Onthaal en recreatie: wanneer behaalt een leerling de beroepskwalificaties in voldoende mate?

Op het einde van de derde graad beslist de klassenraad wanneer de leerlingen de leerplandoelen in voldoende mate heeft behaald. In dit document focussen we enkel op de beroepskwalificaties.

Situering

sla link op in klembord

Kopieer

In de studierichting onthaal en recreatie behalen de leerlingen de doelen die leiden naar de beroepskwalificaties ‘onthaalmedewerker’ en ‘recreatief medewerker’. Hiertoe verwerven de leerlingen competenties binnen de schoolcontext en lopen ze ook stage waarin aan een aantal van de beroepsgerichte doelen wordt gewerkt.

De school beslist in samenspraak met de leerling in welke context(en) de stage zal doorgaan. Het is niet noodzakelijk dat elke leerling zowel in de context van onthaal als in de context van recreatie stage loopt. Wel kunnen doelen uit de ene context eveneens aan bod komen in de andere context. De stageactiviteitenlijst biedt houvast om na te gaan of de leerlingen de nodige competenties hebben bereikt. De school bepaalt welke competenties in de stageperiode moeten bereikt worden.

We focussen in dit document enkel op de doelen die leiden naar de beroepskwalificaties (BK’s). Hiertoe behoren ook de moderne vreemde talen. Ook de andere leerplandoelen maken uiteraard deel uit van de globale beoordeling. De klassenraad blijft bevoegd om autonoom, binnen het regelgevend kader (APR 3), beslissingen te nemen.

Handvatten voor de delibererende klassenraad: wanneer kan je oordelen dat de leerlingen de beroepskwalificaties in voldoende mate hebben behaald?

sla link op in klembord

Kopieer

Opm.: In de onderstaande voorbeelden gaan we ervan uit dat de leerlingen zowel in het vijfde jaar als in het zesde jaar stage lopen. De gevolgde redeneringen kunnen ook toegepast worden als je andere keuzes maakte.

  • Ga in de globale beoordeling uit van hoe de leerlingen presteerden in de beide leerjaren
    • Voorbeeld: de leerling behaalt een voldoende voor de doelen die leiden naar de BK’s (les + stage) in zowel het vijfde als het zesde jaar: A-attest.
    • Voorbeeld: De leerling haalt tekorten in het vijfde of het zesde jaar op doelen die leiden naar de BK’s. Neem de hieronder geformuleerde richtvragen mee in je afweging. Zie voorbeelden in punt 3. 

  • Richtvragen ter overweging:
    • Focus je bij de eindbeoordeling eerder op de competenties dan op de context waarbinnen de competenties zijn behaald?
    • Maak je in je eindbeoordeling een onderscheid tussen de doelen die leiden naar het BK onthaalmedewerker en de doelen die leiden naar het BK recreatief medewerker? Bereikte de leerling de doelen die leiden naar de BK’s in één van beide contexten (onthaal of recreatie)?
    • Bereikte de leerling de doelen die leiden naar de BK’s in een (gesimuleerde) schoolcontext?
    • In welke mate krijgen leerlingen de kans om op school aan te tonen dat ze specifieke doelen of aspecten, realiseren of al gerealiseerd hebben? bv. via remediëringsopdrachten?
    • Wat is de reden dat de leerling bepaalde doelen binnen een bepaalde context niet behaalde? Bv. lukt het wel onder sterke begeleiding, maar nog niet zelfstandig? Lukken doelen die eerder van administratieve  of voorbereidende aard zijn wel, maar de eerder actieve doelen nog niet? Ligt een bepaalde doelgroep moeilijk? Vormt de cultuur van de stageplaats een hinderpaal? Was de stageplanning niet in het voordeel van de betrokken leerling, bv. eerste trimester vijfde jaar? Kwamen bepaalde activiteiten onvoldoende aan bod om voldoende te kunnen groeien?
    • Wat is het gewicht van de betrokken competenties binnen het geheel van de beroepscompetenties? Zo hebben LPD 23 en 25 voor recreatie een groter gewicht dan bv. LPD 21.
    • Hoe ging de leerling om met de feedback op de niet behaalde doelen (remediëring)? Lukt het de leerling in gesimuleerde contexten op school wel om de betrokken doelen te bereiken? Maakte de leerling een groei door in het bereiken van de competentie?
    • Welke groeiperspectief heeft de leerling? Heb je er vertrouwen in dat de leerling in iets meer tijd of met meer maturiteit in staat zal zijn om de betrokken competenties wel te bereiken?

Voorbeelden

sla link op in klembord

Kopieer

Voorbeeld 1

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerling haalde een voldoende voor de eerder theoretische leerplandoelen die leiden naar de BK’s.
  • De leerling is geslaagd voor de doelen die gekoppeld werden aan de stage in een onthaalcontext waar ook de moderne vreemde talen aan bod kwamen.
  • De leerling is niet geslaagd voor een aantal doelen vanuit de recreatieve activiteiten. De leerling kan bv. goed de voorbereidende werkzaamheden uitvoeren, maar haalde op stage tekorten voor het hanteren van sociale en communicatieve vaardigheden in functie van het ondersteunen en begeleiden van activiteiten.
  • Op school bereikt de leerling wel de doelen in functie van het begeleiden en ondersteunen van activiteiten in eenvoudige gesimuleerde contexten. De communicatieve vaardigheden daarbij blijven ondermaats. Voor het informeren van bezoekers in een onthaalcontext heeft de leerling geen moeilijkheden: wanneer de voorbereiding goed is voelt de leerling zich daarbij wel zelfzeker. Wellicht kan de leerling verder groeien op het vlak van communicatie wanneer die voldoende ervaring kan opbouwen.
  • Besluit: Je zou kunnen oordelen dat de leerling wel kan slagen want de sociale en communicatieve doelen waren in de onthaalcontext (op stage) wel voldoende bereikt. Binnen het geheel van recreatie heeft de leerling enkel tekorten op stage voor LPD 23 en LPD 25: het communiceren van veiligheidsrichtlijnen en het uitvoeren of begeleiden van activiteiten. Een zevende leerjaar ‘animator’ is voor deze leerling wellicht niet aangewezen. 

Voorbeeld 2

sla link op in klembord

Kopieer

  • De leerling is geslaagd in het vijfde jaar.
  • De leerling haalt in het zesde een onvoldoende op stage in het zesde jaar. De stage vindt plaats in het tweede trimester.
  • De leerling toont via remediëringsopdrachten (schoolse context) aan gegroeid te zijn en heeft een aantal tekorten weggewerkt.
  • Besluit: je zou kunnen oordelen dat de leerling de doelen die leiden naar de beroepskwalificaties in voldoende mate heeft bereikt.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio