Ontwerpen in het vak techniek en basisoptie STEM

We geven duiding bij wat bedoeld wordt onder "ontwerpen" binnen het vak techniek en basisoptie STEM. We gaan na wat de plaats is van “Ontwerpen” binnen het geheel van een technisch proces,  wat zijn de te ondernemen stappen voor een geslaagd ontwerpproces en we belichten ontwerpen in functie van duurzaamheid en in functie van het ontwerpproces.

Link met het leerplan

sla link op in klembord

Kopieer

In het leerplan techniek b-stroom en a-stroom staat onder LPD 3 het volgende “De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden”.
 
Een tweede leerplandoel waarin ontwerpen wordt opgenomen is LPD 10 voor B-stroom en LPD 12 voor A-stroom “De leerlingen doorlopen een technisch proces om een technisch systeem te realiseren vanuit behoefte(n) en criteria.Met als afbakeningOntwerp en productieproces”

Een belangrijk element uit beide leerplandoelen is het werkwoord “ontwerpen”. In het leerplan wordt ontwerpen gezien in functie van het vinden van een oplossing voor een concreet op te lossen of te verbeteren situatie/probleem.
 
Bijvoorbeeld: we hebben een wagentje dat we sneller willen laten rijden, we willen een miniatuur kermisattractie maken. We wensen een oplossing te zoeken voor het aangenamer maken/ verfraaien van de speelplaats, we willen het aantal bezoekers tijdens de opendeurdag in het technieklokaal automatisch kunnen tellen …

Doelstelling 3 geeft ook aan dat je elementen van wetenschappen, technologie of wiskunde betrekt bij het zoeken en uitwerken van een oplossing:

  • Voor wetenschappen kan je denken aan welke overbrengingsverhouding je moet toepassen om iets te versnellen, door welke elementen wordt wrijving beïnvloed …
  • Voor technologie kan je denken aan welke materialen zijn geschikt, wat is het beste bevestigingsmiddel, welke gereedschap/methode gebruiken we best voor het bewerken van het materiaal …
  • Voor wiskunde kan je denken aan omzetten van eenheden, berekenen hoeveelheid benodigd materiaal, interpreteren van grafieken …

Doelstelling 10 (B-stroom) of 12 (A-stroom) van het leerplan techniek geeft aan dat het ontwerpproces een onderdeel is van het technisch proces.

Wat verstaan we onder “ontwerpen”?

sla link op in klembord

Kopieer

Ontwerpen is het proces waarbij ideeën worden omgezet in concrete plannen (tekeningen, schema’s, ideeën, modellen …) of producten.

In een schoolse context gaat het voornamelijk over:

  • aanpassen
  • verder ontwikkelen, uitwerken
  • toevoegen van nieuwe elementen
  • transformeren/omvormen
  • uitbreiden
  • veranderen
  • vereenvoudigen

van een bestaand object zodat het voldoet aan vooropgestelde behoeften.

Plaats van “Ontwerpen” binnen het geheel van een technisch proces:

sla link op in klembord

Kopieer

Ontwerpen is een essentieel onderdeel van het technisch proces zoals je kan zien in onderstaande figuur

Ontwerpen is ook verweven met onderzoeken en realiseren. Je kan dit schematisch voorstellen door o.a. het STEMOOV- model (=STEM Onderzoeken Ontwerpen Verbindend leren)

Tijdens het ontwerpproces zal je regelmatig moeten onderzoeken of bepaalde technieken mogelijk zijn, welke materiaal het meest geschikt is, hoe je de montage best uitvoert, …

Te ondernemen stappen voor een geslaagd ontwerpproces in de klas

sla link op in klembord

Kopieer

Uit het leerplan

sla link op in klembord

Kopieer

In het leerplan staat als wenk bij LPD3 “ De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door wetenschappen, technologie of wiskunde geïntegreerd aan te wenden”.

