Vlaamse resultaten.

Bovendien vormen de resultaten van dit onderzoek een belangrijke bron van informatie voor beleidsmakers en onderwijsverstrekkers. MICTIVO is toe aan zijn vierde editie en al sinds de eerste editie levert dit onderzoek een duidelijk zicht op de aanwezige ICT-infrastructuur in de scholen, het gevoerde beleid ten aanzien van ICT en de manier waarop ICT wordt gebruikt in de scholen op basis van objectieve indicatoren. Met de Digisprong wenst de Vlaamse Overheid ook een inhaalbeweging te maken op vlak van ICT in het onderwijs. MICTIVO is daarmee een belangrijk instrument om niet alleen inzicht te krijgen in ICT-integratie, maar ook om mogelijke hiaten en beperkingen te identificeren en mogelijke bijsturingen van het beleid met onderzoeksgegevens te onderbouwen.

Vragen en doelgroepen van het onderzoek

sla link op in klembord

Kopieer

Vragen:
 

  • Welke hardware, software en randapparatuur is er beschikbaar op scholen? Wat is de herkomst daarvan?
  • In welke mate maken lesgevers gebruik van educatieve games?
  • In welke mate maken leerlingen gebruik van ICT op school of om huiswerk te maken?
  • Hoe beoordelen lesgevers de kwaliteit van het ICT-beleid?
Doelgroepen:
 
  1. Onderwijsinstellingen
    • Lager onderwijs (gewoon en buitengewoon)
    • Secundair onderwijs (gewoon en buitengewoon)
    • Volwassenenonderwijs (CVO en CBE)
  2. Respondenten
    • Schoolleiders/ICT-coördinatoren
    • Leerkrachten/lesgevers
    • Leerlingen/cursisten

Praktisch

sla link op in klembord

Kopieer

Ontving/ontvang je een uitnodiging tot deelname? Bekijk dan zeker de aanvullende informatie die werd meegestuurd met deze uitnodiging. Of lees er meer over. Zit je nog met vragen, aarzel dan niet om Profacts te contacteren via ictinhetonderwijs@profacts.be.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio