Onderzoekscompetentie Gezondheidszorg

In onderstaande documenten vind je een aanzet om te werken rond het leerplandoel: ‘De leerlingen doorlopen een onderzoekscyclus in samenhang met inhouden van specifieke eindtermen van de studierichting Gezondheidszorg’.

In onderstaande opname vind je een duiding van de onderzoekscompetentie binnen het leerplan Gezondheidszorg.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. Je hebt hiervoor geen toestemming gegeven.Klik hier om dit alsnog toe te laten.

Aandachtspunten

sla link op in klembord

Kopieer

Verbinden van één of meerdere leerplandoel(en) met de onderzoekscompetentie

sla link op in klembord

Kopieer

De onderzoekscompetentie moet worden gerealiseerd in samenhang met inhouden gerelateerd aan specifieke minimumdoelen van de studierichting. Bekijk in dit overzicht via welke leerplannen de onderzoekscompetentie kan worden gerealiseerd. Binnen de studierichting Gezondheidszorg kan dit enkel via het leerplan Gezondheidszorg bereikt worden.

Heel wat leraren Gezondheidszorg maken gebruik van het ‘dashboard’ (= het overzicht van de leerplandoelen op één pagina). Op dit dashboard is het doel over de onderzoekscompetentie met het symbool van de lamp geaccentueerd. De doelen of rubrieken waar dit symbool (de lamp) in het dashboard terugkomt, zijn leerplandoelen die gerelateerd zijn aan de specifieke minimumdoelen in de studierichting. Zorg dat je zeker één van deze leerplandoelen kan verbinden aan de onderzoekscyclus van de leerlingen. Voor het leerplan van Gezondheidszorg gaat dit over de rubrieken psychologie en anatomie en fysiologie.

Het dashboard vind je terug op de tegel basisinformatie.
Contacteer je pedagogisch begeleider wanneer je twijfelt of het onderzoeksopzet koppelt aan leerplandoelen die met de onderzoekscompetentie in verbinding gebracht kunnen worden.

Nadruk leggen op de onderzoekende houding

sla link op in klembord

Kopieer

De focus van de onderzoekscompetentie ligt op de ontwikkeling van een onderzoekende houding door middel van het doorlopen van een onderzoekscyclus. Die onderzoekende houding wordt concreet in kritisch willen zijn, willen begrijpen, nauwkeurigheid, objectief waarnemen, planmatig werken. Het stringent doorlopen van een gefaseerd onderzoeksproces en het behalen van onderzoeksresultaten is geen doel op zich.

Het uitvoeren van een activiteit met ouderen, het ontwerpen van een toolbox tegen eenzaamheid, het ontwikkelen van een preventiecampagne … kan een meerwaarde zijn in het verlengde van het onderzoek van leerlingen, maar is niet het doel op zich.

Koppeling met stage

sla link op in klembord

Kopieer

De onderzoekscompetentie moet worden gerealiseerd met die inhouden van het leerplan die gerelateerd zijn aan specifieke minimumdoelen. Echter, in het leerplan worden geen stagedoelen vastgelegd.

Toch kan je een koppeling maken tussen de onderzoekscompetentie en de stage. Je kunt bijvoorbeeld de stage beschouwen als een inspiratiebron voor het bepalen van een focus of als bron voor informatieverwerving. Je kunt de leerlingen op stage dus gegevens laten verzamelen in functie van een onderzoek. 
Overweeg in team of leerlingen op stage voldoende tijd hebben om in te zetten op de onderzoekscompetentie. Er zijn ook nog heel wat andere doelen waar aan gewerkt zal worden.

Inspiratie voor de focusbepaling (fase 1)

sla link op in klembord

Kopieer

De eerste fase van de onderzoekscyclus is de fase van de focusbepaling. Belangrijk is dat leerlingen gemotiveerd worden tot het doorlopen van een cyclus. Deze motivatie kan je versterken door leerlingen toe te laten kleine of grotere keuzes te maken in het bepalen van hun onderzoek. Tijdens een bijeenkomst met leraren hoorden we enkele ideeën om dit te doen.

Focusbepaling vanuit een beleving

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt een spreker uitnodigen, een getuigenis laten zien/horen (bijvoorbeeld een podcast, een reportage …), een bezoek aan een instelling (bv. gemeente, woon- en zorgcentrum, wellness, kinderdagverblijf …) organiseren …        Je kunt leerlingen experimenten laten uitvoeren, observeren, een activiteit begeleiden, een behandeling laten uitvoeren …

Vanuit deze beleving kunnen leerlingen brainstormen over wat hen getriggerd heeft: waarover zou je nog meer willen weten, waarover was je verbaasd, wat wist je nog niet …? Deze brainstorm versterkt de intrinsieke motivatie van de leerling om een focus te bepalen en een onderzoeksvraag op te stellen.

Gestuurde focusbepaling met keuzemogelijkheid

sla link op in klembord

Kopieer

De leerlingen krijgen een aantal thema’s/onderwerpen die aansluiten bij leerplandoelen die verbonden kunnen worden aan de onderzoekscompetentie. De leerlingen kiezen een thema en motiveren hun keuze om met dit thema verder aan de slag te gaan.

Focusbepaling vanuit inhouden in de les

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt in je leermateriaal schrijfkaders voorzien die op bepaalde momenten (bv. bij inhouden, theorieën, modellen … die bij leerplandoelen aan bod komen die in connectie staan met de onderzoekscompetentie) peilen naar de interesse om er een onderzoek over te doen. Ben je nieuwsgierig naar meer? Wat zou je verder kunnen bestuderen?

Focusbepaling vanuit de actualiteit

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt focusbepaling starten vanuit het bestuderen van krantenkoppen. De nieuwsberichten kunnen in groepjes verdeeld en besproken worden. Welk(e) onderwerp, probleem, uitdaging … zou je graag verder verkennen in een onderzoek?

Focusbepaling vanuit ervaringen op stage

sla link op in klembord

Kopieer

Je kunt in een bespreking van, reflectie over … de stage schrijfkaders voorzien die peilen naar de interesse om er een onderzoek over te doen. Ben je nieuwsgierig naar meer? 
Deze ideeën kunnen later herinnerd worden om de leerling te laten kiezen waarover een onderzoek zou kunnen gebeuren.

Een antwoord bieden op een vraag vanuit het werkveld/de maatschappij

sla link op in klembord

Kopieer

Het kan dat een probleem, uitdaging, vraag … je klas bereikt.
Bijvoorbeeld:

  • Er komt een klas uit het zesde leerjaar een jaar proefdraaien in het woon- en zorgcentrum. Ze krijgen les in een lokaal in het gebouw. Welke integratie met de bewoners zou zinvol zijn en op welke manier moeten we dit doen? (zorg dat dit wel gekoppeld kan worden aan een doelstelling uit de rubriek psychologie of anatomie en fysiologie)

×
Kijkt als...
Niveau
Regio