Je kan bij het ontwerpen gebruik maken van probleemoplossende strategieën :

  1. verkennen en verhelderen van het probleem : zie hieronder “Probleem/behoefte”
  2. analyseren van het probleem;
  3. mogelijke (deel-) oplossingen inventariseren: zie hieronder “brainstormen”
  4. afwegen van de mogelijke oplossingen: zie hieronder “brainstormen”
  5. beargumenteren, selecteren en toepassen van een oplossing;: zie hieronder “ontwerp/oplossing uitwerken”
  6. evalueren van de oplossing: zie hieronder “ontwerp evalueren”

Probleem/behoefte

sla link op in klembord

Kopieer

In deze fase is het belangrijk dat je inzicht krijgt in de behoefte van de gebruiker(s). Alle gegevens die verzameld zijn vanuit de wens en behoefte van gebruikers, kunnen helpen om het probleem onder woorden te brengen.

Door goed te observeren of door het bevragen van de gebruikers kan de leerling erachter komen wat de gebruikers bezig houdt, wat zij van het product verlangen, hoe zij het gebruiken en wat hun ervaringen zijn.

De ontwerpvraag

sla link op in klembord

Kopieer

Merk op: je kan ook dadelijk beginnen met de ontwerpvraag zonder te vertrekken van een probleem/behoefte

De ontwerpvraag kan je zelf aan de leerlingen geven of je kan het hen zelf laten formuleren.

In de eerste graad ga je meestal de ontwerpvraag zelf opstellen. Besteed daar voldoende tijd aan. Een slechte ontwerpvraag leidt meestal niet tot het gewenste resultaat!

Criteria voor een goede ontwerpvraag

sla link op in klembord

Kopieer

Een goede ontwerpvraag is erg belangrijk. Ze moet open genoeg zijn, zodat de leerlingen tot een eigen ontwerp komen. Maar ze mag niet te open zijn, zo niet komen de leerlingen niet tot een oplossing omdat ze te weinig houvast hebben.

Criteria:

  1. De ontwerpvraag moet aansluiten bij het thema/onderwerp waarmee men bezig is
  2. Geeft de vraag aan voor wie, waarom, welk probleem er moet opgelost worden, waar en wanneer het zal moeten gebruikt worden, … ? (wwww)
  3. De vraag mag geen oplossing bevatten
  4. Zet de vraag aan tot “maken”?
  5. Is de vraag voldoende open?
  6. Haalbaarheid binnen de voorziene tijd?

Tip: Je kan samen met de leerlingen eventueel de ontwerpvraag bestuderen: laat hen vragen stellen, bedenkingen maken, … noteer deze op bord en probeer van daaruit samen met hen de ontwerpvraag te verduidelijken of aan te passen.

HKW-vragen (Hoe Kunnen We) zijn steeds goede vragen om een ontwerpvraag mee te beginnen.

Van zodra je de ontwerpvraag aan de leerlingen hebt gegeven, vraag je hen om de criteria die vermeld staan in de ontwerpvraag op te lijsten waar het product aan moet voldoen. Let er daarbij op dat de leerlingen er geen voorwaarden/eisen aan toe voegen die niet vermeld zijn in de ontwerpvraag. Ze lezen dikwijls iets dat er niet staat, omdat ze al met een bepaalde oplossing in hun hoofd zitten.
Het laten op lijsten van deze eisen is belangrijk om naderhand bij de evaluatie na te gaan of het ontworpen product voldoet aan de gestelde eisen

Hulpzinnen

sla link op in klembord

Kopieer

Mogelijke hulpzinnen om leerlingen bij te sturen/ te helpen tijdens het ontwerpproces:

Hoe kan je …?

Voeg doelgroep toe: Hoe kunnen kinderen …

Kan je betere manieren bedenken om …?

Wat als …?

Zou het niet fantastisch zijn indien …?

Hoe kan je er voor zorgen dat…?

Brainstormen

sla link op in klembord

Kopieer

Het brainstormen gebeurt best in 2 stappen om zo tot een oplossing te komen:

  1. Hierbij leerlingen helpen om veel vragen te stellen aan de hand van WWWWH-vragen: wie, wat, waar, waarom, hoe. Ze moeten komen tot VEEL ideeën en VERSCHILLENDE IDEEËN
  2. a) Je laat hen 1 idee selecteren waarmee ze verder willen
    of
    b) Je laat hen 2 tot 4 ideeën selecteren waarmee ze verder willen en vraagt hen dan om voor elk idee een speed-schets te maken. Dit zal hen helpen het uiteindelijk idee te selecteren nl. het idee waar ze vlotst tot een speed schets komen

×
Kijkt als...
Niveau
Regio